Viisaammat, auttakaa tietämätöntä! ( irtisanoutuminen, karenssi...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Päätösten aika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Päätösten aika

Vieras
Eli jos irtisanon itseni, nyt ollessani hoitovapaalla tuo 3kk karenssihan kuluu siinä samalla?

Tarkoitukseni oli palata syksyllä töihin, mutta erinäisistä syistä joita en nyt tarkemmin voi tässä luetella, näin en luultavimmin kuitenkaan tee ja ajatus siis olisi että kun hoitovapaani loppuu, alkaisin saada ansiosidonnaista sen hetken kun uudet kuviot alkavat.

Mutta mutta, jos siis irtisanoudun nyt niin voidaanko minut ohjata töihin jo karenssiajalla? Voinko tätä mitenkään "kiertää"? Pitääkö heti irtisanouduttuaan iloittautua työkkäriin, jotta karenssi alkaa kulumaan? Vai voinko ilmoittautua vasta myöhemmin, ja onko tuo karenssi silloin kulunut? Sitten olisi vaan se viikon(?) normaali karenssi?

Tästä asiasta netistä löytyy kahta eri mielipidettä. Tietääkö kukaan, kuinka asia oikeasti menee? Entä onko jotain paikkaa johon voisi soittaa, ilman että joudun jollekin "mustalle listalle", jossa laittavat nimeni ylös ja aivan varmasti tarjoavat mulle töitä karenssiaikana?
(Vähän kaukaa haettua joo, mutta kuitenkin)

Toinen kysymys, josta varmasti saan haukut mutta silläkin uhalla.

Olen hakenut lapsille päiväkotipaikkaa kokopäiväisenä, vielä ei mitään päätöksiä ole tullut. Jos kuitenkin toteutan tuon irtisanomis- suunnitelman, niin voiko jo mahdollisesti saatua kokopäiväistä hoitopaikkaa, muuttaa osa-aikaiseksi? Siihen minimiin? Eli lapset olisi hoidossa sen 10pv/kk, vaikka olisinkin itse kotona?

Alkuperäinen kirjoittaja Päätösten aika;28353424:
Eli jos irtisanon itseni, nyt ollessani hoitovapaalla tuo 3kk karenssihan kuluu siinä samalla?

Tarkoitukseni oli palata syksyllä töihin, mutta erinäisistä syistä joita en nyt tarkemmin voi tässä luetella, näin en luultavimmin kuitenkaan tee ja ajatus siis olisi että kun hoitovapaani loppuu, alkaisin saada ansiosidonnaista sen hetken kun uudet kuviot alkavat.

Mutta mutta, jos siis irtisanoudun nyt niin voidaanko minut ohjata töihin jo karenssiajalla? Voinko tätä mitenkään "kiertää"? Pitääkö heti irtisanouduttuaan iloittautua työkkäriin, jotta karenssi alkaa kulumaan? Vai voinko ilmoittautua vasta myöhemmin, ja onko tuo karenssi silloin kulunut? Sitten olisi vaan se viikon(?) normaali karenssi?

Työttömäksi työnhakijaksi pitää ilmoittautua heti, vasta sen jälkeen alkavat etuudet ja karenssi rullaamaan. Ja tietysti sinulle voidaan osoittaa työtä jo karenssiaikana, olethan työtön työnhakija. Et vain saa päivärahaa karenssin takia.

Itsellä juuri sama vaihe menossa. Olen ollut yhteydessä työkkäriin. Eli itse irtisanoudun kesäkuun lopussa ja työnhakijaksi ilmoittaudun vasta syyskuun lopussa. Näin kolmen kuukauden karenssi on suoritettu ja siltä ajalta olen saanut kodinhoidontukea koska kuopus täyttää syyskuun lopussa 3v.

• Tykkää
Reactions: Pinki
Itsellä juuri sama vaihe menossa. Olen ollut yhteydessä työkkäriin. Eli itse irtisanoudun kesäkuun lopussa ja työnhakijaksi ilmoittaudun vasta syyskuun lopussa. Näin kolmen kuukauden karenssi on suoritettu ja siltä ajalta olen saanut kodinhoidontukea koska kuopus täyttää syyskuun lopussa 3v.

