Viivästynyt puheenkehitys, mitkä kriteerit siihen on?

• Viestiketjun aloittaja Ihmemaan Liisa
  • Ensimmäinen viesti
Ihmemaan Liisa
Kyse on meidän 2v7kk ikäisestä pojasta, jonka sanavarasto edelleen aika omintakeinen. Sanoja on ehkä parikymmentä kappaletta, vaikea sanoa tarkkaan kun ne ovat niin tulkinnanvaraisia. Kaksisanaisia lauseita taitaa olla peräti kaksi: ei oo/eikä oo - aloittaa sieltä tärkeimmästä päästä ;) Ei käytä omaa nimeään kun puhuu itsestään, vaan taputtaa rintaansa ja sanoo jotain kaakkaa-kaakkaa suuntaista. (Nimi on kuitenkin helppo ja lyhyt.) Myöskään sisaruksiensa nimiä tai lempinimiä ei käytä, keskimäista ehkä kutsuu tietyllä sanalla ajoittain. Ymmärryksessä ei tunnu olevan vikaa, ymmärtää kaiken puhutun, osaa toimia ohjeiden mukaan ja kovasti yrittää selittää asioitaan.

Neuvolassa on asiasta puhuttu viimeksi tammikuussa ja silloin ohjeistus oli epämääräinen, että 2,5-vuotiaaksi asti ainakin voi odottaa ja pojat on usein tyttöjä hitaampia. Mietin nyt, että varaisinko kuitenkin jo aikaa neuvolaan, vai odotanko vielä muutaman kuukauden ihan rauhassa. Kun olis taas se kristallipallo, mistä näkisi vastaukset kätevästi ;)

Meidän poika sai kyseisen diagnoosin hieman yli kaksivuotiaana. Alkoi puhumaan 2½ v iässä ja 3-vuotisneuvolaan mennessä puhe oli jo kehittynyt täysin ikätasolle.

Kyllä minä veisin lapsen jo neuvolaan ja tutkimuksiin, kertomasi perusteella. Jos mitään ei ole vialla, niin hyvä, mutta ei tutkiminen, puheterapia ja tukiviittomat haitaksikaan ole. Tuon ikäisellä lapsella olisi asiaa jo vaikka kuinka, ja on ikävää jos ei ole keinoja kertoa asioistaan.

Ihmemaan Liisa
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
. Jos mitään ei ole vialla, niin hyvä, mutta ei tutkiminen, puheterapia ja tukiviittomat haitaksikaan ole. Tuon ikäisellä lapsella olisi asiaa jo vaikka kuinka, ja on ikävää jos ei ole keinoja kertoa asioistaan.
Tätä olen miettinytkin, että jos jotain onkin vialla, niin sitten joutuu vielä jonottamaan sinne puheterapiaankin ja hoito aina vaan viivästyy. Vielä ei onneksi ole tullut turhautumisraivareita, vaan pitkäpinnainen kaveri jaksaa yrittää selittää ja näyttää mitä asiaa on :)

sanne
Mä olen miettinyt samaa. Meillä poika myös 1v. 9 kk ja sanoo noin 15 sanaa. On oppinut nämä sanat jo kauan sitten, sanavarasto ei vain ole karttunut :( Sisarensä höpötti pitkiä tarinoita jo tuossa iässä, tämä se vaan mölöttää omaa kieltään ja tosiaan ne n. 15 sanaa, ei edes perässä toistele. Ahistaa!

Meidän 6.v.lla on tuore diagnoosi puheen viivästyksestä. Ei vielä 3-vuotiaana puhunut paljon ja saatiin neuvolan kautta aika puheterapiaan. Siellä on käynyt siis 3-vuotiaasta lähtien ainakin vuoden loppuun.
Jos ei olisi saanut puheterapiaa, hällä olisi dysfasia. Puheen kehitys ollut myöhässä n. vuoden, mutta parempaan suuntaan mennään. Tällä hetkellä n. puoli vuotta jäljessä. Lisäksi motoriikassa häikkää. Ei esim. aja vielä ilman apurattaita pyörällä ja vasta tänä talvena oppinut luistelemaan ja hiihtämään.

