Vinkkejä kaaoksenpurkuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meak
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

meak

Vieras
Eli miten pääsisin takaisin rytmiin?

Viimeksi olen siivonnut kunnolla n. 1kk sitten. Tietysti keittiö ja vessa on kunnossa, mutta olohuone ja makuuhuoneet on jääneet vaille imuria yms.

Pyykkivuori on ihan mahdoton.

Kaupassa en ole kunnolla käynyt ainakaan kahteen viikkoon, vain pikaostoksia lähikaupassa.

Mistä tätä lähtis purkamaan, että pääsis takaisin siihen normaaliin rytmiin: isoon kauppaan kerran viikossa ja 1-2 kertaa lähikauppaan, kerta viikkoon siivous ja pyykit siinä sivussa kunhan tulee saman värisiä koneellinen. Ongelmia tuottaa se ettei ole aikaa hoitaa kaikkea kertarysäyksellä kuntoon.

no hoidat yhtenä päivänä yhden huoneen kuntoon jne. Etkä päästä asioita ihan kaaksoen valtaan vaan imuroit jatkossa esim joka päivä vähän tai yhden huoneen. OLen minäkin paras neuvomaan.. mutta näin kai pitäisi tehdä, ettei tulisi tätä kaaosta ympärille.

Edelleenkin suosittelen sitä viikko-ohjelmaa, mulla on jokapäivälle omat askareensa merkattuina ihan perusjutuista lähtien ja jopa laitettuna aamuihin, päiviin ja iltoihin.
Sillä konstilla pysyy koti kunnossa ja ns luppoaikaa jää paljon enemmän.

Mä aloitan aina helpoimmasta: pyykit koriin ja kone päälle. Tisikone päälle. Ulkovaatteet ja kengät järjestykseen. Isoimmat tavarat paikoilleen. Vessan pesu. Sun pitäis ehkä siivota jääkaappi ja sulattaa pakastin, että saisit niihin tilaa ja järjestystä, vanhimmat ruuat käyttööt (ja pilaantuneet roskiin), sitten sinne on kiva ostella uusia! Kahden viikon kiertävä ruokalista näin alkuun, että saisit sen ruuanlaittosi ja ruokahuollon kuntoon.

Meillä on 3 eriväristä pyykkikoria, lapsetkin osaavat laittaa samanväriset vaatteet omiinsa. Jokainen siivoaa oman huoneensa ja saa suklaapatukan sen jälkeen. Robotti-imuri hoitaa keittiön ja eteisen lattian päivittäin. Lapsilla on omat lipastonlaatikot olohuoneessa tilpehöörejä varten, niitä ei jätetä pöydille lojumaan. Mulla periaate että joka päivä yksi asia kuntoon: esim pölyjen pyyhkiminen, vessan/kylppärin/saunan pesu, lakanoiden vaihto, imurointi, isot kauppaostokset, tms niin pysyy jatkuvasti paikat suurin piirtein järjestyksessä.

Nokun... Sillähän tää on kertynytkin kun ei joka päivä ehdi. Meillä kun on muutamia tiukkoja päiviä viikolla esim.:
-töihin n. 8.00
-lapset koulussa 14.00 asti
-poika saa kaverilta kyydin reeneihin 15.00
-töistä suoraan poikaa hakemaan
-17.30 kotona
-ruokaa
-18.00 tyttö reeneihin
-lenkille sillä välin kun tyttö reenaa
-20.45 kotiin
-lapset suihkuun, ilta-palaa ja nukkumaan, tässä välissä ehdin pestä koneellisen pyykkiä (ei paljon auta kun vielä ainakin viisi koneellista jää odottamaan), hoitaa tiskit ja järjestellä keittiötä.

Pitääkö mun jättää lenkit väliin (3krt/vk), niin ehtisin ainakin kauppaan. Siivoukseen sillä taas on huono vaikutus, koska sitten en jaksa/ei huvita.

Yksi huone perusteellisesti päivän aikana,muihin ylläpitosiivous.Aina kun on kotona,pyykkikone pyörimään.
Mulla menee poikien huoneen siivoukseen aamuisin kymmenen minuuttia,petien petaus,imurointi,tavarat järjestykseen.Omaan makkariin samaten maks 10 minuuttia,petaan ja imuroin.Olohuone vie sen viis minsaa,eli imuroinnin,eteinen maks 5 minsaa eli imuroinnin.Keittiössä menee kauemmin kun laittaa tiskejä koneeseen,pyyhkii pöytäpinnat imuroi ja moppaa ja laittaa ruuan.Just otin kuivurista koneellisen pyykkiä.Aikaa meni 4 minuuttia kun ne oli laskostettu ja viety kaappeihin.Koko päivän aikana vajaa tunti ja koti on aina siisti ja puhdas.Kerran viikossa uhraan johonkin huoneeseen enemmän aikaa,pyyhin pölyt ym,pesen lattiat.
Jos on toimiva pyykinpesukone ja kuivausrumpu,mä en tajua miten voi kertyä pyykkivuori jos niitä koneita käyttää joka päivä.

