Vinkkejä julkisella paikalla imettämiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aek
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aek

Vieras
Vauvan syntymästä on nyt 3 viikkoa, ja tuntuu siltä, että olisi kiva päästä käymään välillä jossain muuallakin kuin postilaatikolla. Ongelmana on vaan imetys julkisella paikalla... Jännittää, että miten suoriudun siitä. Kotona olen onnistunut imettämään suht koht onnistuneesti (siis suuremmin vilauttelematta ja roiskuttelematta maitoa) vieraiden läsnäollessa, se kun nyt ei ole niin justiinsa kun meillä on käynyt lähinnä hyviä ystäviä ja perhettä. Muuten siis imettämisessä ei ole ongelmaa, mutta mun toinen tissi tiputtelee ihan mahdottomasti maitoa, kun imetän toisesta, ja tuntuu jotenkin hankalalta kun pitää räpeltää maidonkerääjien ja liivinsuojien kanssa.

Ajattelinkin nyt kysellä, että olisko teillä jakaa mitään vinkkejä, miten suoriutuisin kunnialla imetyksestä julkisella paikalla? Tai miten onnistuisi olemaan vilauttelematta ihan tolkuttomasti...? :)

Ota mukaan liivinsuojia, saa toisen tissin vuodot niillä kuriin. Maidonkerääjä ei tule onnistumaan julkisella paikalla..

Etsi lastenhoitohuone, jos olet paikassa, jossa sellainen voi olla. Ei ainakaan ole turhia pällistelijöitä ja palsta vapautuu "taas äiti imetti julkisesit!!1" -avauksista.

Suunnittele vaatteesi kotona valmiiksi. Imetyspaita, iso kaula-aukkoinen toppi alle ja toinen paita päälle (alus topilla saa vatsan piiloon, mutta kaula-aukosta tissin esiin. Päällys paita peittää tissin), ota harso mukaan, silläkin saa peiteltyä jos on näkyäkseen.

Eiköhän noilla pääse jo pitkälle ;)

Tässä mitä itse teen:
Mulla on pitkä villatakki auki (näköeste sivuille), imetyspaita (Boobilla on hyviä) ja imetysliivit (ja liivinsuojat), nostan paitaa vain imetettävän rinnan kohdalta ja lasken liiviä sen verran että rinnanpään saa näkyviin. Tämän kauhistuttavan paljastuksen teen vasta kun olen jo istunut mukavasti ja vauva on hyvin hollilla siinä edessä. Jos joku meinaa jotain nähdä, saa kyllä lähelle tulla tirkistelemään.

Olen niin hävytön että katselen ympäristöäni rohkeasti, välillä vauvaa, juttelen esikoiselle, toisinaan lähdetään kävelemään hyllyjä esim. Prismassa.

Mut aloita vaikka lastenhoitohuoneesta, se on jo kodin ulkopuolella imettämistä, sitten vaikka kahvilassa ja joku päivä saatatkin huomata että istut keskellä ostaria teinilauma viereisellä penkillä eikä kukaan huomaa mitä puuhailet. Tsemppiä :)

Imetyspaita. Huivi, pontso, villatakki, joku liehuke harteilla.

Vauva syliin suojaisessa paikassa pöydän ääressä istuessa, samalla liivi auki ja lapsi rinnalle, pontson, liehukkeen tai villatakin alle rauhaan syömään.

Olen imettänyt yhteensä viittä lasta noin 7 vuotta silloin kun lapsella on ollut nälkä ilman ongelmia. Nyt iltasarjan kanssa kun oli näitä tosi käytännöllisiä imetyspaitoja ei ollut onegelmia, isompien kanssa piti mittiä enemmän omaa pukeutumista. Mutta villatakki, huivit ja pontsot ovat käytännöllisiä jo lapsen ruokailun rauhoittamiseksi vieraassa hälyisessä paikassa.

Onhan sun liivinsuojukset sellaiset,joissa on kosteussulkukasngasta? Esikoisen kohdalla yritin alkuun selvitä sellaisilla Ainun kangaslärpsyköillä,joista tuli hetkessä maidot läpi. Sitten vasta tajusin selvitellä, onko muunlaisia liivinsuojia olemassa ja hommasin muistaakseni ainakin Myllymuksuilta parempia. Niistä ei kosteus tule läpi, eikä siis tarvitse sählätä maidonkerääjien tms kanssa.

Paita, jossa on löysä kaula-aukko on kätevämpi, kuin että nostaa paidan ylös ja paljastaa koko mahan. Harson tai muun kankaan voi laittaa kaulaan huiviksi, jonka alla vauva voi syödä eikä tissikään näy.
Se käy myös imetyspaidan kanssa.

Mä olen käyttänyt ihan tavallisia paitoja ja imetysliivejä. Paidan alle sujautan masutuubin, joka peittää mahan kun nostan paidanhelmaa. Ei tarvitse ostaa kalliita imetyspaitoja ja kukaan ei takuulla näe paljasta pintaa.

aivan huippu...voi imettää missä vaan.Pelkkä nänni tulee näkyviin joten kun lapsi syö niin rintaa ei näy yhtään.
Kunnolla liivinsuojia siihen rintaan jota ei imetä kun toisesta imettää itselläni oli joskus 3kpl päällekkäin ja otin aina alimmaisen pois kun oli ihan litimärkä imetyksen jälkeen. NATUSAN oli musta paras merkki KESTOJEN imukyky ei ollu mulle riittävä.

Kolme imetys toppia oli mulle riittävä määrä yks pesussa yks käytössä ja yks varalla.Olivat joka päivä käytössä. Päälle tarvi vaan jonkun neuletakin tai vastaavan.SUOSITELEN.

[QUOTE="vieras";24985731]Mä olen käyttänyt ihan tavallisia paitoja ja imetysliivejä. Paidan alle sujautan masutuubin, joka peittää mahan kun nostan paidanhelmaa. Ei tarvitse ostaa kalliita imetyspaitoja ja kukaan ei takuulla näe paljasta pintaa.[/QUOTE]

Jotenkin tällä tavalla toimin silloin 15-19-vuotta sitten, paitsi että masutuubejakaan ei silloin ollut kaupoissa vaan tein ne itse.

Nyt kun totuin niihin kahteen kirpputorilta 2 euron hinnalla ostettuun imetyspaitaan, niin en kyllä niitä pois olisi vaihtanut.

Ainoa sellainen mieleenjäänyt imetyskohtaaminen vieraan kanssa kahvilassa oli sellainen, että joku vanhempi rouva tuli anteeksipyytäen kysymään, että saako hän tulla samaan pöytään sillä hän ei ole pitkään aikaan nähnyt kenenkään imettävän vauvaa ja että se näky on aina hänestä yhtä kaunis. Siinä me sitten istuttiin ja hän haki minulle vielä lasin vettä pyytämättä kun huomasi juomalasini tyhjentyneen.

Meillä vauva oli alle viikon, kun piti käydä sairaalassa verikokeessa, jonne oli pitkä jono. Hirveästihän se pelotti lähteä liikkeelle, mutta ehkä ihan hyväkin. Imetyspaita, (kesto)liivinsuojat, harso ja huppari oli muistaakseni varustus. Vauvaa ei kiinnostanut pätkääkään mikään muu kuin ruoka, joten suotta jännitin.

Hyvä imetyspaita on kannattava investointi. Silloinhan paidan helmaa ei tarvitse nostaa ollenkaan vaan imetys onnistuu paidan aukosta. Toimi hyvin ainakin itselläni.
Katso esim
www.bebes.fi
www.mamamia.fi

Yhteistyössä