Vinkit todella kullan arvoisia: miten selvitä 250e/kk 4 henkinen perhe?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusavuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusavuton

Vieras
Nyt tilanne, että KAIKKI laskettava todella tarkkaan, vaipat, ruoka ym.
Tilanne uusi, joten ottaisin kaiken vinkin kiitollisuudella vastaan, miten/missä säästää? Aikuisten ruokamenoista helppo karsia, mutta lapset pitäisi rahasta huolimati ravita terveellisesti ja monipuolisesti. Sen olen huomannut, että ainakin Lidlissä kannattaa asioida klo. 18 jälk. niin ovat jo laittaneet tuotteita aleen. Pitääkö esim. hedelmät ja jogortit jättää pois?

Vaippoihin ei menisi rahaa jos olisi jotain kestojuttuja sulla. Muutamat harsot ja kuoret. Jos ei ole mahdollista tai et halua niin vaipat on kalliita, lidlissä toki halvempaa. Pesuaineen jämiä varmaan löytyy vai..

Tee kaikki ruoka ihan alusta asti itse, ei mitään herkkuja, juomia tms (no maitoa voi ostaa varmaan tietty). Älä tee maitopohjaisia ruokia, käytä vettä. Tee paljon laatikoita joihin pilkot perunat ja kaikki ihan itse. Käytä jauhelihaa. Kanahan on tosi kallista ja kalakin (seiti tosiaan halvempaa).

jätä pois ja tilalle:
mehut-vettä,maitoa
jugurtit-puuroa
einekset-teet ruuat alusta loppuun itse
herkut pois

teet ruokia isoja määriä ja syötte 2 päivää samaa ja jos jää niin pakkaseen ja sieltä sitten sulattelet pahanpäivän varalle.

keittoja
laatikoita
perunaa

kyllä tuolla rahalla pärjää ihan hyvin =)

Leivo itse sämpylöitä, vehnäjauhot riittää niihin, kun sotket sekaan esim. puurohiutaleita. Menestys on taattua! Perunaruuat halpoja, ja kannattaa kurkkia ruokavinkkejä koulujen ruokalistoilta, ne on terveellisiä, monipuolisia ja edullisia ruokia!

Kiitos näistä =)

Eiköhän pärjätä, mutta hermostuin ja melkein pillahdin itkuun, kun laskin paljonko/vähänkö rahaa jäi käyttöön. Ennen ei ole tarvinnut miettiä hintoja vaan oikeastaan saanut ostaa mitä mieli tekee.

Hali sulle.... kyllä te pärjäätte jos mekin kuuden hengen perhe ollaan pärjätty 120 e/2vko. Ei se helppoa ole mutta onnistuu. Itteä helpotti se, ettei ettei ajatellu koko ajan että mitä PITÄIS saada ja ostaa, osti vain sillai että pärjäsi. Kyl se herätti ihmetystä muissa kun oli puhetta miten vähällä voi pärjätä....

itsekin pärjää vähällä jos jättää kaiken ylimääräisen pois.. pelkät monipuoliset ruuat juustoilla ja kanoilla on törkeen kalliita sekä herkut ja jälkkärit vie ison osan.

elän yh-jana poikani kanssa ja välillä toinen teini lapseni on mukana jengissä.. ja välillä on niitä päiviä ettei vain yksinkertaisesti ole yhtään rahaa.. no ruokaa voi tehdä kahdeksi päiväksi.jäljelle jääneestä muusista laatikkoa ja ihania jälkkäreitä mansikoista tms.olevista marjoista ja siihen vatkattua kermaa :) kyllä lapsetkin tarvivat välillä herkkuja!! niinkuin aikuiset. ja vink vink" lapsi määrääkin voi säädellä.. lapset tarvivat hengittävät ja lämpöiset vaatteet päiväkodissa ja saavat päiväruan siellä ( jos itse olet työnhakijana) mutta kova nälkä heillä on on hoitopäivän jälkeen,joten ruan on oltava valmiina ja heti..