Saamme kuitenkin Kelan vammaistukea (ent. sairaan lapsen hoitotuki).

halipupu
Mä kyllä ottaisin jo neuvolaan yhteyttä, jos ikää lähemmäs 3v. ja puhe edelleenkin todella epäselvää. Luulisin että jotain voitaisiin jo asialle tehdä ja kun kesälomatkin on edessä, niin tietäähän se että syksyyn menee ennen kuin mitään luultavasti tapahtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja sanne:
Mä olen miettinyt samaa. Meillä poika myös 1v. 9 kk ja sanoo noin 15 sanaa. On oppinut nämä sanat jo kauan sitten, sanavarasto ei vain ole karttunut :( Sisarensä höpötti pitkiä tarinoita jo tuossa iässä, tämä se vaan mölöttää omaa kieltään ja tosiaan ne n. 15 sanaa, ei edes perässä toistele. Ahistaa!
Alle kaksivuotiaan lapsen ei todellakaan tarvitse osata kuin nuo 15 sanaa...

Ihmemaan Liisa
Mua kans ihmetyttää eniten se, että poika ei edes lempikirjoistaan toista hahmojen, esineiden, eläinten jne. nimiä. Vaikka kirjoja luetaan joka päivä ja poika niitä oma-aloitteisestikin tykkää katsella, niin mitään sanantapaistakaan ei vahingossakaan sano. Siis jos luetaan vaikka Puppe-kirjaa ja kysyn, kuka on oven takana niin ei sano yhtikäs mitään, vaikka tietää(?) että sininen virtahepo on nimeltään Helena.

Jatkuvasti mietityttää, mutta silti mietin että oonko mä nyt vaan vähän hysteerinen vain siksi että isommat on 2-vuotiana puhuneet sujuvasti. Myös keskimmäinen, joka alkoi sanoa sajoja vasta 1v6kk ikäisenä.

Ihmemaan Liisa
Meiltä 2-vuotisneuvolassa kysyttiin osaako jo 20 sanaa. Ei osannut ja silloin oli puhetta, että 2,5-vuotiaaksi niitä odotellaan. No, on odoteltu enkä edelleenkään osaa sanoa onko niitä kahtakymmentä :I

Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Onko se jonkun sortin puheenkehityksen viivästymää jos 5 vuotiaan puheesta ei saa selvää?
On sekin, 5-vuotiaan pitäisi puhua jo ihan ymmärrettävästi. Jotain kirjainpuutoksia (esim. R) voi kyllä olla. Meillä 5v puhuu aika epäselvästi, jotkut kirjaimet vaihtavat paikkaa keskenään, ja K on etuvokaalien yhteydessä T. Myös R puuttuu ja L on liian pehmeä (tätä en kyllä itse olisi huomannut, mutta puheterapeutti sanoi).

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Onko se jonkun sortin puheenkehityksen viivästymää jos 5 vuotiaan puheesta ei saa selvää?
On sekin, 5-vuotiaan pitäisi puhua jo ihan ymmärrettävästi. Jotain kirjainpuutoksia (esim. R) voi kyllä olla. Meillä 5v puhuu aika epäselvästi, jotkut kirjaimet vaihtavat paikkaa keskenään, ja K on etuvokaalien yhteydessä T. Myös R puuttuu ja L on liian pehmeä (tätä en kyllä itse olisi huomannut, mutta puheterapeutti sanoi).
Ok.. toivon lapsen puolesta että vihdoinkin puuttuisivat neuvolassa asiaan..

Ihmemaan Liisa
En tiedä tarkkoja termejä, mutta sukulaispoika pääsi puheterapiaan pari vuotta sitten ja hänellä syynä oli että suunalueen motoriikassa oli puutteita. Puheterapia on parantanut tilannetta huomattavasti ja enää pari kirjainta puuttuu/vaihtaa paikaa/korvautuu toisella (esim k=t).

