viisikymppiset lähestyy

  • Viestiketjun aloittaja vuonna-57
  • Ensimmäinen viesti
vuonna-57
ideoita juhliin kaipaan... tarjottavat, teema.... millainen vuosi muuten oli-57

varsinaista ruokaa en ajatellut laitaa, vaan suolaista, täytekakku kahvit jne... vieraita kutsun noin 40 henkeä. ajankohta on marraskuun alku.
asun maalla, ja luonto on minun juttu, maalishenkisyys, kodikkuus.
pulmana on myös se että kun itse tekee itselleen juhlia se ei saa olla kovin monimutkaista... mietin sitäkin mitähän pitopalvelu kotiin maksaa? tekisi osan itse. en edes ole keksinyt kuka voisi tulla tarjoilemaan,( jos en ota pitopalvelua) ja huolehtimaan emännän tehtävistä. kai minun itseni olisi vieraiden kanssa seurusteltava eikä touhuttava keittiössä. Heittääkäpä ideoita kehiin!
 
Norppa
Meillä oli juuri viikonloppuna miehen 40-vuotisjuhlat, vieraita n. 40. Olen huomannut, että paras tapa selvitä isommista juhlista on tarjota kunnon ruokaa, ellet sitten ota sitä pitopalvelua. Yhden kunnon ruuan valmistamiseen menee vähemmän aikaa ja rahaa, kun monen suolaisen lajin valmistamiseen. Meillä on ollut ruokalajeina mm. chili con carnea ja burgundinpataa ja nyt oli puolikas palvattu sika. Miesvieraat ovat ainakin arvostaneet kunnon ruokaa.

Täytekakkuja tein viisi matalaa, riittivät hyvin ja sitten oli keksejä kolmea sorttia, ihan turhaa tehdää pullaa ja kuivakakkuja, sitten niitä jämiä on joka paikassa.

Vaikka meidänkin vieraat ovat tavanneet jo monta kertaa, tällä kertaa jokainen sai tehdä oman nimikortin, siihenhän voi liittää vaikka harrastuksen yms. niin on helpompi aloittaa juttelu vieraiden kanssa. Meillä on ollut käytössä myös eri teemat, pipo (paras pipo palkittu), retro (paras asu palkittu) jne. Sen olen huomannut, että suunnittelu kannattaa aloittaa ajoissa niin varsinaisella juhlaviikolla ei tule kiirettä.
 
Hiira
Mä laittaisin " vähän mutta hyvää" tyyliin. Siis ei turhan montaa sorttia. Jokin keitto vois olla kans hyvä juttu ja helppo pitää tarjoilukunnossa. Eräissä 50- juhlissa oli jotain juustokeittoa, tais olla joku perinneruoka. Aivan sairaanhyvää! Ja sit täytekakkuja mieluiten valmista pieniä monta ku pari suurta kakkua. Näin ne säilyy hyvin tarjoilulämpötilassa, eli kylmänä ja siistin näköisenä.
 
tossuliini
Mulla on kans ens kuussa isot juhlat, ajattelin tarjota salaatteja, voileipäkakkuja sekä karjalanpiirakoita (valmiita) sekä makeita tarjottavia, myös alkoholi on mukana kuvioissa.Ajattelin alkujuomaksi kun vieraat tulevat sisään niin kuohuviiniä ja sitten tehdä illaksi booli. Vieraita on kutsuttu 25 mutta varmaankaan ei tule kuin tuosta puolet ja heidän lapsensa/puolisonsa. Yritän päästä mahdollisimman helpolla ja halvalla.
Yövieraat jotka tulevat edellisenä päivänä, saavat jo silloin ruoan ja tietysti sitä voi lämmittää sitten seuraavana päivänä jos jää jotain.
 
niin lähestyy minullakin kuukauden päästä. kutsuja pistän postiin maanantaina ja noin 60 vierasta on kutsuttu. minulla kahvinoutopöytä. Itse olen tehnyt jo pakastimeen kinkkupiirakkaa( tosi hyvää) jauhelihakierteitä, tonnikalamuffinssia, coctailpiirakat olen ostanut 120 kpl( pitää paistaa vielä)
kasvis-juustopasteijoita, kuivaakakkua, pullaa, pikkuleipiä ( 3 erilajia) täytekakkupohjia on 8 munan kolme tehtynä. lisäksi viiniä ja boolia, tervetuliaismaljat. paljon kynttilöitä sisälle ja ulos. kaikki on suunniteltu hyvin ja tässä ei tule edes kiire.. kaikki on jo lähes valmiina. tarjoilun hoitaa miehen tytär ja naapurin tyttö( 18v ja 19v) sekä anoppi. Odotan innolla tulevia juhlia. on todella ollut mukava niitä laittaa ja suunnitella. kerrankos sitä 50 vuotta täytää eikä tunnu missään :D
 
Minulla on kyllä ystäviä, mutta ripoteltuina sinne sun tänne. Viiskymppisiä en juhlinut oikeastaan mitenkään. Töissä oli kahvit firman puolesta ja h-hetkipäivänä oli läheisimmän ystävän kanssa Tallinnassa.
 

Yhteistyössä