Viljattomia vinkkejä

Nyt pitäis pistää tyttö vehnättömälle kuurille.
Vehnäähän on monissa jutuissa leipä, makaroni jne..Täytyy varmaan vaan kovasti miettiä ruokalistaa, mutta voisiko joku jolla on kokemusta jelppiä ketomalla joitain hyviä merkkejä niin ei tarvitse kaupassa joka pussia tihrustaa ja kokopäivää kykkiä.
Lisäksi olis kiva kuulla sellasia juttuja joissa on vehnää, mutta ei olis heti tullut ajatelleeksikaan. Eli mitä saattaa vahingossa ostaa jos ei ole tarkkana. Vauvan kanssa kaupassa kun käy tulee usein vaan kiirellä kärryyn kaikkea nakeltua.
Kiitos jo etukäteen jos joku osais vähän neuvoa!
 
sisutar
gluteenittomia tuotteita. Niitä on monen valmistajan tekemänä kaikenlaista leipää, keksejä, makaroneja jne.

Kaikki tuoteselosteet tulee tietysti tarkistaa niin ruokatavaroista kuin karkeistakin. Vehnäjauhoja käytetään useissa makeisissa ja monissa valmis- tai puolivalmiselintarvikkeissa.

Jos itse haluaa leivät ym. tehdä, niin kaupassa on myytävänä erilaisia gluteenittomia jauhoja joilla leivonta onnistuu. Taikina tosin on erilaista leipoa, siitä puuttuu sitko ja se saattaa olla ja onkin usein vetelää. Ohjeita saa ainakin keliakialiiton sivuilta.
 
Surullinen äiti
Tänään kaupassa kykin makaroni hyllyn edessä vaikka kuinka kauan, mutta en kyllä löytänyt vehnäjauhottomia(spagettia,makaronia,pastaa mitään). Tai sitten olen vaan sokea, ei olis eka kerta.
Osaisko joku äkkiseltään sanoa ihan merkin niin etsin sitä seuraavalla kerralla.

Olisiko muuten vinkkiä antaa miten tehdä jatkossa mureke, lihapullat ja jauhelihapihvit kun ei enää korppujauhot käy.Vai löytyisikö niitäkin vehnäjauhottomina? Ongelmaa lisää se ettei tytölle käy kananmunakaan.

Tässä tosiaan on se tilanne etten oikeen ehtisi kaupassa kauaa viettämään ja pusseja tutkimaan joten todella kiitollinen olen kaikista vinkeistä. =)
 

TULI SITTEN VÄÄRÄ NIMIMERKKI! En ole surullinen..
Ei oo mun päivä.. :headwall: :headwall:

Tajusin just myös ettei makaronit edes ole luontaisesti gluteenittomia.
Hyvä minä, hyvä minä :headwall: :headwall:
 
Hei, Tampereelle avattu "allergia puoti". Katsos sivuilta www.allermiina.fi , sieltä voi tilata myös postitse tai sitten samoja tuotteita löytyy tavallisesta kaupasta. Sivuilta näet kenen tuotteita on ja myös ohjeita löytyy. Kyllä se siitä ... :heart:
 
Luontaisesti gluteenittomia (ei siis sisällä gluteenitonta vehnäjauhoa) merkkejä on ainakin Semper ja Glutano. Löytyy erilaisia pastoja (makaroneja, kierrepastaa, spagettia, lasagne-levyjä), näkkileipää, keksejä ja jauhoseoksia. Myös Moilasen leipomolla on esim. pakaste karjalanpiirakoita ja pullia. Jollakin valmistajalla on myös korppujauhoja. Sitten löytyy esim. tattarihiutaleita puuroon. Ecorner-merkkistä tuoreleipää ja jauhoseoksia löytyy ainakin Hämeenlinnan lähistöltä (valmistaa Temptax). Kannattaa kysyä vaikka kaupan henkilökunnalta mistä löytyy gluteenittomia (merkattu yleensä myös hyllyn reunaan). Pienissä kaupoissa valikoimat voi olla niukat, mutta isommista löytyy enemmän. Itse bongaan aina uudessa kaupassa, mitä erilaista heidän valikoimastaan löytyisi (oma 2v. poika ollut keväästä viljattomalla). Itse pitää sitten tietysti vielä tarkastaa, ettei tuotteissa ole esim muita, joille on allerginen.

