Vinkkejä italialaisille päivällisille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mummeliisa

Tunnettu jäsen
28.08.2010
34 446
106
63
60
Oulu
www.viipaleita.net
Olimme viikko sitten puolison kanssa Veronassa & Venetsiassa lomalla (ja töissä).
Moisten ulkomaanreissujen jälkeen meillä on tapana pitää teemanmukaiset päivälliset lähimmille. (Lapset puolisoineen, lapsenlapset, adoptoitu täti - yhteensä 18 henkeä)

Eli siis meillä on lauantaina italialaiset päivälliset.
Kutsukortit on lähetetty ja menu on päätetty

Ensin aperitiiviksi Sprits leipätikkujen ja parmankikun kanssa.
Pääruoaksi spaghettia ja lihapullia sekä tuoresalaattia. Viini Veronasta.
Jälkiruoaksi maun mukaan espressoa tai lattea sekä suklaajäätelöä.

Aterian jälkeen on tarkoitus jakaa ne pienenpienet tuliaiset mitä kullekin reissulta toimme.

Kaipaankin nyt vinkkejä koristeluihin tms. eli jotain "odottamatonta" mihin tulijat eivät osaisi ennalta varautua ja joka erottaisi juuri nämä päivälliset muista vastaavista. Jotain huvittavaa tms?

hyvältä kuulostaa...muttei kyllä mitenkään erikoiselta,no maistuupahan lapsillekkin.
En osaa mitään koristeluvinkkejä kyllä antaa...Ainakin italialaista musiikkia vois soida taustalla.

Heh Italiana. Toin reseptin ja suurimman osan aineistakin mukanani reissulta, mutta myönnän ettei autenttisuus ole oikeastaan tuossa se tärkein juttu vaan se että kaikille maistaa. Syöjistä 5 on alle kouluiän (ja kaksi kulinarisesti ennakkoluuloista nuorta miestä) joten yritän pelata varman päälle.

Runot voisivat mennä vitsistä. Verona on Romeon ja Julian kotikaupunki.

Heh Italiana. Toin reseptin ja suurimman osan aineistakin mukanani reissulta, mutta myönnän ettei autenttisuus ole oikeastaan tuossa se tärkein juttu vaan se että kaikille maistaa. Syöjistä 5 on alle kouluiän (ja kaksi kulinarisesti ennakkoluuloista nuorta miestä) joten yritän pelata varman päälle.

Runot voisivat mennä vitsistä. Verona on Romeon ja Julian kotikaupunki.

Ok, tavoitteesi on siis lähinnä viettää mukava ilta. :) Entä jos lisäisit kuitenkin mukaan vielä jotain italialaista, esim salaatti capresen? Suomestakin saa ihan kelvollista mozzarellaa (ainakin suomalaiseen makuun ;) ) Tai ihan aikuisia ajatellen ja viinin kanssa nautittavaksi jonkun kivan juustolautasen?

Aika mielikuvitukseton menu tosiaan, varsinkin kun olette juuri käyneet Italiassa itse. Mutta maistuu tosiaan lapsillekin (vaikka hyvinhän nuo tuntuvat muutakin italialaista syövän, siis kokolihaa jne). Pastahan ei ole italiassa pääruoka, vaan väliruoka. Menustasi puuttuu nyt pääruoka kokonaan.
Ja jälläriksi voisit kahvin tai vinsanton kanssa tarjota vaikkapa cantucchineja, siis niitä mantelikeksejä, ei mitään suklaajätskiä kahvin kanssa. Itse tarjoaisin kyllä vielä jonkin doporitiivin eli jälkiruokajuoman.

Ja mitä on Sprits? Alkuruuassa siis.

Tuo menu on huono. Italialainen ilta keskittyy juuri ruoan ympärille jos siis italialaista haluatte kopsata. Mitäs jos tekisit näin:

Antipasto: caprese / pecorinojuustoa proseccon kanssa
Primo: pasta tai risotto + viini
Secondo voidaan jättää väliin, usein suomaisille liikaa syödä kaksi pääruokaa.
Jälkiruoka: cantuccineja ja vin santoa

Veronan erikoisuus on hevosenliha. Se maistui siellä mutta saisin epäilemättä enemmän tai vähemmän "turpaani" jo tarjoamisen ajatuksesta tässä perheessä. (8 meistä ratsastaa ja minäkokelas hankkii hevosenhoitokoulutusta puoliammatiksikin)
:)

Juusto on hyvä idea, mutta pitää sitten tarjota selkeästi erikseen, koska puolisoni on hengenvaarallisesti maitoallerginen. Cantuccineja löytyy tuliaisista mutta luulen pienimpien (ja kahden tyttäreni ) silti ilahtuvan enemmän suklaajätelökakusta.

Se Sprits on Veronassa tällä hetkellä "muotiaperitiivi", erityisesti nuorison suosima. Saimme läksiäislahjaksi yliopiston väeltä tekoaineet ja oppitunnin oikeaoppisesta sekoituksesta.

Eilinen kokkikilpailu Neljän tähden illallinen -nelosella oli vähän saman teeman ympärillä kun Sikke Sumari tarjosi muille italialaisen menun. Ja pääruokana oli juurikin lihapullia tomaattikastikkeessa ja pennepastaa (oliskohan jopa ohjeet ohjelman nettisivuilla). Kyytipojaksi Sikke oli leiponut itse leipää. Käy tutustumassa tuohon ohjelmaan? :)

Tulipa ikävä hyvää Italialaista ruokaa :p

Parasta mitä ikinä olen syönyt Italialiassa oli ahvenrisotto. Onneksi tilasin sitä, koska en ikinä ole syönyt niin ihanaa ruokaa. Kerran ollaan sitä tehty reissun jälkeen kotona ja hyvää se oli edelleen, vaikka kokkina toimikin oma mies :D

Alkuun tarjoaisin varmaan perinteistä meloni parmankinkku settiä ja grissiinejä. Salaatiksi rucolaa, tomaattia ja mozzarellaa oliiviöljyllä.
Mä en ole koskaan törmännyt Italiassa lihapulliin ja siksi tekisin ruuaksi mielummin vaikka pasta carbonaraa, mitä meillä lapsetkin nirsoina suostuvat syömään. Päälle tietysti paljon parmesaniraastetta.
Lisäksi leipoisin itse Focaccia.
Jälkkäriksi leipoisin tiramisun, panna cottaa tai panettone-kakkua ja palanpainikkeeksi jotain jälkiruoka viiniä tai jos satuit tuomaan limoncellaa mukanasi, niin laskee kivasti ruokaa vatsassa :)

Italialaista musiikkia taustalle soimaan, kynttilöitä palamaan, kattaukset viimeisen päälle niin pääsee hyvin tunnelmaan :D

Nyt alkaa olla valmista. "Epävieraat" on kutsuttu kahdeksi. Kuvissa joitain työnalusia eli eilisiä valmisteluja:

lihapullat24092010.jpg

kastikeaineet24092010.jpg

Kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille.

Yhteistyössä