Vilja-allergikon leipäohje?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häjy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olen tehnyt leipää vähän säveltäen, tässä oli suhteellisen onnistunut kokeilu:

1/2 litraa perunamuusia
1/2 litraa vettä
1-2 tl suolaa
2 rkl sokeria
1 porkkana karkeana raasteena
50 g hiivaa
1 dl ruokaöljyä
luont. gluteinittomia jauhoja (Sempers karkea jauhoseos varmaankin koko laatikollinen) niin paljon, että taikinasta tuleeaika löysää

Lämmitä muusi ja vesi kädenlämpöiseksi, lisää suola, sokeri ja porkkanaraaste ja sekoita. LIsää hiiva ja sekoita kunnolla niin että hiiva liukenee (paras tähän on vispilä). Lisää öljy. LIsää jauhoja koko ajan sekoittaen niin, että taikinasta tulee aika pehmeää. Anna kohota. Lusikoi leivinpaperin päälle kokkareita, jotka tasoitellaan jauhoitetuin käsin. Kohota hetki ja pistele haarukalla ennen uuniin laittamista. Paista +225C noin 20 min (kunnes koputtaessasi leivän pohjaan kuuluu ontto ääni tai leivät ovat hieman ruskistuneet).

semperin sivuilta saa tilattua leivontaohjeita ja sieltä saa myös tilattua tuote-esitteet heidän tuotteista.
Pakastealtaassa kaupassa on pirkalla ja moilasella hyviä luontaisesti gluteenittomia leipätuotteita, joita mekin juuri nyt maistellaan. Aika äkkiä kyllä kuivaa se leipäpala kaapissa, mutta olen kastellut vedellä niin taas maistuu.

ite oon nyt leiponut gluteenittomia leipiä pojan vilja-allergia epäilyjen vuoksi. Jyttejauhoista kokeilin tehdä ja voin sanoa että paljon parempia leipiä tuli semperin jauhoilla jotka lisäksi paljon halvempia. Siinä semperin pakkauksessa on ohje leivän tekoon, itse korvasin osan jauhoista kaurahiutaleilla kun ne nyt meille näyttäisi sopivan. tuttavani on keliaakikko ja sanoi laittavansa leipiin porkkanaa, tulee kai todella hyvää.

Yhteistyössä