Eli siis, karenssi kuluu, vaikken heti ilmottaudu työnhakijaksi? Onko eri asia ilmoittaa työkkäriin tuosta irtisanoutumisesta kuin ilmoittautua työnhakijaksi?
Mulla se menisi niin, että irtisanoisin itseni nyt sitten kun irtisanomisaika 1kk ja karenssi 3kk on kulunut, ilmoittautuisin työkkäriin? Saanko sitten "heti" sitä ansiosidonnaista?

Tästä nyt tosiaan on kahta eri mielipidettä, kuten tuon "sasan" kirjoituksesta näkee.

[QUOTE="Aloittaja";28353468]Eli siis, karenssi kuluu, vaikken heti ilmottaudu työnhakijaksi? Onko eri asia ilmoittaa työkkäriin tuosta irtisanoutumisesta kuin ilmoittautua työnhakijaksi?
Mulla se menisi niin, että irtisanoisin itseni nyt sitten kun irtisanomisaika 1kk ja karenssi 3kk on kulunut, ilmoittautuisin työkkäriin? Saanko sitten "heti" sitä ansiosidonnaista?

Tästä nyt tosiaan on kahta eri mielipidettä, kuten tuon "sasan" kirjoituksesta näkee.[/QUOTE]

...siis irtisanoisin itseni nyt ensi kuussa, ja kun irtisanomisaika ja karenssi on kulunut...

Jos ei ole työnhakija ei voi saada karenssia mutta kun menee työnhakijaksi tarkastellaan historiaa 6 kuukautta taaksepäin. Varma en tietenkään voi olla väitteestäni, onhan kyseessä kuitenkin työkkäri, mikä tahansa on mahdollista.

Siis haluat työttömäksi?! Sen ymmärtäisin, että haluat jonkun toisen työpaikan ja aloittaisit nyt sitä etsimään, mutta että... siis mikä ihme teitä joitain ihmisiä vaivaa? Ei työttömyys pidä olla mikään valinta, vaan olosuhteiden pakko... prkl...

[QUOTE="vieras";28353514]Siis haluat työttömäksi?! Sen ymmärtäisin, että haluat jonkun toisen työpaikan ja aloittaisit nyt sitä etsimään, mutta että... siis mikä ihme teitä joitain ihmisiä vaivaa? Ei työttömyys pidä olla mikään valinta, vaan olosuhteiden pakko... prkl...[/QUOTE]

Ei en halua, mutta tämä ei nyt ole kirjoitukseni pointti. Tästä en kysynyt mitään. Joten tämä olkoon viimeinen kerta, kun kommentoin tämän tyyppisiä "vastauksia"

Itse olen ollut samassa tilanteessa ja tässä on satavarma tieto sinulle.
Kun itse irtisanoudut työstäsi, alkaa työsuhteen päättymisestä kulumaan 3 kk karenssi. Karenssi alkaa kulumaan AINA työsuhteen päättymisestä, ei mistään muusta ajankohdasta. Karenssi kuluu, tekisitpä mitä hyvänsä karenssin ajan. Työkkäriin ei tarvitse ilmoittautua karenssin aikana, koska karenssi ei lähde kulumaan työkkäriin marssimisesta, vaan karenssi lähtee IHAN AINA kulumaan työsuhteen päättymisestä. Voit aivan hyvin kuluttaa karenssisi hoitovapaan aikana. Saat siis kotihoidontukea karenssin aikana.
3 kk jälkeen sinun pitää mennä työkkäriin, koska vasta siitä hetkestä olet oikeutettu ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan. Sinun täytyy olla julkisesti työtön työnhakija, jotta saat ansiosidonnaista.

