Vikingillä matkustaneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sintti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sintti

Vieras
Ollaan lähdössä ruotsinlaivalle, muistaakseni Mariellalle, vauvan (silloin 8kk) kanssa. Nyt olisi pari kysymystä:

1) Vauvansängyt. Niitä ei kuulemma voi varata etukäteen, vaan pyydetään, kun päästään laivalle. Mieleen tuli, että riittäähän niitä varmasti. Ei kai täällä ole ketään, joka olisi jäänyt ilman? Oliko sängyt muuten ihan siistejä ja muutenkin ok?

2) Miten hoiditte esim. iltapuuron vauvalle? Tämä kysymys siis kaikille vauvan kanssa reissanneille, ei tarvi olla ruotsinlaivalla. Meillä on tuttipullonlämmitin, jolla saadaan lämmitetyksi kaikki muut ruuat, mutta kun puuroon tarvisi kiehuvaa vettä. Mietteissä on ostaa mahd. pieni ja halpa vedenkeitin mukaan, vai onko muita keinoja? Purkkipuuroja vauva ei suostu syömään, enkä sinänsä ihmettele, aika äklömakeaa oli ainakin se, jota meillä kokeiltiin. Eli syödään sellaista "lisää vain kiehuva vesi" -jauhetta.

Mielestäni laivan lasten leikkipaikassa on mikro just ko. tapauksia varten. Voithan vaikka soittaa Vikingille suoraan ja varmistaa asian, pääset kaikista helpommalla.

Vikingillä emme ole lapsen kanssa matkustaneet, Seawindin rahtialuksella kylläkin ja aina on matkasänky infosta saatu.Me ollaan menty lapsen kaa hyttiin ja isäntä on kipaissu heti infoon sängynhakuun.Tällä laivalla kulkeekin kyllä enemmän rekkamiehiä joten lastensängyille kyllä ei heillä ole käyttöä:)

Meillä oli kans vedenkeitin hytissä. Maitopulloja jouduttiin alusta saakka lämmittämään.Mulla oli ruokatermari johon kaadoin veden ja lämmitin pullon tai puuropurkin siinä.

Voitko hankkia uuden, puhtaan terästermarin ihan vain lapsen ruokia/vesiä varten johon keität kotona/lähtiessä kiehuvan puhtaan veden.Siitä sitten vaikka isoon pilttipurkkiin tai muuhun tiiviskantiseen tölkkiin vesi ja puurojauhe, kertakäyttöhaarukalla/-lusikalla sekoitat...

Minä tein joskus lähtiessä sen puuron valmiiksi lasitölkkiin, tölkki siihen lämmitettyyn ruokatermariin, oli valmis puuro sitten syötäväksi autossa tai laivassa.

Kylläpä niissä isommissa laivoissa auttaavat mielellään ruokien lämmityksessä.

Suosittelen muuten tota Seawindia jo tahtoo laivamatkalla yönsä rauhassa nukkua, ei oo ravintolaa, vain pääosin työkseen liikkuvia!

En lukenutkaan niin tarkkaan sun aloitusta-teillähän onkin se tuttipullonlämmitin jo! Sitten vaan tyhjä pilttipurkki mukaan ja kuuma vesi ja jauhe! Muistaakseni puurojauheissa ei tarvii olla kuin se 60 astetta veden lämpö...? Ja tosiaan sen puuron voi kyllä tehdä jo valmiiksi.

Hytissä muuten kannattaa sitten katsoa se ilmastoinnin säätö.Meillä on monesti aikuisillakin kurkku kähee aamusta kun on niin vahva ilmastointi, saatikka vauvan kurkku ja korvat...

Vikingillä oltiin vauvan kanssa, tosin Isabellalla mutta sama juttuhan se kai kaikissa on... Kyllä uskoisin että niitä vauvansänkyjä on riittävästi. Ja oli oikein siisti se mikä meillä oli. Se oli sellanen matkasänky. Lakanatkin oli valmiina ja peitto, minä hölmönä raahasin makuupussin vauvalle mukaan sinne peitoksi...:) aivan turhaan.

Mikro ym. löytyy lasten leikkihuoneesta. Tosiaan noihin puurojauheisiinhan ei tarvi olla kiehuvaa sen veden vaan muuten kuumennettu riittää. Meillä tyttö söi kyllä purkkiruuat lämmittämättä ja purkkipuurokin upposi. Eikä tarvinnut maitoakaan lämmittää joten en sitä mikroakaan käyttänyt kun kerran kun lämmitin lihasoseen. Vaikka ois se menny alas lämmittämättäkin siis.

Niin ja matkarattaat oli meillä mukana vaikka niitäkin vissiin sais sieltä laivalta lainaksi. Mahtui hyvin kulkemaan eikä tarvinnut kantaa.

Varmasti kaikki menee hyvin, hauskaa reissua teille:)

Olemme matkustaneet Viikkarilla 2kk ikäisen ja 8kk ikäisen vauvan kanssa (esikoinen ja kuopus vuorollaan). Vauvan sänkyä emme varanneet kummallakaan reissulla, vaan kaveri nukkui joko äidin tai iskän vieressä ja ihan hyvin sujui niinkin :).

Puurona meillä oli purkkipuuroa (siis tietenkin tuolle isommalle vauvalle) ja hän söi sen tyytyväisenä taskulämpimänä. Lasten leikkihuoneessa on mikro, jossa ruokia voi tarvittaessa lämmitellä tai sitten tehdä vaikka niitä "lisää vain kiehuva vesi" -puuroja.