Esim kastikkeiden suurustamiseen voi käyttää maissijauhoa. Pastaan kannattaa lisätä öljyä, muuten jää kurkkuun kiinni. Olen myös huomannut, että kannattaa keittää vähän pidempään kuin ohjeessa sanotaan, muuten tuppaa jäämään turhan kovaksi. Mureketta olen tehnyt Gluteenittomista korppujauhoista ja ihan hyvää tuli. Vaaleasta Ecorner jauhoseoksesta tulee hyvät letut.

Jos lapsi on kovin herkkä, oireita voi tulla myös tärkkelyssiirapista (on usein tehty vehnästä). Sitä on lähes kaikissa karkeissa ja jäätelöissä, mutta myös esim palvilihassa ja mitä ihmeellisimmissä tuotteissa. Meillä oireet eivät rauhoittuneet, ennenkuin nämäkin jätettiin pois. Toivottavasti teillä ei olla yhtä herkkiä, aikaa kuluu hirveästi, kun tavaa kaupassa aivan kaikki tuoteselosteet läpi.

Alussa homma valitettavasti vie aika paljon aikaa ja energiaa, mutta muutamassa viikossa tuotteet oppii ja alkaa tulla rutiinia. Tsemppiä =)
 
nino
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.09.2005 klo 17:01 Surullinen äiti kirjoitti:
Tänään kaupassa kykin makaroni hyllyn edessä vaikka kuinka kauan, mutta en kyllä löytänyt vehnäjauhottomia(spagettia,makaronia,pastaa mitään). Tai sitten olen vaan sokea, ei olis eka kerta.
Osaisko joku äkkiseltään sanoa ihan merkin niin etsin sitä seuraavalla kerralla.

Näillä tuotteilla on kaupoissa monesti ihan omat hyllyt. Kysy henkilökunnalta apua ja pyydä rohkeasti tilaamaan kauppaan sitä tuotetta mitä tarvitset! Minä olen pyytänyt monet monituiset kerrat ja aina olen kaipaamani tuotteen saanut. =)
 
viljaton
..entä kun pitää olla viljaton, maidoton, munaton, perunaton.. kaikki tuotteet mitkä olen löytänyt luontaisesti gluteenittomina, on sisältänyt perunaa jossain muodossa. maissia ja riisiä saa olla muttei tattaria tai hirssiä.

:ashamed:

onko kellään vinkkejä että löytyykö luontaisesti gluteenittomia tuotteita ilman että se sisältää perunaa?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.09.2005 klo 15:11 viljaton kirjoitti:
..entä kun pitää olla viljaton, maidoton, munaton, perunaton.. kaikki tuotteet mitkä olen löytänyt luontaisesti gluteenittomina, on sisältänyt perunaa jossain muodossa. maissia ja riisiä saa olla muttei tattaria tai hirssiä.

:ashamed:

onko kellään vinkkejä että löytyykö luontaisesti gluteenittomia tuotteita ilman että se sisältää perunaa?
Löytyy! Ei niitä runsaasti ole, mutta on kuitenkin. Ainakin Dr.Schärillä ja muistaakseni Moilasellakin yksi leipä (olisko ollut jompikumpi pakastesämpylä) on perunatonkin. Ja ainahan voit itse leipoa vaikka pelkistä maissi- ja/tai riisijauhoista. :hug:
 
viljaton
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.09.2005 klo 21:45 Julia kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.09.2005 klo 15:11 viljaton kirjoitti:
..entä kun pitää olla viljaton, maidoton, munaton, perunaton.. kaikki tuotteet mitkä olen löytänyt luontaisesti gluteenittomina, on sisältänyt perunaa jossain muodossa. maissia ja riisiä saa olla muttei tattaria tai hirssiä.

