Viljaton ruokavalio?

Sadelma
Viljattomalla ruokavaliolla päänahan jatkuva ihottumani katosi muutamassa päivässä! Ripulia on edelleen ajoittain, mutta ei jatkuvasti. Joka oli ennen jatkuvaa aamuisen kaurapuuron syönnin myötä. Ehkä kahvi, jota keitän silloin tällöin ja toipumaton suoleni tekevät edelleen ongelmia. Kannustan toisiakin etsimään itselle sopivaa ruokavaliota!! Luomumaitotuotteita käytän edelleen, ehkä nekään eivät sovi minulle?

"Uusi elämä"
Täällä on vähän vanhempia vastauksia, mutta toivottavast joku vielä innostuisi vastaamaan kyselyihini. Aloitin viljattoman ruokavalion koska olen koko ikäni kärsinyt moninaisista vatsavaivoista. Joteen nyt kaipaisin vinkkejä. Viljaton ja muut: oletteko kuitenkin syöneet riisiä? perunaa? Eikö, tattari, hirssi, riisi ja maissikin ole viljoja? Oletteko jättäneet vain kotimaiset viljat pois (vehnä, ruis, kaura ja ohra)? Kovasti tykkäisin jotain puuroa syödä niin ehkä riisipuuro vois olla sellainen? Onko viljattomuus auttanut närästykseen / refluksiin? Mites maitotuotteitten kanssa? Sopiiko teille esim. laktoosittomina? Kuinka kauan on mennyt, että olette huomanneet voinnissa jotain eroa? Kiitos jos joku ehtii/viitsii vastata!

"Toiveikas"
Aloitin kanssa viljattoman dietin, nyt aluksi jätin myös perunan, maissin, riisin ym.tattarit pois. Kolmantena päivänä ennen niin rajut nivelsäryt häipyivät, samoin rinta-ahdistus. Nyt viidentenä aamuna heräsin pirteänä ja vain ihan pieni aamuoksetus tuli. Olen kärsinyt aika rajuista oireista, kivuista, yökkäämisestä, anemiasta, vatsan järjettömästä turpoamisesta ja vaikka mistä. Vatsa turposi kyllä tänäänkin aika lailla, tosin ruuassa taisi olla laktoosillista smetanaa. Mutta ajattelin kuitenkin kuukausi-pari tätä kokeilla ja jos ei kunnolla auta, niin kokeilen tärkkelyksenkin poistamista ruokavaliosta, mikä on sitten vissiin työläämpää. Mutta mikään ei ole mahdotonta, rakastamani pastan sijaan jauhan nyt quinoaa. Jo nyt olen olooni tyytyväisempi. :)

"heips"
Itse jätin viljat kun aloin karppaamaan. Kaikki mahavaivat katosivat (ja niitä oli paljon). Ehdin olla pari vuotta lähes ilman viljoja ja nyt raskaana olen syönyt hiilareita enemmän ja leipää ja puuroa ym. Ja nyt ei viljasta tulekaan enää oireita! Ainoastaan ruista ja täysjyviä en kestä. Gluteeniviljoja yritän kuitenkin vähentää, syön ennemmin perunaa ja riisiä. Eli myös pieni tauko viljoissa voi parantaa suolistoa että niitä pystyy taas syömään.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Keliaatikko
Heips, minulla todettiin n. 10v sitten keliakia, joka on paljon yleisempi, mitä luullaan. Itselläkin oli melkein oireeton, paitsi joitakin turvotus - ja ilmavaivoja, niitäkin harvoin. Mutta minulla on ollut atooppinen ja vähän hunonlainen iho. Siirryttyäni gluteiinittomalle ruokavaliolle ihon kunto parani oleelliseti, niin ikään veriarvot, sokerit ja kolesterooli. Gluteiinitonta ruokavaliota jotkin lääkärit pitävät terveellisenä vaihtoehtona. Oma kokemus puoltaa tuota lausuntoa.

jkg
Mikä noin tarkkaan ottaen on vilja? Ruis, vehnä, kaura, ohra? Riisi? Maissistakin saa jauhoja ja onhan se tortillakin kuin rieska... minulla on todella usein vatsa kipeä ja mietin, että jotakin olisi kokeiltava. Mutta mitä kaikkea pitää karsia?

vierailija
"Ensin tutkin aspartaattia, joka ei ole aspartaamia. Aspartaami on kahden aminohapon yhdiste, aspartaatin ja fenylalaniinin. Olin osoittanut, että aspartaattikomponenetti tuhoaa aivosoluja samalla tavoin kuin monosodiumglutamat (eli natriumglutamaatti E621).

Pyysin Searlea lähettämään minulle näytteen aspartaamista, minkä he tekivätkin, syötin sitä hiirenpoikasille ja se aiheutti samanlaisia aivovaurioita, kuin aspartaatti ja glutamaatti".
---Marie-Monique Robin kokosi ohelman, jossa John Olney sanoi noin, Ykkösdokumentti, Terveys lautasella. Harmi, jos ei kaikki nähneet:-(

En tiedä, vaikuttaako ihoon, kun en käytä ollenkaan. Kokeile(y)

Yhteistyössä