vinkkejä "harjoittaa" lasta nousemaan istuma-asentoon???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emmasofia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

emmasofia

Jäsen
20.04.2007
214
0
16
Olisiko kellään hyviä neuvoja miten voitaisiin harjoitella/jumpata istumaan nousua?? Vai pitääkö lapsen osata kontata sitä ennen?
Meidän 11kk tytöllä ei ole halaistua hajua istumaan noususta, vaikka selkeästi on turhautunut lattialla leikkimiseen ja kova tarve pyrkiä ylös, mutta ei vaan hoksaa että kyljen kautta työntämällä käsillä pääsisi ylös...
Istuu kyllä kuin tatti kun laittaa istumaan ja nousee siitä tukea vasten kevyesti seisomaan, kävelee taaperokärryllä itse, ryömii, osaa kyllä istualtaan "kömpsähtää" ryömimään, mutta ei vaan hoksaa nousta istumaan sitten millään. En mitenkään ole huolissani siitä, kaikki ajallaan, mut ajattelin voisko jotenkin leikkien yhteydessä, sängyssä tai muualla opettaa jotenkin taitoa...?

'En kyllä osaa auttaa, mutta meillä siis reilu 1v tyttö ja ei ns. nouse istumaan lattialta. Tai siis konttaa ja menee polviseisontaan ja jää siitä istumaan niin, että jalat menee koukkuun taaksepäin... krhm, ymmärsitköhän mitä tarkoitan. Siis ei mene itse istumaan niin, että jalat olisivat suoraan eteenpäin lattialla. Neuvolassa sanottiin että tuo tyyli millä tyttö istuu on huono jaloille, mutta minkäs teet, ei kai sitä aina voi korjatakaan. Siitä on hänestä ilmeisesti vaan hyvä lähteä sitten taas konttaamaan ja helppo jäädä siihen asentoon. Meilläkin toki istuu jos niin laitetaan ja lähtee siitä konttaamaan, mutta itse ei tuohon asentoon osaa/halua mennä.

Mun mielestä ei tarvi opettaa, oppii aikanaan. Meillä poika hoksas jossain vaiheessa, että istumaan pääsee laskeutumalla. Myöhemmin oppi nousemaan myös makuuasennosta. Puolvuotiaana oppi istumaan ja istumaan menon laskeutumalla joskus oisko ollu 10kk tms. Otti siis aikansa.

Oi pakko vielä vastata tähän kun sattui tässä yömyöhään selaatessa vastaan. voipi olla että lapsesi on jo ehtinyt keksiä istumaanmenon kun viestistäsi on sen verran jo aikaa mutta ajattelin kuitenkin vastata koska itse olen saannut nevonn aikoinaan esikoisen kanssa, jospa se autaa muitakin alkuun. Eli laita lapsi istumaan polvet sivuttain päällekäin ja kädet eteen tai vähän sivulle viiistoon niinkuin puoli istuvaan asentoon. Tästä asennossta vauva nopsaa äkkää punkemaan istumaan ja opii näin istumaan menemisen itsekseen muutamien kertojen jälkeen. Auttoi ainakin meillä =) . ja konttaamisen alkuakin voi vähän avittaa jos ei ole itsestään tullakseen laittamalla vauva konttausasentoon, sekin voi autaa istumaan menon kanssa. Nämä vinkit sain itse fysioterapeutilta eikä mennyt kun muutama päivä niin tyttö osasi mennä itse istumaan.

Yhteistyössä