Vinkkejä 9kk kiinteiden syöttämiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 168
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

168

Vieras
Aiemmin syönyt reippaasti soseita, nyt noin kuukauden verran on mennyt ihan metsään nää syöttämiset. Lapsi tunkee käsiä suuhun, kääntelee päätä pois ja huitoo lusikkaa käsillään minkä ehtii. Kuitenkin esimerkiksi mummolassa syö reippaasti kaiken mitä suuhun lusikoidaan, onko sitten vierakoreutta vai mitä, en tiedä.

Olen kokeillut tarjota lapselle mahdollisuuden syödä "itsenäisesti" omalla lusikalla, sormiruokia saa yleensä kerran päivässä hedelmien ja kasvisten muodossa.

Lähinnä mietin, että teenkö tästä vain enemmän "leikkiä" kun luovutan syöttöyritykset, jolloin vauva sitten täyttää mahansa maidolla, oppiiko vauva nyt siihen että venkoilemalla pääsee inhottavista tilanteista pois, kun en haluaisi tunti tolkulla pientä istuttaa syöttötuolissa. Vai teenkö nyt vain itse kärpäsestä härkäsen.

Kokemukset ja vinkit ovat enemmän kuin tervetulleita :)

Kuulostaa tutulta. Me ei tän nuoremman kohdalla syötetty ollenkaan lusikalla, sai siis itse syödä kaikki sormin tai lusikallaan. Esikoisen aikaan sai kaikki temput tehdä, jotta sai lusikan suuhun. Väkisin en rupeaisi syöttämään vaan tarjoaisin sormin syötävää ruokaa.

Joo, pitää varmasti ryhdistäytyä ja tarjota enemmän sormiruokaa, se tuntuu jotenkin uppoavan, vaikkakin hitaasti, mutta eipä meillä tällä hetkellä muuta ole kuin aikaa. Haluaisin kuitenkin, että ruokailuhetket olisi kuitenkin mukavia ja rentoja, meille molemmille :)

Tuleeko hampaita? Silloin syöminen usein on yhtä hulinaa. Ja varsinkin lämmin ruoka on silloin inhottavaa, kannattaa koittaa tarjota kaikki ruoka lämmittämättä, vaikka ihan jääkaappikylmänä.

Sellaisia niistä tuleekin kun lakkaat murehtimasta syömisiä, syöthän itse samalla, jotta lapsi oppii esimerkin kautta. Ja maitohan on vielä tosi tärkeä tuon ikäiselle, joten ei haittaa vaikka sitä menee välillä enempikin.

Yhteistyössä