[QUOTE="vieras";28353571]Itse olen ollut samassa tilanteessa ja tässä on satavarma tieto sinulle.
Kun itse irtisanoudut työstäsi, alkaa työsuhteen päättymisestä kulumaan 3 kk karenssi. Karenssi alkaa kulumaan AINA työsuhteen päättymisestä, ei mistään muusta ajankohdasta. Karenssi kuluu, tekisitpä mitä hyvänsä karenssin ajan. Työkkäriin ei tarvitse ilmoittautua karenssin aikana, koska karenssi ei lähde kulumaan työkkäriin marssimisesta, vaan karenssi lähtee IHAN AINA kulumaan työsuhteen päättymisestä. Voit aivan hyvin kuluttaa karenssisi hoitovapaan aikana. Saat siis kotihoidontukea karenssin aikana.
3 kk jälkeen sinun pitää mennä työkkäriin, koska vasta siitä hetkestä olet oikeutettu ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan. Sinun täytyy olla julkisesti työtön työnhakija, jotta saat ansiosidonnaista.[/QUOTE]

Kiitos tästä :)

Ja huom.!! mikäli olet ollu pois työmarkkinoilta yli 6 kk ajan (= et ole ilmoittautunu työkkäriin), niin silloin et ole oikeutettu ansiosidonnaiseen enää. Tästä poikkeuksena on mm. hoitovapaa. Eli ei hätää sulla siis.

Mutta jos jostain syystä esim. hoitovapaasi loppuu, etkä ilmoittaudu kuuteen kuukauteen työkkäriin, et ole enää oikeutettu ansiosidonnaiseen, sillä sinulla ei ole esittää pätevää syytä, miksi et ole ollu työmarkkinoiden käytettävissä. Vähän ohi aiheen, mutta hyvä tietää tuokin.

Onko ansiosidonnaisella ja kelan työttömyyspäivärahoilla eroa tässä karenssi asiassa? Tai siinä, jos ei ole työpaikkaa, vaan on esim. lapsen kotihoidin jälkeen jäämässä työttömäksi?
Aattelin vaan, kun tutun lapsi täytti tuon 3v, alkoi siitä vasta karenssi pyörimään ja 5kk tuli.

[QUOTE="vieras";28353571]Itse olen ollut samassa tilanteessa ja tässä on satavarma tieto sinulle.
3 kk jälkeen sinun pitää mennä työkkäriin, koska vasta siitä hetkestä olet oikeutettu ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan. Sinun täytyy olla julkisesti työtön työnhakija, jotta saat ansiosidonnaista.[/QUOTE]

Oletko nyt ihan varma? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Sitten kun ilmoittautuu työkkäriin ja siellä kysytään, mihin edellinen työsuhde päättyi, niin miten se ei muka vaikuta, että itse on irtisanoutunut?

Laki on TÄYSIN YKSISELITTEINEN.

Seuraava kohta on suoraan laista, tarkista tuolta http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290

Työstä eroaminen ja erottaminen

Työnhakijalla, joka ilman pätevää syytä on eronnut työstään tai joka on itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 90 päivän ajalta TYÖSUHTEEN PÄÄTTYMISESTÄ LUKIEN.

[QUOTE="vieras";28353604]Oletko nyt ihan varma? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Sitten kun ilmoittautuu työkkäriin ja siellä kysytään, mihin edellinen työsuhde päättyi, niin miten se ei muka vaikuta, että itse on irtisanoutunut?[/QUOTE]

Siis vaikuta mihin?? Kun on itse irtisanoutunut,3 kk karenssi on lähtenyt kulumaan työsuhteen päättymishetkestä. Se lähtee aina kulumaan työsuhteen päättymishetkestä, ei mistään muusta ajankohdasta koskaan, ei koskaan!!!
Laki on tässä aivan päivänselvä.

Kuvitteellinen tilanne.
Ap:n työsuhde päättyy 1.5.
Ap ei ilmoita asiasta mihinkään, vaan jatkaa hoitovapaalla.
Ap:n hoitovapaa loppuu vaikkapa 1.9.
Ap marssii työkkäriin 2.9. ja ilmoittautuu työttömäksi.
Työkkäri katsoo, että jaahas, karenssi onkin kulunut jo 1.5.-1.8. välillä kokonaan.
Tulee se 7 pv omavastuu (joka tulee kaikille, eli ei tukia).
Tuon ajan jälkeen eli 9.9. lähtee heti rullaa ansiosidonnaiset tuet sitten.