pakastin käyttöön! punaisella hintalapulla merkittyjä tuotteita voi huoletta ostaa kun tulee vastaan ja tunkea pakkaseen. ruuan terveellisyyden takia en tinkisi leivästä, kaupasta ostettu on terveellisempää usein kuin itse leivottu. meidän köyhäilyruokia on esim. itse paistetut pinaattiletut. jeesus että on hyviä, eikä tule maksamaan melkein mitään. en jättäisi pois hedelmiä ja vihanneksia, katso kilohintaa tarkkaan ja osta sitä mikä on halvinta! pakastevihannekset on myös edullisia. porkkanoilla ja perunoillakin pääsee pitkälle.
monet syö lihaa "liikaa". siis niin että lautasella on 300-400grammaa lihaa ja kaksi perunaa. aikuiselle syöjälle riittää lihaa (tai kalaa tai kanaa) 200g, eikä jää nälkä kun panostaa lisukkeisiin.
muutenkin kannattaa kauppaan lähteä sillä mielellä että mitä löytöjä sieltä tekisi, eikä ihan valmiin listan kanssa. tietyllä tapaa se voi olla hauskaakin.

ja kullanarvoinen vinkki: jos löytyy joku raaka-aine tosi halvalla, mutta et tiedä miten tai mitä siitä tekisi, osta silti. googlaamalla löytyy loputon määrä reseptejä, ihan mistä vaan!

hei äipät !! teillähän on myös se mies jengissä mukana joka tuo leivän pöytään, niin mitä valitatte..suurin osa yh maksaa kaiken yksin.ostaa ruat yksin ja hoitaa lapset yksin jne jne.. mitä ihmettä valitatte.tosin tää on liiankin hyvää ollakseen totta kun saa olla ja elää ilman määräilevää miestä!!

jee...: mä en ymmärrä. siis mitä sä tarkoitat? että ei voi olla rahahuolia jos elää parisuhteessa ja että ainakaan ei saa valittaa? mikä määräilevä mies? kenen mies määräilee?
säästövinkeistäkö saisi keskustella vaan yh:t keskenään?

Alkuperäinen kirjoittaja Karussa:
Voiko tommosta edes olla? Ettekö saa toimeentulotukea? :o

Mieheni tienaa erityisen hyvin, mutta tähän palkkaan ei kertynyt paljoa tunteja, koska sai olla paljon poissa työstä hoitamassa sairasta vaimoa ja lapsia.
Laskujen jälkeen käytettäväksi jäi minun kotihoidontuki.

Alkuperäinen kirjoittaja hempee:
Vaippoihin ei menisi rahaa jos olisi jotain kestojuttuja sulla. Muutamat harsot ja kuoret. Jos ei ole mahdollista tai et halua niin vaipat on kalliita, lidlissä toki halvempaa. Pesuaineen jämiä varmaan löytyy vai..

Tee kaikki ruoka ihan alusta asti itse, ei mitään herkkuja, juomia tms (no maitoa voi ostaa varmaan tietty). Älä tee maitopohjaisia ruokia, käytä vettä. Tee paljon laatikoita joihin pilkot perunat ja kaikki ihan itse. Käytä jauhelihaa. Kanahan on tosi kallista ja kalakin (seiti tosiaan halvempaa).

Vaipat ei ole Lidlissä halvempia.Niissä paketeissa on vähemmän vaippoja jotenka tulee saman hintaseks ku joku liberopaketti.

Alkuperäinen kirjoittaja jee..:
hei äipät !! teillähän on myös se mies jengissä mukana joka tuo leivän pöytään, niin mitä valitatte..suurin osa yh maksaa kaiken yksin.ostaa ruat yksin ja hoitaa lapset yksin jne jne.. mitä ihmettä valitatte.tosin tää on liiankin hyvää ollakseen totta kun saa olla ja elää ilman määräilevää miestä!!