Meillä pestään kaikenväriset samassa koneessa. Suosittelen sitä, jos on vaikea saada pyykkihuoltoa rullaamaan. Valkoiset alusasut toki harmaantuvat vuosien kuluessa, mutta ne harmaantuvat varmaan joka tapauksessa ja voi ostaa värillistä jos se haittaa. Onko teillä kuivausrumpua? Silloin kun pyykkiä on kertynyt enemmän, sen avulla pystyy vetämään vaikka kolme koneellista vaatetta päivässä kaappiin saakka. Minä pyrin pesemään joka päivä yhden koneellisen, niin ei kerry pyykkiä.

Laita silloin illalla se toinen kone pyörimään, jos ohjelmat sopivan lyhkäisiä, niin aamullakin ehtii pyörimään tunnin ohjelma, ennen töihin lähtöä.

Illalla voit kerätä suurimmat rojut lattioilta (tosin mistä niitä tulee, jos kotona ei ketään ole) pidä vaikka keskeisellä paikalla yksi laatikko minne voi heivata roippeet, siitä sitten siirrät illalla vaikka paikoilleen.
Mulla viikonloput lähes tyhjää, mutta sun ilmeisesti täytyy tehdä viikonloppuisin sitten vähän enemmän hommia, jos viikot kiireisiä.

Lapset ilm jo sen verran isoja, että voi vaatia tietyt hommat niiltäkin, esim tiettyinä päivinä toinen (oletetaan lapsia olevan kaksi) kerää romut pois ja toinen imuroin ns yleiset tilat ja toisena päivänä sama homma toisin päin.

Meillä on ollut jopa muksuille listat, mitkä hommat milloinkin kuuluu heille ja hyvin toimi sekin.

Kaikki mukaan yhteisen kämpän huoltamiseen.

Sen verran sain omasta valituksestani ja teidän vastauksitanne näkökulmaa, että

-sekasotkua ei juurikaan ole, paitsi eteisessä
-pyykkiä kertyy kun pääasiallinen pesijä sattui olemaan viikonlopun poissa kotoa ja kun sitä pyykkiä kertyy koneellinen parissa päivässä pahimmillaan päivässä (eikä todellakaan tarvitse sotkea erivärisiä samaan koneelliseen, kun tota tahtia sitä pyykkiä syntyy)
-lapset pitävät omat huoneensa kunnossa, paitsi imurointi kun meillä on hankala (vanha) keskuspölynimuri
-tiskikeissä ei ole ongelmaa :D
-ruokahuolto toimii (kalliisti)
-jääkaapissa ja pakastimessa on tilaa, kun ei sinne kauppaa ehdi muuta kuin hakemaan välttämättömät
-kuivuri löytyy joten päivän (la tai su jos vaan ei olla reissussa) aikana pesee ja kuivaa vaikka 7 koneellista, mutta kun kuukauteen ei ole ollut vapaita viikonloppuja

Nyt mulla on kolme päivää hiukan väljemmällä aikataululla ja sunnuntai kokonaan vapaa, paitsi että ylimääräisenä juttuna on että huomenna tulee klapikuorma. Ajattelin nyt sitten tarttua noihin rästihommiin oikein urakalla, mutta ongelma on mistä aloittais.

Keräänkö pyykit vaan kasaan ja pesen sen minkä kerkeän muilta hommilta?
Vai tartunko täydellä volyymilla pyykkeihin ja järjestelen siinä sivussa ja imuroin kunhan ehdin?
Uskallanko laittaa pesukoneen pyörimään jos en itse ole kotona, mutta lapsi/lapset on?

Pyykit koneeseen ja sillä välin kun kone pesee sä ehdit tehdä monta muuta hommaa.Se konehan ne pesee etkä sinä ja koneen täyttämisessä nyt ei montaa sekunttia mene.

[QUOTE="akka";24809172]Pyykit koneeseen ja sillä välin kun kone pesee sä ehdit tehdä monta muuta hommaa.Se konehan ne pesee etkä sinä ja koneen täyttämisessä nyt ei montaa sekunttia mene.[/QUOTE]

Osa ajasta menee tietysti edellisten viikkaukseen, mutta se mun ongelma eli jos rupean tekemään muuta niin saatan unohtaa ne pyykit.

Eli koneen pestessä voin tehdä jotain pikkuhommia ja muistaa käydä laittamassa uusi koneellinen pyörimään, mutta jo imurointi on sellainen että sitten helposti unohtuu ne pyykit koneeseen ja sitten loppuukin taas aika eikä ehdikään pestä maksimaalista määrää pyykkiä.

Yhteistyössä