Viisaudenhampaan poiston jälkeinen kipu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tätä on kyselty varmasti useaan kertaan ennenkin, mutta kuinka pitkään viisaudenhampaan poiston jälkeinen kipu voi kestää?

Itsestäni poistettiin 2 viikkoa sitten viimeinen viisuri alhaalta, ja särky on edelleen tuskallista. Oon joutunut syömään kunnon särkylääkkeitä koko ajan, ja erityisesti tuo leukaluu on kipeä. Hammas siis leikattiin, ja se aukko ommeltiin kiinni, mutta nyt näyttää, että se olisikin hieman auki, vaikka tikit ovat sulaneet enimmäkseen pois. Poistokohta ei ole kipeä, kun sitä painaa, joten ilmiselvää tulehdusta ei ehkä ole. Pahaa makua tulee välillä suuhun, mutten tiedä, onko se sitten tulehdukseen viittaavaa.

Soittelen huomenna hammaslääkärille, mutta tuolla YTHS:llä pitää suunnilleen olla kuoleman kielissä ennen kuin ottavat vakavasti, vähättelevät vain: "Ihan normaalia se on" ja sitten seuraavana päivänä putoaa leukaluu irti :D

Itseltäni leikattiin viisauden hammas jokunen vuosi sitten. Muistaakseni kipu oli melko kova pari viikkoa, tarkkaan en muista.
Kannattaa kyllä soittaa hammaslääkärille. Vieläkö saa antibioottikuurin tulehdusta estämään heti leikkauksen jälkeen? Itse sain hammaskirurgilta reseptin kun oli poistanut hampaan.

Jos siitä reiästä lähtee se verihyytymä pois, on hammas sitten tosi kipeä. Itse kävin sitten lääkärillä ja se laittoi jonkun pienen sienen siihen reikään ja se auttoi heti. Eli ymmärsin, että silloin kun kipeä niin lääkärille vain.

Toivottavasti ei ole kovin tulehtunut.

Onko lähelläsi hammaslääkäripäivystystä? Kannattaisi käydä näyttämässä... Mulle on annettu tulehduksen ehkäisemiseen antibiootti jo pelkästään siitä syystä että viisuria vetäessa kiero juuri repi normaalia suuremman aukon ikeneen..

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Jos siitä reiästä lähtee se verihyytymä pois, on hammas sitten tosi kipeä. Itse kävin sitten lääkärillä ja se laittoi jonkun pienen sienen siihen reikään ja se auttoi heti. Eli ymmärsin, että silloin kun kipeä niin lääkärille vain.

Tuossa ei koskaan oikein kunnon verihyytymää ollutkaan, kun se tosiaan ommeltiin kiinni niin ei siinä ollut sellaista varsinaista kuoppaa hyytymälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Möhökampela:
Toivottavasti ei ole kovin tulehtunut.

Onko lähelläsi hammaslääkäripäivystystä? Kannattaisi käydä näyttämässä... Mulle on annettu tulehduksen ehkäisemiseen antibiootti jo pelkästään siitä syystä että viisuria vetäessa kiero juuri repi normaalia suuremman aukon ikeneen..

Sinnittelen huomiseen kun voin soittaa sinne, missä hammas poistettiinkin. Burana tietty pitää hiukan tulehdusta aisoissa kun oon sitä ihan reippaasti syönyt, joten voi olla antibioottien tarve.

Multa poistettiin viisuri alhaalta puolitoista viikko sitten. Leukaluu on tosiaan kipeä vieläkin, olen joka päivä ottanut vielä buranaa, lähinnä illalla, että saan varmasti nukuttua. Mulle määrättiin antibioottikuuri automaattisesti poiston yhteydessä.

juuri kipujen takia soitin viime viikolla hammaslääkärille ja kävin näyttämässä suutani. Oli kuulemma siististi parantunut ja poistivat sulavien tikkien päitä, jotka ilmeisesti kiristi ja aiheutti lisää kipua, se vähän helpotti.

Mutta sulla on ilmeisesti tikitkin jo sulaneet? Tunge väkisin sinne lekurille, eihän siinä kauaa mene, että kurkkaavat suuhun ja katsovat onko lähtenyt ok parantumaan vai onko tulehtunut. Kun ei sulla ollut niitä antibioottejakaan.