En ole ap, mutta pakko kommentoida! Meillä myös mies mukana remmissä, mutta ei se mitenkään taloudellista tilannettamme paranna. Vaikka hänelläkin "tuloja", joudumme silti hakemaan toimeentulotukea.
Yksinhuoltajana tilanne olisi aivan sama, samojen normien mukaan sitä saataisiin. Rahatilanne olisi luultavasti jopa parempi, ruuassa ainakin pystyisi säästämään enemmän.
Ette te yksinhuoltajat ole yhtään heikoimmalla tässä yhteiskunnassa kun ketkään muutkaan!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Karussa:
Voiko tommosta edes olla? Ettekö saa toimeentulotukea? :o

Mieheni tienaa erityisen hyvin, mutta tähän palkkaan ei kertynyt paljoa tunteja, koska sai olla paljon poissa työstä hoitamassa sairasta vaimoa ja lapsia.
Laskujen jälkeen käytettäväksi jäi minun kotihoidontuki.

Kun teillä on nyt vain tilapäinen niukkuus, kyllä pärjäätte! Itsellä melkein sama tilanne juuri pari viikkoa,eli 230 euroa oli käytettävissä 2 viikoksi 7 hengelle. Pärjäsimme loistavasti, ostin niitä punalappuruokia ja muutakin halpaa. Itse asiassa niin paljon, että niitä jäi ylikin pakastimeen. Keittoja keittelin useasti.
Laatikoita, puuroa ja kiisseliä...
Ja muuten, meidän tilanne normaalistikin jatkuu melko tiukkana, 150 euroo viikossa käytettävänä 7 hengelle. Eli kyllä on nuukasti opittu elämään.

Niin, ja noita jugurtteja ja hedelmiä ilman kyllä pärjää.....

prismassa ja monissa suurissa kaupoissa on 50% tuotteita lihahyllyissä kannattaa hyödyntää niitä ja vaikka monet eivät usko niin perinteinen läskisoosi on hyvää (jos kylkisiivut on ruskistettu tarpeeksi pieninä paloina rapeiksi) sian kylkisiivu on halpaa , keittoruoissa säästää paljon , mutta sellaisia keittoja joissa peruna on palana ei kannata pakastaa kun perunoiden rakenne menee vetiseksi.. jaa rahasumma niin monelle viikolle kun sen pitää riittää ja käytä ainoastaan se summa jos mahdollista/viikko

Alkuperäinen kirjoittaja uusavuton:
Nyt tilanne, että KAIKKI laskettava todella tarkkaan, vaipat, ruoka ym.
Tilanne uusi, joten ottaisin kaiken vinkin kiitollisuudella vastaan, miten/missä säästää? Aikuisten ruokamenoista helppo karsia, mutta lapset pitäisi rahasta huolimati ravita terveellisesti ja monipuolisesti. Sen olen huomannut, että ainakin Lidlissä kannattaa asioida klo. 18 jälk. niin ovat jo laittaneet tuotteita aleen. Pitääkö esim. hedelmät ja jogortit jättää pois?

Kaupungilta viikonloppuna iltaisin,itse tai jos vanhempia lapsia niin heidän kanssa.Ei ole mitään hävettävää touhua,mie en kosaan ajattele mitä ihmiset sanoo.Yks pullokassi=2-3e!!

muutama vuos sitten ostin x-tra merkkisiä vaippoja ku oli halvimpia,pakkanen oli pullollaan ale tuotteita,sekä tuijotin kilohintoja!niitä ale tuotteita ku alko tuijottaa niin mulla tuli siit touhust oikee himo....joskus sain valmis täyskärin tosi halval tai viinereit yms.sillo olikin kiva kutsua vaik kaveri kahville!!keitot,laatikot...hitti tuotteet!!isoja määriä!!meillä syödää 4-6päivää samaa ruokaa!!