Toivo
Meidän 5-vuotiasta on välillä tosi vaikea ymmärtää... Puhe on niin sanotusti "ympäripyöreää" Muuten en osaa kuvailla. Puhekielestä puuttuu R, S, L (nyt tulee harvakseltaan puheessa) ja takavokaalit Ä, Ö Y. Olemme käyneet puheterapiassa ja siellä todettiin sanavaraston olevan silti hyvä. Harjoituksissa löytyy tällä hetkellä kaikki kirjaimet, riippuen tosin missä kohti sanaa ne ovat. Eli toistaiseksi hyvältä näyttää. Sitten kun poika vielä hoksaa yhdistää kirjaimet normaalin puheeseen, olemme valmiit kouluun :) (Tosin oivallus saattaa tapahtua vasta koulussakin) Nyt saimme lomaa tunneilta, alkoi tulla jo tunti väsymystä. Tsemppiä kaikille puheen kanssa taisteleville!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Meiltä 2-vuotisneuvolassa kysyttiin osaako jo 20 sanaa. Ei osannut ja silloin oli puhetta, että 2,5-vuotiaaksi niitä odotellaan. No, on odoteltu enkä edelleenkään osaa sanoa onko niitä kahtakymmentä :I
Kylläpä vaihtelee käytäntö, meillä ei 2v neuvolassa tarvinnut osata sanaakaan, riitti että lapsi ymmärsi puhetta.

Meillä vähän päälle 2,5v poika ei puhu ymmärrettävästi ollenkaan. Muutamia sanoja on kuten ajaa ja auto, mut muuten höpisee vaan omalla kielellään. Ollaan jonossa foniatrille ja ens viikolla mennään uudestaan puheterapeutillekin käymään että saataisiin jotain apua arkeen.
Poika saa jokapäivä mahdottomia raivareita turhautumisen ym. takia. Siirtymät tuottavat hankaluuksia ja aiheuttavta kiukkua.
Muuten lapsi on todella eläväinen. Iloinen ja taitava liikkumaan, on motorisesti ikäisiään paljon pidemmällä. Itse olen van niin kovin huolestunut tuosta puheesta. Kun sitä vaan ei tule. Teidän kaikkien kirjoitukset tuntuivat niin riipaisevan tutuilta...
Meillä siis tilanne vielä ihan auki.
Onko kellään muuten tietoa voiko sikiön aivoissa olleet vesikystat vaikuttaa tällaisen viivästymän kehitykseen? Meillä aikoinaan rakenneultrassa löydettiin noita kystia sikiön aivoista. Kovasti vakuuteltiin etteivät ne ole mitään. Aina välillä tuo kuitenkin palaa kummittelemaan mieleeni, mitä jos... :(

Niin lisätään vielä tähän taustoihin että poika syntyi lievästi keskosena mun raskausmyrkytyksen takia. Tiedä sitten voiko joku siinä vaikuttaa?

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Meillä vähän päälle 2,5v poika ei puhu ymmärrettävästi ollenkaan. Muutamia sanoja on kuten ajaa ja auto, mut muuten höpisee vaan omalla kielellään. Ollaan jonossa foniatrille ja ens viikolla mennään uudestaan puheterapeutillekin käymään että saataisiin jotain apua arkeen.
Poika saa jokapäivä mahdottomia raivareita turhautumisen ym. takia. Siirtymät tuottavat hankaluuksia ja aiheuttavta kiukkua.
Ottakaa käyttöön kaikki mahdolliset kommunikaatiokeinot, tukiviittomat, kuvat, ilmeet, eleet. Kummasti helpottaa arkea, kun lapsi saa itsensä jotenkin ymmärretyksi. Viittomia voi opetella vaikka netistä Lasten viittomasanakirja
Viittomia on aivan turha pelätä, niistä ei ole mitään haittaa ja ne kyllä tippuvat pois, kun lapsi saa itsensä ymmärretyksi pelkällä puheella. Toivottavasti pääsette pian johonkin tukiviittomaopetukseen koko perhe tai kommunikaatiokansion.