Mulla siis suussa kuoppa tuntuu aika laajalta ja ei satu kun kielellä koskee, mutta leukaluu kyllä särkee ja on kosketusarka jos kädellä painelee poskea ja leukaa ulkoapäin.

Minulta vedettiin tasan viikko sitten yläleuasta pois viisaudenhammas. Antibiootteja en saanut, mutta eipä niistä ollut mitään puhetta aikaisempien (kirurgisten) poistojen yhteydessäkään. Alaleukaan takahampaan taakse tuli pieni tulehdus poiston jälkeen (koska piti purra sellaista tuppoa, ja viisuri itse oli aiheuttanut samaan kohtaan ongelmia aiemmin). Alaleuka tuntuu nyt kuitenkin olevan kivuton, vaikka punoitusta vielä onkin.

Sairastuin flunssaan melkein heti poiston jälkeen, joten nenää on joutunut niistämään runsaasti, ja kurkustakin on irronnut limaa. Aivastelu ei tietenkään auta asiaa. Nyt arvelenkin että mahtaisiko yläleuan ja posken "kummallinen tunne" ja jomotus johtua poskiontelotulehduksesta, vai pitäisikö olla huolissaan leuan parantumisesta.

Olin jäätelö- ja särkylääke"kuurilla" pari ekaa päivää, sen jälkeen siirryin normaaliin ravintoon, varoen tietenkin poistokohtaa. Nyt parina viime päivänä yläleukaan on alkanut sattua enemmän, mikä on tosi kurjaa. kaikki näyttää yläleuassa kuitenkin ihan normaalilta, eikä ole pahaa makua ym. Poistopuolella tuntuu vaan outo paineentunne yläleuassa. Yöllä jouduin ottamaan uudelleen buranaa, ja aamulla jomotus pysyi poissa siihen asti, että harjasin hampaat ja söin pehmeän aamiaisen.

Sain h-lääkäriltä ohjepaperin poiston jälkeen, mutta siinä ei sanota oikein mitään säryn kestosta, tai siis että mikä on normaalia. Tietysti havahduin lisääntyneeseen särkyyn perjantai-iltapäivänä, eli maanantaihin on pärjättävä - tiedä vaikka menisi ohi! Poistatin hampaani YTHS:llä, ja meillä ainakin kyllä pääsee hoitoon helposti, kunhan vaan soittaa mahdollisimman aikaisin aamulla. Mutta viikonloppuisin sairaalan päivystykseen pääsee tietysti vain jos pää on irti tai on muuten oikeasti hätä eikä vaan "jomotusta ja ehkä tulehdus".

Että onkohan muilla ollut tällaista? Niin ja tietääkö joku saako suuvettä jo käyttää?

Mulla otettiin kolmas viisuri nyt pari päivää sit pois poskiviisuri viellä....poski on tosi kipee ja särkylääkettä menee aika paljon....oon yrittäny kurlata suolavedellä kun se kuulemma auttaa,aattelin enstee et mulla on aftoja suussa oikealla puolella mut kyllä se tuo hampaanpoiston jälkeinen kipu vaan on....pakko yrittää vaan kestää jotenkin.:)
Kyllä se suuveden käyttö varmaan on jo ihan ok.Ellei oo sanottu mitään aikarajaa....:)

Minä jouduin hakemaan vahvempia särkylääkkeitä tk:n lääkäriltä viisaudenhampaan leikkauksen jälkeen. Lääkärin mukaan suussa ei ollut tulehdusta vaan hermosärkyä, johon tavalliset tulehduskipulääkkeet eivät auta.

Tuolla YTHS:llä ei kovin usein anneta antibiootteja ehkäisemään tulehdusta, ilmeisesti pitää olla sitten koko pää tulessa ennen kuin niitä saa.