Hauskaa matkaa!

Kiitod tiedoista, näillä pääsee pitkälle. Oman peiton saatan ottaa joka tapauksessa (otetaan auto mukaan, helppo kuskata kamaa), että tuoksuisi kodille. On vähän huono nukkumaan vieraissa paikoissa. Viereen ei oikein voi ottaa nukkumaan, ei tule omasta nukkumisesta mitään, kun poika pyörii koko yön kuin pieni puolukka.

Yksi juttu vielä... eikös ruotsinlaivojen vesi ole ihan maista lastattua vesijohtovettä? Ei siis mitään puhdistettua merivettä? Näin olen aina olettanut ja itse huoletta juonut, mutta joku kaveri sanoi joskus, ettei uskalla juoda vettä laivalla. (piti sitten varmaan juoda väkevämpiä hänen :D) Mutta voihan siis antaa vauvalle keittämättä?

En antaisi laivan hanasta tulevaa vettä lapselle, kun en juo sitä itsekään. Tähän en tiedä mitään faktoja veden puhtaudesta yms, mutta jostain takaraivosta tulee tuollainen ohje. Sitä kannattaa ainakin kysyä ennen kuin antaa.

Laivoilla ei niitä vesisäiliöitä putsata kauheen useesti ja sinne kuitenkin lastataan kerralla useita tonneja vettä. Vesi saattaa siis seistä kauankin siellä tankissa ja näin ollen sitä ei kannattaisi juoda. Ei läheskään niin puhdasta vettä ku maissa.

Itse olen ottanut mukaan matkasängyn ja matkarattaat, sekä muut tarvikkeet. Itselle ja miehelle yksi vedettävä kassi. Vauvalle toinen mihin tulee peitto+lakana ja vaatteet+muut. Ja matkasänky paketissaan. Yleensä toinen työntää rattaita ja kantaa vauvan laukkua. Toinen vetää "meidän" laukkua perässään ja kantaa matkasänkyä. Ihan hyvin on mennyt.

Olen yleensä ostanut vesipullon myös vauvalle, ostan myös aina itselleni. Leikkipaikkojen yhteydessä on mikrot yms. tarvikkeet ruokien lämmitykseen. Olen myös kerännyt vauvalle oman lautasen meidän lautaselta, jotain pientä mitä vauva voi syödä soseiden lisäksi, sekä velliä, joka oli tuossa iässä miltei pääruoka.

En kyllä ole kauheasti matkannut vauvan/taaperon kanssa. Turhaa rahanmenoa, kun en saa matkasta paljoakaan irti. Teemme vasta myöhemmin lapsen ehdoilla, "lapsikeskeisiä" matkoja, kun osaa niistä nauttia. Ja sitten erikseen "aikuisten matkoja". Olen vieläkin vähän sitä mieltä, että vauvan/taaperon kanssa esim. risteily menee hukkaan. Itse nauti, eikä taaperokaan siitä erikoisesti osaa vielä nauttia.

Mutta jokainen tavallaan. Hauskaa matkaa teille joka tapauksessa.

Joo, mekään ei juuri tuosta syystä lähdetä vauvan kanssa etelään, vaikka kaikki tutut kovasti yllyttääkin, mukavaa on kuulemma ollut, kun ovat itse olleet. Ruotsinlavalle lähdetään, kun on lahjakortti, maksetaan itse vain autosta. Isovanhemmat on mukana, joten vuorotellen päästään esim. ravintolaan syömään.

Me ollaan muutenkin tosi laiskoja valvojia, kahdestaankin kun ollaan laivalla, niin iltaohjelma jää vähiin. Lähdetään sinne lähinnä syömään hyvin ja shoppailemaan, sitten ajoissa nukkumaan, että jaksaa aamulla Tukholmassa. Sama ajatus nytkin. Ajateltiin hilpaista autolla Ikeaan (täältä Keski-Suomesta katsottuna Helsingin Ikeat on vauvan kanssa matkustaen aika kaukana, joten ihan mukava käväistä tuolla sitten samalla reissulla) ja/tai siihen Ikeaa vastapäätä olevaan kauppakeskukseen. Pitäisi toimia hyvin vauvan kanssa.

Meidän poika on jotenkin sitä sorttia (tällä hetkellä ainakin), että kaikki virikkeet on ihan kova sana: kotona kiukutaan, mutta kaupungilla ollaan ihan onnessaan. Siksi ajateltiin, että saattaisi ihan nauttia reissusta.

Tarkoitus on tehdä oma aikuisten risteily, kun imetys loppuu, ja sitten pojan kanssa voidaan lähteä esim. etelään kun on vähän vanhempi, vaikka 3vee tai jotain.

Mutta hyvä tietää tuo vesijuttu!

Meillä on matkustettu vauvan kanssa aika paljon ympäri maailmaa erityyppisillä reissuilla. Mukana on aina omat tukevat vaunut, oma matkasänky, pullovettä, vedenkeitin, ruoanlämmitin ja suomesta mukaan maitojauhetta ja hieman pilttiä :-). Niin ja nykyisin tietysti kunnollinen kantorinkka.
On kyllä kovasti nautittu matkoista lapsen kanssa ja rennosti ottamalla selviää jo aika pitkälle.
Risteilyistä ei oikein välitetä mutta jokunen meren ylitys on tehty reissussa laivalla ja silloin on toimittu kuten normaalistikin hotellissa, eli vedenkeittimellä kuuma vesi ja sitten puurojauhe siihen.

Mukavata matkaa!

Yhteistyössä