Alkuperäinen kirjoittaja Jo kuohahti:

En ole ap, mutta pakko kommentoida! Meillä myös mies mukana remmissä, mutta ei se mitenkään taloudellista tilannettamme paranna. Vaikka hänelläkin "tuloja", joudumme silti hakemaan toimeentulotukea.
Yksinhuoltajana tilanne olisi aivan sama, samojen normien mukaan sitä saataisiin. Rahatilanne olisi luultavasti jopa parempi, ruuassa ainakin pystyisi säästämään enemmän.
Ette te yksinhuoltajat ole yhtään heikoimmalla tässä yhteiskunnassa kun ketkään muutkaan!!!!!!

ex-yh:na pakko kyllä sanoa, että yh:t on usein heikommalla kuin perheet. Etenkin alle 2-vuotiaiden lasten yh:itä karsastetaan työnhaussa, kun pienet lapset sairastelee ja kukas niitä kotona hoitelis ellei sit ne yh:t. Ja kyllä se neljänkympin yh-korotus lapsilisiin on lähinnä surkuhupaisa - eli senkö verran se mies/vaimo siihen perheeseen rahaa kantais? Pitää muistaa että yh maksaa yksin myös kaikki asumiskulut. Jotkut ei syystä tai toisesta saa etävanhemmalta rahaa, ja mitä se elatustuki onkaan nykyisin - onko jo 150 euroa? Ihan turha kenenkään on kadehtia yksinhuoltajia, tai uikuttaa yksinhuoltajien muka-saamista-eduista. Oma elämäni ja lasten elämä helpottui huomattavasti, eikä pelkästään rahallisesti, kun saatiin uusi isä perheeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja pahapaha:

ex-yh:na pakko kyllä sanoa, että yh:t on usein heikommalla kuin perheet. Etenkin alle 2-vuotiaiden lasten yh:itä karsastetaan työnhaussa, kun pienet lapset sairastelee ja kukas niitä kotona hoitelis ellei sit ne yh:t. Ja kyllä se neljänkympin yh-korotus lapsilisiin on lähinnä surkuhupaisa - eli senkö verran se mies/vaimo siihen perheeseen rahaa kantais? Pitää muistaa että yh maksaa yksin myös kaikki asumiskulut. Jotkut ei syystä tai toisesta saa etävanhemmalta rahaa, ja mitä se elatustuki onkaan nykyisin - onko jo 150 euroa? Ihan turha kenenkään on kadehtia yksinhuoltajia, tai uikuttaa yksinhuoltajien muka-saamista-eduista. Oma elämäni ja lasten elämä helpottui huomattavasti, eikä pelkästään rahallisesti, kun saatiin uusi isä perheeseen.

nyt paremmin yh:na kuin naimisissa ollessani(ex juoppo)!Elarit 3x129e ,LL 481e ja korvaus yli 500e ja as.tuki 345e ja vuokraa jää maksettavaksi 107e/k!Ennen sai venyttää penniä,nyt ei.Uus mies on ,mut se ostaa ite ruuat ja joskus kyllä yhteistäkin.OLEN TEHNY SEVÄKS ETTEN ALA SITÄ ELÄTTÄÄ!

Alkuperäinen kirjoittaja Levoton tuhkimo:
Alkuperäinen kirjoittaja pahapaha:

nyt paremmin yh:na kuin naimisissa ollessani(ex juoppo)!Elarit 3x129e ,LL 481e ja korvaus yli 500e ja as.tuki 345e ja vuokraa jää maksettavaksi 107e/k!Ennen sai venyttää penniä,nyt ei.Uus mies on ,mut se ostaa ite ruuat ja joskus kyllä yhteistäkin.OLEN TEHNY SEVÄKS ETTEN ALA SITÄ ELÄTTÄÄ!

Samoin, minäkin pärjäsin paljon paremmin yh:na kuin silloin kun exän kanssa yhdessä oltiin. Miksei jos mies olisi hyväpalkkainen, mutta jos ei, niin silloin yh:na pärjää paremmin rahallisesti.

Yhteistyössä