Vinkit vauvan mahakipujen hoitoon/estoon!!

Eli meillä reilu 3 viikkoinen tyttö, joka ei käytännössä katsoen tee muuta kuin huuda ja kitise pahaa oloaan hereillä ollessaan :ashamed: Tällaista on ollut alusta saakka ja ihan selvästi hän mahaansa vääntää - suolistopulputuksen ja - murinan kuulee ihan selvästi! Päivisin nukkuu vaunuissa 3:kin tuntia, mutta sisällä ei millään ja yötkin on sitten sen mukaisia...

Listataanpa kaikki vinkit - kokeillut tai kaverilta kuullut - pinoksi, jos se jollekulle toisi avun!

Meillä alkaa tänään äidin maidoton ruokavalio viikon ajaksi ja jätän d-tipat ja lisämaidon = NAN pois. Rela- tippoja jatkan ja lisään annostusta. Vyöhyketerapiaan tilaan ajan. Disflatyliä jatkan ja lisään annostuksen maksimiin eli 3x15 tippaa/pvä. Imetyksessä noudatan "sääntöä" syöttää vain yhdestä tissistä yhdellä syöttökerralla (kuulemma pelkän etumaidon saaminen saattaa lisätä suolistoärsytystä).

Mitäs teille tulee mieleen?!

Kiitos jo etukäteen avusta,

t. epätoivoinen Carmen ja tyttö 3vkoa 2pvää
 
Meillä poika 5viikkoa ja 2pvää huusi myös paljon massukipujaan ja kakka oli tosi tiukassa ja se tuli harvoin. Lisäksi pierutkin aiheutti kauhean huudon. Me alkuun käytettiin Cuplatonta, mutta siitä ei tuntunut olevan mitään hyötyä, joten jätettiin se sitten pois.

Itselläni ei oma maito riitä täysimetykseen, joten poika saa lisämaitoa. Alkuun kokeilin NANnia ja Tuttelia ja sama huuto molemmista. En käytä maitotuotteita, kun minun vatsa ei pahemmin laktoosia kestä. Viime viikolla kävin apteekista ostamassa Almiron Pepti 1 vastikejauhetta ja sen myötä tuskainen mahakipuinen huuto on lakannut. Poika kakkaa huomattavasti useammin ja pierutkaan eivät aiheuta hirveää huutokonserttia, eli meidän kaikien elämä tuntuu huomattavasti miellyttävämmältä. Tokihan tuo vastike maksaa huomattavasti enemmän kuin muut, mutta on sen arvoista, kun ei tarvitse katsoa toisen tuskaista huutoa.
 
Täällä Italiassa suositellaan imettävälle äidille fenkoliteetä juotavaksi, keitetään pari ruokalusikallista fenkolinsiemeniä litraan vettä, sitä sitten hörppii päivän mittaan mielellään puolisentuntia-tunti ennen imetystä. Sitä join päivittäin 2 ekaa kuukautta, eikä meillä ollutkaan masuvaivoja, jos joskus en voinut juoda, niin selvästi enemmän itki. Lisää kuulemma myös maidontuotantoa, ja mulla tulikin paljon maitoa ihan alusta asti.

Lisäksi kannoin paljon pystyasennossa kantoliinassa kietaisuristi2-asennossa (1kk lähtien tai silloin, kun vauva vaippaa vaihtaessa itse laittaa jalat sammakkoasentoon), siinä vauvan masu hieroutuu kantajan masua vasten ja saa siten ilman liikkeelle. Nukkui myös pitkiä päikkäreitä siinä liinassa.

Eikä kannattaa imettää liian usein, että suolisto saa myös levätä. Mäkin oon aina (imetän itse asiassa yhä useimmiten, nyt vauva 8kk) imettänyt vain yhdestä rinnasta kerrallaan, sillä mentiin 2-3 tuntia.

Näistä konsteista olin lukenut raskausaikana ja meillä ainakin tepsi, kun ei juuri masuvaivoja ollut, vaikka synnärillä jo ehdittiin pelästyä, kun yhden yön itki siellä tauotta.

Tsemppiä!


 
Meidän vauvan koliikin lopetti vyöhyketerapia. Cuplatoneista oli ehkä vähän apua... ? Jätettiin ne pois kun vyöhyketerapia alkoi auttaa. Relatippoja annan vauvalle ja otan myös itse "muuten vaan" kun parantavat ehkä vastustuskykyä ja tasaavat masua.

Eli suosittelen vyöhyketerapiaa koska se auttoi meillä! :)
 
Kiitos kaikille vastauksista!

Vyöhyketerapiaan menemme torstaina (eikä ainakaan pitäisi olla mikään "hihhuli" vaan nimenomaan koliikkivauvoihin erikoistunut sairaanhoitaja/dipl.vyöhyketerapeutti ;) ) ja huomenna aamusti yksityiselle lääkärille, joka taasen on keskosiin ja vastasyntyneisiin erikoistunut lastenlääkäri. Ajattelin, että kannattaa nyt lääkärissäkin käydä ja pois sulkea sairaudet ym. pois heti alkuunsa.