puhumattomuudesta
Meillä poika pääsi neuvolan kautta 2,5 veen iässä puheterapian jonoon. Noin 6kk päästä päästiin sisään ja siellä on nyt kuljettu säännöllisesti reilun vuoden verran kerta viikkoon. Poika ei puhut lähtötilanteessa mitään ymmärrettävää, omaa kieltä ( ka-ka, kä-kä) lukuun ottamatta. Ymmärryksessä ei mitään vikaa eikä myöskään kuulossa. Puheterapiassa alkuun opeteltiin viittomat sekä kuvat otettiin myös arkea auttamaan. Poika oppi viittomia hurjan paljon lyhyessä ajassa ja arki helpottui kummasti! Pikkuhiljaa tavuja ja sanoja alkoi muodostua ja viittomat sitä mukaa tippui pois. Siirryimme jossain vaiheessa Kelan kuntoutukseen ja nyt ollaan yksityisellä puolella terapiassa. Puhe on tällä hetkellä ottanut hurjan harppauksen, puhetta tulee paljon tosin se on vielä melko epäselvää. Mutta siis meillä aikaisin aloitettu säännöllinen puheterapia on edes auttanut kovasti puheenkehitystä! Suosittelen ap:ta ehdottomasti ottamaan yhteyden neuvolaan niin pääsette jonottamaan paikkaa puheterapeutin arvioon!

[QUOTE="vieras";26059354]Ottakaa käyttöön kaikki mahdolliset kommunikaatiokeinot, tukiviittomat, kuvat, ilmeet, eleet. Kummasti helpottaa arkea, kun lapsi saa itsensä jotenkin ymmärretyksi. Viittomia voi opetella vaikka netistä Lasten viittomasanakirja
Viittomia on aivan turha pelätä, niistä ei ole mitään haittaa ja ne kyllä tippuvat pois, kun lapsi saa itsensä ymmärretyksi pelkällä puheella. Toivottavasti pääsette pian johonkin tukiviittomaopetukseen koko perhe tai kommunikaatiokansion.[/QUOTE]

Kiitos tästä linkkivinkistä :) Katseltiin pojan kanssa noita viittomia ja hän sieltä jo muutamia opetteli. Huomasin vaan että hänen oli tosi vaikea toistaa liikkeitä minua tai viittojaa matkimalla. Tuntui että se liike oli yhtä jumissa kuin se puhekin. Mitään ei tule vaikka yrittää. Mutta oli siis kuitenkin innostunut.

äti vain
Meille lääkäri sanoi että pojalla 2v 3kk olisi viivästynyt puheenkehitys koska ei sano kahta sanaa peräkkäin. n. 20 sanaa käytössä, on oppinut paljon uusiakin sanoja. omaa nimeään ei sano, siskonsa nimen sanoo jotenkuten. Ymmärtää puheen ja tekee pyydettäessä mitä on pyydetty tekemään. Pojalla tutkitaan epilepsiaa, ja saattaa johtua siitä. Puheterapiaan on lähtö kesällä, ellei nyt ennen sitä ala puhumaan. Siansaksaa tulee paljon. Kirjoista näyttää omalla kielellään tutut asiat, jotkut myös osaa sanoa oikein. Suurin osa sanoista kuitenkin on että ei ole täysin selviä.

Rekka on Kekka, Muumi on Kiiki, Pikku Myy on Tykky Tyy :D ym.

"vieras"
Kiitos tästä linkkivinkistä :) Katseltiin pojan kanssa noita viittomia ja hän sieltä jo muutamia opetteli. Huomasin vaan että hänen oli tosi vaikea toistaa liikkeitä minua tai viittojaa matkimalla. Tuntui että se liike oli yhtä jumissa kuin se puhekin. Mitään ei tule vaikka yrittää. Mutta oli siis kuitenkin innostunut.
Ei niitä ole tarkoituskaan heti kerralla oppia. Tärkeintä on, että sinä käytät osaamiasi viittomia puheesi mukana, vähitellen sen oppii. Ja kannattaa aloittaa helpoista, lasta kiinnostavista sanoista. Joku auto, pallo ja polkupyörä ovat hyvin kuvaavia viittomia, jotka viittomia osaamattomatkin ymmärtävät helposti.

linkkejä
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lok00061

http://www.nettineuvo.fi/index.asp?language=1

kirja:
http://www.aivoliitto.fi/aivoliitto_ry/verkkokauppa/kielellinen_erityisvaikeus?C=345&product_id=61

Yhteistyössä