[QUOTE="vieras";28353600]Onko ansiosidonnaisella ja kelan työttömyyspäivärahoilla eroa tässä karenssi asiassa? Tai siinä, jos ei ole työpaikkaa, vaan on esim. lapsen kotihoidin jälkeen jäämässä työttömäksi?
Aattelin vaan, kun tutun lapsi täytti tuon 3v, alkoi siitä vasta karenssi pyörimään ja 5kk tuli.[/QUOTE]

Ei ole eroa.

Kun itse irtisanoutuu, 3 kk karenssi ALKAA IHAN AINA kulumaan työsuhteen päättymisestä, ei mistään muusta ajankohdasta. Voit vaikka maalata ullakolla, sylkeä kattoon tai joogata karenssiajan menemättä työkkäriin. Karenssi alkaa kulua ihan aina työsuhteen päättymisestä ja karenssiaikana voit tehdä ihan mitä lystäät, ei tartte mennä työkkäriin karenssiaikana.

[QUOTE="vieras";28353625]Siis vaikuta mihin?? Kun on itse irtisanoutunut,3 kk karenssi on lähtenyt kulumaan työsuhteen päättymishetkestä. Se lähtee aina kulumaan työsuhteen päättymishetkestä, ei mistään muusta ajankohdasta koskaan, ei koskaan!!!
Laki on tässä aivan päivänselvä.

Kuvitteellinen tilanne.
Ap:n työsuhde päättyy 1.5.
Ap ei ilmoita asiasta mihinkään, vaan jatkaa hoitovapaalla.
Ap:n hoitovapaa loppuu vaikkapa 1.9.
Ap marssii työkkäriin 2.9. ja ilmoittautuu työttömäksi.
Työkkäri katsoo, että jaahas, karenssi onkin kulunut jo 1.5.-1.8. välillä kokonaan.
Tulee se 7 pv omavastuu (joka tulee kaikille, eli ei tukia).
Tuon ajan jälkeen eli 9.9. lähtee heti rullaa ansiosidonnaiset tuet sitten.[/QUOTE]

Ja samaan aikaan voi vielä laittaa lapsen kunnalliseen hoitoonkin, vaikka itse on kotona? Hieno systeemi.

[QUOTE="sasa";28353442]Työttömäksi työnhakijaksi pitää ilmoittautua heti, vasta sen jälkeen alkavat etuudet ja karenssi rullaamaan. Ja tietysti sinulle voidaan osoittaa työtä jo karenssiaikana, olethan työtön työnhakija. Et vain saa päivärahaa karenssin takia.[/QUOTE]

Väärin!!

Karenssi alkaa aina kulua työsuhteen päättymisestä.

Oikeus tukiin alkaa vasta siitä hetkestä, kun marssii työkkäriin.
Eli kantsii heti karenssin jälkeen mennä sinne työkkäriin sit, muuten ei ole oikeutettu tukiin.

[QUOTE="vieras";28353608]Laki on TÄYSIN YKSISELITTEINEN.

Seuraava kohta on suoraan laista, tarkista tuolta FINLEX ® - Ajantasainen lainsäädäntö: 30.12.2002/1290

Työstä eroaminen ja erottaminen

Työnhakijalla, joka ilman pätevää syytä on eronnut työstään tai joka on itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 90 päivän ajalta TYÖSUHTEEN PÄÄTTYMISESTÄ LUKIEN.[/QUOTE]

Tämän jo tiedän, enkä odotakaan tuolta karenssiajalta mitään korvauksia, vaan siksi haluaisinkin sen kuluttaa kun vielä olen hoitovapaalla ja saan kotihoidontukea, jota olisin muutenkin saanut tuonne syksylle.

Kysymys kuului, että kuluuko karenssi vaikka en ilmoittaudu työkkäriin. Ja olenko sen karenssin jälkeen, ilmoittautuessani työkkäriin, oikeutettu ansiosidonnaiseen sen 7pv.n karenssin jälkeen.
Eli voinko huoletta olla hoitovapaalla, tuon karenssin ilman "pelkoa" että minut latetaan töihin ja lapset joutuvat johonkin satunnaiseen hoitopaikkaan, ilman tutustumisia yms.

