Villasukkien kutojia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MumMumMuoriKO
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MumMumMuoriKO

Vieras
Millä ohjeella teette perinteiset villasukat?

Minä kudoin ihan ekat alusta alkaen ite tehyt villasukat tuolla 7 veljestä lankakerän ohjeella. Ja nää on ihan järkyttävät.. Aivan äly suuret. Leveyssuunnassa. Koossa 38 (48s).
Ja toi kärki on ihan kamala! Nuolen mallinen. Samoin kantapää on niinku jollekki hevoselle..
No kyllä nää nyt näin kotona menee, mut ei puhettakaan et vois kenkiin laittaa, nähän olis ihan syttyrällä sielä välittömästi.

Ajattelinki tehä nyt seuraavaksi joka puikolla 10, eli 40 s kok. Ja sukan pään pyöreäksi.. Paljon paremmin passaa mun jalkaan semmonen.

Onko siis kellään hyvää sukkaohjetta, oon aika lailla vasta-alkaja, joten tarviin ainaki kantapään, kiilakavennuksen ja kärkikavennuksen ohjeen.

Varren ajattelin tehä 2o 2n periaatteella.

Mutta laittakaas hyviä ohjeita jos on!

Kutominen on tosi kivaa nyt ku sen on oppiinu (ainaki jotenkuten, hehheh..).

käytän Novitan sivujen mittataulukkoa. varren teen yleensä niin että ensin 1 krs oikein, 1 nurin, 1 oikein, 1 nurin - ei kiristä. sitten 1o 1n niin on napakka.

minkäkokoiset puikot sulla on? mä käytän seiskaveikkaan 3,5 nron puikkoja yleensä ja tulee tiivis ja nätti napakka neulos.

Novita Oy

Kantapään kavennuksen teen ihan normaalisti. Elikkä kun olet nostanut silmukoita puikolle kantapään sivusta niin ihan normaalisti toisesta puikosta kavennan kaksi ekaa yhteen ja sitten toisesta puikosta kaksi viimistä yhteen.
Kärki kavennuksen teen niin että kun sukka on tossa "nimettömän" varpaan kohdalla niin kavennan joka puikolta kaksi ensimmäistä yhteen niin tulee semmoinen pyöreähkö kavennus.

Ja liian leveen sukan mallin olen ratkaissut samalla lailla kuin äitini aikoinaan. Kudon sukan jalkapöydän osan joustin neuletta 2o 2n.

Mä teen hieman yhdistellen eri ohjeita, ootko tutustunut käspaikan netisivuihin, siellä on nimittäin ohjeet erilaisiin kärkikavennuksiin. Pyöreä kärky syntyy sädekavennuksilla. Tässä on linkki käspaikan sukkaohjeeseen, on muuten erinomaisen havainnollistava vaiheittaisine kuvineen.

Sukan istuvuuteen ja oikeaan kokoon ei vaikuta pelkästään ohje, vaan se, millainen käsiala sinulla on. Mitään neuletta ei voi tehdä suoraan ohjeen mukaan, vaan ensin pitää tehdä mallineule ja mitata se oma käsiala, sitten pitää valita puikkojen koko sen mukaan, että omalla käsialalla tulee oikeankokoista neuletta ohjeen antamissa silmukkamäärissä.

Laitan sulle vielä Novitan sivuilta kokotaulukot 7-veljestä -langan sukkakokoihin (ja lapasiin, niitäkin on kiva kutoa!)

Novita Oy - Neulemalli: Hyvt perusvillasukat lapselle 7 Veljeksest
http://www.novita.fi/public/File/sukkamitat_7_veljesta.pdf

Novita Oy - Neulemalli: Peruslapaset
http://www.novita.fi/public/File/lapasmitat_7_veljesta.pdf

Meil kans lapsena oli näitä.. vois oikeastaan omille kutoa pukinkonttiin :D

Samaa mietin täällä ja muutenkin meinaan taas kasata lähipiirrin sukkia ja tumppuja kun onnekseni lähipiirissäni on paljon äitejä/isä jotka eivät osaa kutoa :)
Nyt vaan innolla odottelemaan ihka ensimäisiä puisia sukkapuikkoja jotka saan tänään niin taas neulominen maistuu ihan uudelta :p

Alkuperäinen kirjoittaja kylmä nakki;21910053:
käytän Novitan sivujen mittataulukkoa. varren teen yleensä niin että ensin 1 krs oikein, 1 nurin, 1 oikein, 1 nurin - ei kiristä. sitten 1o 1n niin on napakka.

minkäkokoiset puikot sulla on? mä käytän seiskaveikkaan 3,5 nron puikkoja yleensä ja tulee tiivis ja nätti napakka neulos.

Novita Oy

Mulla taitaa olla neloset nuo mun puikot.
Peruskoulussa josku kudottiin, niin tein niin tiukkaa käsialaa että langat suurinpiirtein soi..Niin viimetalvena ku kutomavehkeitä ostelin, niin otin neloset. Mut oon kyl aatellu vaihtaa ohuempiin, ku tulee niin löysää nuilla puikoilla.

Kantapään kavennuksen teen ihan normaalisti. Elikkä kun olet nostanut silmukoita puikolle kantapään sivusta niin ihan normaalisti toisesta puikosta kavennan kaksi ekaa yhteen ja sitten toisesta puikosta kaksi viimistä yhteen.
Kärki kavennuksen teen niin että kun sukka on tossa "nimettömän" varpaan kohdalla niin kavennan joka puikolta kaksi ensimmäistä yhteen niin tulee semmoinen pyöreähkö kavennus.

Ja liian leveen sukan mallin olen ratkaissut samalla lailla kuin äitini aikoinaan. Kudon sukan jalkapöydän osan joustin neuletta 2o 2n.

Kiitti, juuriki tuota pyöreää päätä haluskinki!
Kudon nyt lapselleni (1v, jalan koko n 20) villasukkia. Laitoin joka puikolle 6s. Saa nähä, tuleeko niistä liian kaposet ;)
No, saapahan taas purkaa :)

Tuolla Novitan sukkakokotalukossa (mun ylemmässä viestissä linkki pdf-tiedostoon) olis kokoon 22 seuraavat silmukkamäärät:

Kengän numero: 22
Sukan ympärys: 16 cm
Varren silmukat: 32
Kantatilkun silmukat ja kerrokset: 16
Kantatilkun silmukkajako kantapään kavennuksia varten: 5+6+5
Kantatilkun reunoista poimittavat silmukat: 8+1
Pohjan pituus ennen kärkikavennuksia: 12 cm
Koko pohjan pituus: 15 cm

Semmosella ohjeella joka on vuosien saatossa takertunut takaraivoon.

Eli tekemällä, purkamalla ja muuttelemalla- mutu tuntumalla.

Novitan ohjeella tulee leveitä kyllä. Mutta vaikuttaa lanka+puikot+neulojan käsiala.
Novitan ohje on sellainen 'karvalakkiversio' jolla on ihan hyvä opetella yksinkertainen tapa ja perusasiat.

Sukan lapaan jalkapohjan puolelle neulon yleensä lyhennetyin kerroksin yhden ylimääräisen kerrosparin ,jolloin sukka ikäänkuin muotoutuu paremmin jalan muotoon (jalkapohja on pidempi kuin jalkapöytä)

Yhteistyössä