Miten muuten on koliikkivauvan itku: jatkuuko se taukoamatta ne tuntikaudet? Meillä kun vauva saattaa huutaa kuin pistetty possu yhdellä hetkellä, mutta sitten huuto lakkaa kuin vetsellä leikaten aivan yht'äkkiä :eek: Joskus jopa nukahtaakin kesken huudon! Ajattelin joku päivä ihan kellottaa nuo itkukohtaukset, että kauanko oikeasti päivässä itkee (voihan se tuntua pidemmältä kuin oikeasti onkaan niinä lohduttomina ja yksinäisinä yön tunteina...).

 
Hyvä tosiaan käydä lääkärissä varmuuden vuoksi. Toivottavasti kyseessä "vain" koliikki. Lääkärin kanta vyöhyketerapiaan koliikin hoidossa on todennäköisesti että diipadaapaa, mutta siitä ei kannata välittää ;) Ei vyöhyketerapialla/vauvahieronnalla mitään pahaa saa aikaan.

Meillä alkoi aina tiettyyn aikaan illasta huuto ja kesti kuutisen tuntia :| saattoi vauveli nukahtaakin välillä ja tietysti syödä, syödä, syödä... mikä taas pahensi tilannetta kun maitoa meni jatkuvasti masuun kiertämään.

Toivottavasti saatte avun. Voimia! :hug:
 
En käynyt kuin tasan sen yhden kerran,se riitti. :( Vauvaan ei koskenutkaan,minua puristeli korvista.Sanoi vauvan heräilevän yöllä tarkistamaan että rakastaako se äiti minua varmasti.Myös raskauden aikaiset mahd.ei-toivotut ajatukset vauvaa kohtaan kostautuu kans...Se oli siis todella ala-arvoista touhua.Olen kyllä isompia käyttänyt aiemmin vyöh.terapautilla ja saanut avun.Mutta tälle tätille ei enää mennä.Eli kannattaa mennä jollekin jota suositellaan tai jolta joku muu on saanut avun.
 
Lääkärissä käyty ja ohjeena oli jatkaa maidotonta dieettiä 7-10 päivää sekä antaa vyöhyketerapialle mahdollisuus. Ja tietysti kaikki nuo edellä mainitsemani eli Relat, Disflatylit, d-tipat pois jne. Ensi viikolla on soittoaika ja katsotaan tilannetta silloin. Ja kuulemma jos ei muutosta näillä keinoin ole tullut niin sitten testataan jotain apteekin korviketta (Almiron Peptidistä vielä "edistyneempi versio"). Ja kuulemma yksi "lääke" koliikkioireiden hoitoon on todella aikainen kiinteiden aloitus: kuukauden-kahden ikäiselle sitten vain ruusunmarjasosetta koneeseen :eek: Se oli kyllä ihan uutta minulle - ja aika hurjalta kuullostaa täytyy myöntää... No, toivottavasti muutosta saataisiin aikaan ennen!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Carmen:
Lääkärissä käyty ja ohjeena oli jatkaa maidotonta dieettiä 7-10 päivää sekä antaa vyöhyketerapialle mahdollisuus. Ja tietysti kaikki nuo edellä mainitsemani eli Relat, Disflatylit, d-tipat pois jne. Ensi viikolla on soittoaika ja katsotaan tilannetta silloin. Ja kuulemma jos ei muutosta näillä keinoin ole tullut niin sitten testataan jotain apteekin korviketta (Almiron Peptidistä vielä "edistyneempi versio"). Ja kuulemma yksi "lääke" koliikkioireiden hoitoon on todella aikainen kiinteiden aloitus: kuukauden-kahden ikäiselle sitten vain ruusunmarjasosetta koneeseen :eek: Se oli kyllä ihan uutta minulle - ja aika hurjalta kuullostaa täytyy myöntää... No, toivottavasti muutosta saataisiin aikaan ennen!
Siis hetkinen..lääkäri ihan suositteli että soseita voi alkaa syömään jo 1kk-2kk korvilla?? :eek: :eek: Mitäs soseita se suositteli muutakuin tuo ruusunmarja??

 
Joillan tuo "koliikki" voi johtua refluksitaudista ja siihen saattaa auttaa kiinteiden aloittaminen, mikäli vaiva on siis rakenteellista laatua. Jos kyse on allergian oireesta, ei kiinteät asiaa auta vaan saattavat jopa pahentaa. Refluksiin on kyllä nykyään olemassa ihan hyviä lääkkeitä ja apteekissa myytävää maidon sakeuttajaa, jolla maidon saa sakeammaksi ja näin ollen paremmin vatsassa pysyväksi. En siis ihan ekana olisi noita kiinteitä noin pienelle tarjoamassa, vaan kysyisin ehkä toiselta lääkäriltä mielipidettä.

Jos alkaa maidottomalle diettille, niin kannattaa jättää myös muna pois. Meillä ei kyllä mitään imetysdieetti auttanut vaan täytyi siirtyä täysin maidottomalle Neocatelle. Teillä varmaan kokeillaan Althera tai sitten tuo Neocate, jos ei imetys onnistu enää.
 

Yhteistyössä