Vinkkejä kirjailijatutkielman esittelyyn

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen ysiluokalla, ja edessä on pian kirjailijatutkielman esittely. Siihen sisältyy tietenkin se valittu kirjailija ja häneltä 2-3 teosta. Itse valitsin Arto Paasilinnan, ja luin Jäniksen vuoden ja Paratiisisaaren vangit. Tänään saatiin ne esseet paperisina takaisin, ja olen kyllä tyytyväinen arvosanaan.

Minun esitykseni on ihan ensimmäisenä, eli en voi oikein ottaa muilta vinkkejä, että miten se kannattaisi esitellä. Toki meille on sanottu, että ei saa lukea suoraan paperista ja yleisöön voi ottaa kontaktia. Teenkö siis jonkun powerpoint-esityksen vai kirjoitanko muistiinpanoja? Vain kaikki tärkeimmät asiat sanotaan ääneen, niin että 8-12 minuuttia riittää. Jotain haastatteluita tai elokuvanpätkääkin saa näyttää jos haluaa. Kirjoitin niin paljon asioita, että tiivistäminen on vähän hankalaa.

Menet sinne ja kuvittelet yleisön alasti niin ei jännitä. Ja sitten kerrot pari vitsiä ja pieraiset. PowerPoint voi pyöriä taustalla..muista laittaa sinne väliin myös alastonkuvia,esim. itsestäsi.

Miten muut sun luokkalaiset tekee, esitteleekö ilman power pointeja ym?

Jos pp-esitys, niin laittaisin ensin kuvan Paasilinnan lärvistä ja vaikka sen alle synnyin-ja kuolinvuosi.

Sit niiden kirjojen kuvat, ilmestymisvuodet ja muutamalla ranskalaisella viivalla mitä ne kirjat käsittelee.

Kerrot nyt tietenkin kirjailijan ja kirjojen perustiedot eli syntymä/julkaisuvuosi jne. Voit kertoa ne asiat, mitkä koit kiinnostavimmaksi, ja mitkä oli helpointa saada paperille (tai Wordiin, sinnehän sitä taidetaan nykyään kirjoittaa). Voit myös sanoa, miksi valitsit juuri Arto Pasilinnan, ja saman myös lukemistasi teoksista.

Onnea esitykseen, toivottavasti vinkit auttoivat :)

• Tykkää
Reactions: Echo
Ensin kirjoitat suunnittelemasi sanomiset paperille.
Sitten pidät omassa huoneessa ääneen muutaman kerran esityksen, että jää päähän ja tekstit hioutuvat.
Varsinaiseen esitykseen otat muistilaput, joissa on päätasolla kunkin esitelmäsi pääkohdan pointti muistin tueksi.

Ensin kirjoitat suunnittelemasi sanomiset paperille.
Sitten pidät omassa huoneessa ääneen muutaman kerran esityksen, että jää päähän ja tekstit hioutuvat.
Varsinaiseen esitykseen otat muistilaput, joissa on päätasolla kunkin esitelmäsi pääkohdan pointti muistin tueksi.
Ja jos satut missaamaan jonkin kohdan tai satut selittämään aikaisemmin jotain, minkä olet suunnitellut sanoa myöhemmin, niin älä missään tapauksessa möläytä sitä ääneen, että se unohtui sanoa tai meni vähän väärässä järjestyksessä. Kun kukaanhan ei tiedä, mitä ja missä järjestyksessä oli suunnitellut sanoa, mutta tuon möläytyksen jälkeen kaikki tietävät ja esitys kuulostaa hyvin epävarmalta.

Jos olet hyvin epävarma muistamiesi suhteen, niin voit kirjoittaa kaiken ylös, mutta kirjoita vaikka eri värillä tai isommalla avainmuistikohdat, mitkä voit vilkaisemalla katsoa, mutta silti on siinä turvana koko teksti, jos tulee joku ylitsepääsemätön jumikohta, jolloin voi turvautua paperista lukemiseen. Mutta pyrit selviytymään nillä pelkillä avainmuistikohdilla.

Yhteistyössä