Viisaammat auttakaa!! kysymys raskausajan syömisestä...

Osaisiko joku auttaa huolenaiheeseeni, asia liittyy syömiseen ja tarkemmin uunissa valmistettuun kirjoloheen. Olen pitänyt tuota ruokaa ns. turvallisena vaihtoehtona, mutta nyt kauhukseni luin jostain, ettei uunissa valmistettaessa kalan lämpötila välttämättä kohoakaan riittävästi (eli 72 asteeseen)! Asia ei ole tullut mieleenkään aiemmin ja nyt tietysti mietityttää...:( meillä on tapana pitää kalafilettä uunissa noin 30 min (lämpötila 200-225 astetta)! Toivottasvasti täältä löytyy joku viisaampi asiasta tietävä...ei nyt ole tullut mieleen laittaa paistimittaria kalaan...lihaan kylläkin!
 
Aivan kaikkea ei kannata alkaa välttelemään, kalan syöminen on terveellistä kun katsoo mitä kalaa laittaa suuhunsa. Riippuu toki lohifileen paksuudesta, kuinka kypsyy tuossa ajassa, mutta kunhan on kypsää (kyllä sen syödessä huomaa) niin ei ole mitään vaaraa. Ainakaan itse en ole koskaan tuollaisesta uunissa valmistamisen riskistä kuullut (olen elintarvikealalla), tarpeeksi korkea lämpötila vain takaa loisten kuolemisen, jos sellaisia sattuisi olemaan.
Jos kalaa ajattelee, huomiota kannattaa kiinnittää siihen, että on norjan lohta tmv. näiden itämeren kalojen korkeiden ympäristöpäästöistä kertyneiden pitoisuuksien (dioksiini yms.) vuoksi ;) Lisäksi kasvatettu kala on turvallisempaa (loisten yms. kannalta).
 
Mulla onpi tossa neuvolan laput edessä, ja voin kopioida tekstin:

"Kala-aterioita voi syödä 2-3 kertaa viikossa vaihdellen valtameri- ja sisävesi-kaloja kuten kasvatettua kirjolohta ja taimenta, siikaa, muikkua, puna-ahventa ja seitiä. Seuraavien kalojen käyttöä kehoitetaan rajoittamaan ympäristösaasteiden takia:
EI LAINKAAN haukea raskauden ja imetyksen aikana
Itämeren isoa yli 17cm:n silakkaa ja Itämeren lohta voi syödä korkeintaan 1-2 kertaa kuukaudessa dioksiinien ja PCB:n takia
Rajoitetusti risävesien suuria ja vanhoja petokaloja (ahven, kuha, made)

Liha, broileri ja kala tulee aina kypsyttää hyvin (kauttaaltaan +70 asteiseksi)."

Eli kyllähän tuon lohenkin lämpötila uunissa kohoaa tuonne lukumääriin, kun antaa vaan olla tarpeeksi kauan. Lämpömittaria käytän itse uuniruuissa, varsinkin kalassa ja broilerissa. :)
 
Ensinnäkin kala kypsyy nopeasti uunissa. Tuo 30min on varma aika jo siitä, että kala on kypsä.
Vaikka lohi olisi kokonainen, se olisi tuossa ajassa jo kypsä.
Lämpöäkin on kalalle aivan liikaa 200-220.
Lämmöksi riittää hyvin 175 astetta, ihan tavallisessa kotiuunissa.
Kokkina voin kertoa, että kalan sisälämpö on tuon 20 min jälkeen jo reippaasti yli 80 asteen.
Itse kaksi tervettä lasta olen saanut maailmaan, vaikken ole niin perustanutkaan neuvoloiden antamista kielletyistä ruuista.
Maalaisjärkeä mukaan :)
 

Yhteistyössä