:ashamed:

onko kellään vinkkejä että löytyykö luontaisesti gluteenittomia tuotteita ilman että se sisältää perunaa?
Löytyy! Ei niitä runsaasti ole, mutta on kuitenkin. Ainakin Dr.Schärillä ja muistaakseni Moilasellakin yksi leipä (olisko ollut jompikumpi pakastesämpylä) on perunatonkin. Ja ainahan voit itse leipoa vaikka pelkistä maissi- ja/tai riisijauhoista. :hug:
KIITOS! :hug:
 
Allergisen äippä
Hei!

Myös seuraavissa yllättävissä tuotteissa on vehnää:

- tavalliset jäätelöt (vehnätärkkelyssiirappi, ei aina mainittu)

- TRIP - mehuissa (glukoosi-fruktoosisiirappi - nimisenä), GRANDIT ok.

- tavalliset leikkelekinkut ja kalkkunat jne. lihajalosteet sisältävät vehnää GLUKOOSI nimisenä (ei aiheuta keliaakikolle oireita, mutta vehnäallergikolle kyllä)

- monet karkit

ELI OLE TARKKANA KUIN PORKKANA! Meillä lapsi hyvin oppinut jo itsekin, mitä ei voi syödä ja miksi = tietää ja muistaa, että tulee sairaaksi.

Ellei tuote ole LUONTAISESTI GLUTEENITON, ei sitä välttämättä kannata antaa. Tosin meillä kun esim. kaura käy, niin siinähän on kauran sisältämää gluteenia.

ALLERGIALIITON KESKUSTELUSIVUILTA löydät myös varmasti tukea.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2005 klo 22:47 Allergisen äippä kirjoitti:
Hei!

Myös seuraavissa yllättävissä tuotteissa on vehnää:

- tavalliset jäätelöt (vehnätärkkelyssiirappi, ei aina mainittu)

- TRIP - mehuissa (glukoosi-fruktoosisiirappi - nimisenä), GRANDIT ok.

- tavalliset leikkelekinkut ja kalkkunat jne. lihajalosteet sisältävät vehnää GLUKOOSI nimisenä (ei aiheuta keliaakikolle oireita, mutta vehnäallergikolle kyllä)

- monet karkit

ELI OLE TARKKANA KUIN PORKKANA! Meillä lapsi hyvin oppinut jo itsekin, mitä ei voi syödä ja miksi = tietää ja muistaa, että tulee sairaaksi.

Ellei tuote ole LUONTAISESTI GLUTEENITON, ei sitä välttämättä kannata antaa. Tosin meillä kun esim. kaura käy, niin siinähän on kauran sisältämää gluteenia.

ALLERGIALIITON KESKUSTELUSIVUILTA löydät myös varmasti tukea.
Jep. näitä ei aina heti ymmärräkään varoa, joskin eivät kuulemma kaikille aiheuta edes oireita, kun ovat niin pitkälle jalostettua viljaa, mutta meillä olivat kyllä kiellettyjen listalla. Tosin kaikki jäätelöt eivät sisällä vehnää, vaan niissä on eroja! Löytyy siis jäätelöitä, joita voi syödä, mutta toki tekstit kannattaa lukea tarkkaan. :) Ja valmistajien sivustoilla on aika hyviä hakukoneita allergisia varten, ja vastaavat yleensä hyvin ystävällisesti myös suoriin tiedusteluihin aiheesta.
 
Moi! Mitä viljattomia jäätelöitä siis on? jotka ois myös soijattomia ja kananmunattomia (myöskään suklaa- ja pähkinämaut eivät sovi, "saattaa sisältää pähkinää" jne. ei haittaa).
Olis tosi iso apu jos joku osais antaa vinkkiä. Oon selannu lukuisten jätskimerkkien ja tuotteiden tietoja mutta sopivaa ei oo löytyny.
Onneksi löysin tän keskustelun, nyt heräsi taas toivo että voisin vielä joskus syödä ykkösherkkua :)
 
tarkkana todellakin ton vehnän kanssa saa olla...tärkkelystä on joka paikassa....myös lihaliemessä,soijakastikkeessa ym...lihalientä olen käyttänyt luomua,siinä ei loe....ja monet muutkin luomu tuotteet käy ;)
 

Yhteistyössä