Mulle ei annettu mitään ja helvetinmoiset kivut oli 2 viikkoa. Sisko sai heti vahvat buranat ja antibiootin eikä kipua ollu kun 1 päivä... Mut joo, ehdottomasti buranaa kipulääkkenä kun se on tulehduskipulääke eikä panadolia mitä mä söin!

minulta poistettiin eilen viisuri, kivut olivat hirveät ja tänään kävin päivystyksessä. Kipulääkettä en saanut (tosi veemäinen lekuri, väitti että kipu ei johdu hampaan poistosta vaan tupakoinnista, vaikka sanoin monta kertaa että en ole hampaan poiston jälkeen polttanut, ja sanoi ihan suoraan että minun kipuni eivät hänelle kuulu) vain penisiliinikuurin, ja hän huuhteli tuon kuopan muutaman kerran. Kivut pahenivat, panacodeja ja buranaa mennyt kourallinen eikä auta. Lähtiköhän verihyytymä pois kun huuhdeltiin? Saako tuollaista haavaa edes huuhdella?
Ja mitäs nyt, kolmas yö putkeen pitää vissiin valvoa kun särkee niin lujaa. Päivystykseen en varmasti enää mene, tuo sama lääkäri on aina päivystyksessä ja joka kerta ollut vaikeuksia

Terve!
Multa leikattiin nyt toista kertaa alaviisuri ja yhtä ikävää tää on kummallakin kertaa ollut. Paljon riippuu siitä miten paljon lääkäri joutuu töitä tekemään hampaan kanssa. Mulla paini molemmilla kertaa sen puoli tuntia ihan täpöllä, eli kyllä tuntuu. Viimeksi meni muistaakseni reilu viikko kivun kanssa ja nyt on viides päivä menossa ja välillä ihan pakko vetää 800mg burana naamaan. Lisäksi molemmilla kertaa on ollut antibiootti kuuri viikoksi. Buranaa söin 3x800mg kolme päivää ihan tarkoituksella ja sen jälkeen kivun mukaan eli koko ajan :)
Maksimihan Buranalla on 3200mg / vrk eli sen mukaan sitä sitten ja vatsalle se ei välttämättä, etenkään yhdessä antibiootin kanssa, tee kovin hyvää.. Kipuakaan ei kannata turhaan kärsiä. Alussa käytin vähän myös Panacodia, jota oli olkapääleikkauksen jälijltä vielä melkoinen varasto jäljellä.

Kävin poistattamassa viisurin 4 päivää sitten. kivut on aivan järkyttävät ja herään joka yö kauheaan särkyyn. Olen syönyt päivittäin noin 8xBurana 600mg:sta Sekä Antibioottia (V-pen). Tänään sain käsiini Kaverilta Panacodia. Se tuntuu olevan ainoa joka tepsii kipuun että on edes hieman siedettävämpi olo. Soitin päivystävälle lääkärille tänään ja sanoin että kivut ovat järkyttävät ja en saa nukuttua öisin. Että voisiko saada jotain vähän vahvempaa särkylääkettä. Vastasivat että "kipu kuuluu asiaan".

minulta poistettiin 2pv sitten oikean puolen viisurit ja voi miten poski turposi! :O Vielä eilen teki oikein kipeää koskea poskea (siis ulkopuolelta) mutta tänään menee jo vähän paremmin (turvotus voi kuulemma jatkua max 8pv!) Taas toisaalta nyt koko poski aluea sisältä on kipeä :/ sisältä päin näyttää että ihan kuin poski olisi jotenkin alkanut umpeutua ja sen 'taitoksen' kohdalla on musta-sinipunertava öh...läikkä. Vaikeaa on myös koittaa purra hampaat yhteen kipu puolelta. Ja vertahan tihuttaa edelleen. Syön 600mg ibumaxia ja iltaisin panacodia. Kävin yksityisellä poistattamassa ja näyttää siltä että se olisi iltapäivällä soitto sinne että mitäs mun suussa oikein nyt tapahtuukaan.

se mädäntyneen maku johtuu ilmataskusta ikenessä, kertoi hammaslääkäri täälläpäin minun tapauksessa, ja ainakin minulla helpotti kivut heti kun se tasku otettiin pois sieltä
ps. kipeätä teki sen poisto, mut ei niin kipeätä kuin elää sen kivun kanssa mikä siinä oli sen taskun kanssa.

Olin eilen poistattamassa alaviisurin - hyvällä puudutuksella poisto ei sattunut oikeastaan yhtään ja oli nopeasti ohi. Poistosta on nyt reilu vuorokausi eikä kipua ole vielä oikein tuntunut, oon syönyt muutaman buranan varmuuden vuoksi ja muuten ollut aika normaalisti.