[QUOTE="vieras";28353642]Ja samaan aikaan voi vielä laittaa lapsen kunnalliseen hoitoonkin, vaikka itse on kotona? Hieno systeemi.[/QUOTE]

Toki silloin menettää kotihoidontuen ja jos mies on oikein hyvätuloinen, joutuu maksaa siitä hoidosta sen maksimin joka on jotain mitä se on lähemmäs 300 e kuussa.

[QUOTE="vieras";28353644]Väärin!!

Karenssi alkaa aina kulua työsuhteen päättymisestä.

Oikeus tukiin alkaa vasta siitä hetkestä, kun marssii työkkäriin.
Eli kantsii heti karenssin jälkeen mennä sinne työkkäriin sit, muuten ei ole oikeutettu tukiin.[/QUOTE]

Seison korjattuna, kuten nyysseissä sanottiin.

[QUOTE="vieras";28353642]Ja samaan aikaan voi vielä laittaa lapsen kunnalliseen hoitoonkin, vaikka itse on kotona? Hieno systeemi.[/QUOTE]

Arvasin, että tämä aiheuttaa ärsytystä. Niin se ärsyttää minuakin. Jos en laita lapsia nyt syksyllä päiväkotiin, en saa heitä samaan paikkaan, enkä tuohon lähellä olevaan p.kohon. Lasten päivistä tulee näin vielä pidempiä jne.
Jos laitan heidät nyt päiväkotiin tuolle minimi ajalle, saavat rauhassa tustustua päiväkotielämään, lyhyillä päivillä jne.
Ja itse voin hoitaa niinä päivinä koulu/työnhaku/muutto yms. asioita.

[QUOTE="Aloittaja";28353663]
Eli voinko huoletta olla hoitovapaalla, tuon karenssin ilman "pelkoa" että minut latetaan töihin ja lapset joutuvat johonkin satunnaiseen hoitopaikkaan, ilman tutustumisia yms.[/QUOTE]

No kukas sinut sitten töihin pakottaisi, jos työkkäri ei vielä edes tiedä sinusta?

[QUOTE="vieras";28353666]Toki silloin menettää kotihoidontuen ja jos mies on oikein hyvätuloinen, joutuu maksaa siitä hoidosta sen maksimin joka on jotain mitä se on lähemmäs 300 e kuussa.[/QUOTE]

Ja jos saa kotihoidontukea, se peritään takaisin liiton päivärahoista?

[QUOTE="Aloittaja";28353663]Tämän jo tiedän, enkä odotakaan tuolta karenssiajalta mitään korvauksia, vaan siksi haluaisinkin sen kuluttaa kun vielä olen hoitovapaalla ja saan kotihoidontukea, jota olisin muutenkin saanut tuonne syksylle.

Kysymys kuului, että kuluuko karenssi vaikka en ilmoittaudu työkkäriin. Ja olenko sen karenssin jälkeen, ilmoittautuessani työkkäriin, oikeutettu ansiosidonnaiseen sen 7pv.n karenssin jälkeen.
Eli voinko huoletta olla hoitovapaalla, tuon karenssin ilman "pelkoa" että minut latetaan töihin ja lapset joutuvat johonkin satunnaiseen hoitopaikkaan, ilman tutustumisia yms.[/QUOTE]

No etkö itse osaa lukea lakia, jonka vielä linkitit tähän???!!!
Aivan yksiselitteisesti karenssi alkaa kulua työsuhteen päättymisestä.
Sun ei todellakaan tarvitse ilmoittautua työkkäriin koko hoitovapaasi aikana eikä karenssiaikana. Et saa mitään karenssia, jos nyt irtisanoudut, kulutat karenssin olemalla hoitovapaalla ja kun menet työkkäriin hoitovapaan jälkeen.
Olet oikeutettu ansiosidonnaiseen 7 pv omavastuun jälkeen, kun hoitovapaan jälkeen menet työkkäriin. Pätevä syy olla poissa työmarkkinoilta on hoitovapaa. Ja sulla on siis pätevä syy. Ei huolta!

Yhteistyössä