Eilen illalla huomasin vaan, että poistokuoppaan muodostunut verihyytymä oli irronnut.. Kai se oli mennyt ruoan mukana. Ja sitten kun rupesin lukemaan netistä ohjeita hampaiden poiston jälkeen, niin huomasin tehneeni kaikki virheet :D tupakoin, join lämmintä teetä, purskuttelin vähän ja kai se kielikin tunnusteli kuoppaa aina välillä.. Tällä hetkellä ei siis ole mitään suojaa reiän päällä ja mietin meneeköhän sinne nyt jotain ruokaa tms ja tulehtuu...

Onko kokemuksia moisista..? Koitan nyt pureskella jotain vanutuppoa (samalla tavoin kuin eilen poiston jälkeen) jos siihen mustaan aukkoon muodostuisi uusi hyytymä.. thumbs up - paraneminen kuulemma alkaa sen alla.

Multa pistettiin viikko sit 3 viisaudenhammasta 2 alhaalta 1 ylhäältä.
Paskanmaku tulee suuhun heti ku koskee noihin monttuihin mut erityisen kipeet on nuo ala-leuan montut.

Mulla otettiin kolmas viisuri nyt pari päivää sit pois poskiviisuri viellä....poski on tosi kipee ja särkylääkettä menee aika paljon....oon yrittäny kurlata suolavedellä kun se kuulemma auttaa,aattelin enstee et mulla on aftoja suussa oikealla puolella mut kyllä se tuo hampaanpoiston jälkeinen kipu vaan on....pakko yrittää vaan kestää jotenkin.:)
Kyllä se suuveden käyttö varmaan on jo ihan ok.Ellei oo sanottu mitään aikarajaa....:)

Kävin tänään poistattamassa leikkaamalla alaviisurin Oulun julkisessa hammashoidossa ja poiston jälkeen antoivat ohjeen, jossa lukee että toimenpidepäivän jälkeisenä aamuna tulisi aloittaa klooriheksidiini-pitoisen purskutteluaineen käyttö (esim. Paroex tai Corsodyl). Ja hammaslääkäri taas sanoi ohjeesta poiketen että kahden päivän päästä aloittaa purskuttelu..jommin kummin siis :). Mutta samana päivänä ei saa purskutella mitään nestettä.

4 päivää sitten leikattiin vasemmalta alhaalta viisaudenhammasta, joka lähes kokonaan esillä. Helvetinmoinen kipu korvassa, poskessa ja leuassa puhumattakaan hampaan kolosta. Syön 5 kappaletta Burana 800 mg:a päivässä. 3 vuotta sitten kävin yksityisellä, missä otettiin pois viisaudenhammas, joka oli kokonaan peitossa, kivut lähtivät kahdessa päivässä! Pakko soittaa kahden päivän kuluttua eli maanantaina, koska epäilen että on tulehtunut, sillä 3 viikkoa aikaisemmin hampaanpoistoa, sama lääkäri sanoi, että siellä on krooninentulehdus, että pitäisi poistaa viisuri. Ärsyttää, kun herra ei antanut edes ennaltaehkäisevää antibioottia, joka olisi poistanut tulehduksen.

Tätä on kyselty varmasti useaan kertaan ennenkin, mutta kuinka pitkään viisaudenhampaan poiston jälkeinen kipu voi kestää?

Itsestäni poistettiin 2 viikkoa sitten viimeinen viisuri alhaalta, ja särky on edelleen tuskallista. Oon joutunut syömään kunnon särkylääkkeitä koko ajan, ja erityisesti tuo leukaluu on kipeä. Hammas siis leikattiin, ja se aukko ommeltiin kiinni, mutta nyt näyttää, että se olisikin hieman auki, vaikka tikit ovat sulaneet enimmäkseen pois. Poistokohta ei ole kipeä, kun sitä painaa, joten ilmiselvää tulehdusta ei ehkä ole. Pahaa makua tulee välillä suuhun, mutten tiedä, onko se sitten tulehdukseen viittaavaa.

Soittelen huomenna hammaslääkärille, mutta tuolla YTHS:llä pitää suunnilleen olla kuoleman kielissä ennen kuin ottavat vakavasti, vähättelevät vain: "Ihan normaalia se on" ja sitten seuraavana päivänä putoaa leukaluu irti

Yhteistyössä