Viina ja masu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heluna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Heluna

Vieras
Alkoholista ja raskaudesta.

Ensinnäkin tämä alkoholi-hirviö-asia menee aina täällä suomessa yli. Tottakai alkoholia voi nauttia raskaanakin oleva. Tarkoitus on kuitenkin todella ""nauttia"" eikä vetää kännejä, kuten moni rinnastaa alkoholin kohtuukäytön.

Se että raskaana oleva istuu baarissa olutpullo edessä ei minusta ole mikään ihmetyksen aihe. Hän todennäköisesti lipittää sen yhden kaljan, mahdollisesti vielä toisen ja jättää sen siihen. Toinen juo viiniä lasin tai kaksi illallisella ja nauttii olostaan. Mikäs siinä nyt on niin ihmeellistä?

Mutta itse en joisi yhtään enempää, en haluaisi tulla humalaan enkä varmasti pystyisi todennäköisesti juomaan sitä yhtäkään pulloa, niin pahalle se alkoholi maistuu kun on raskaana.

Tällaiset asenteet mitkä täälläkin valitettavasti näkyvät aina sillon tällöin, ovat juuri niitä jotka ovat omiaan luomaan alkoholista ongelman meillä suomessa. Voi hyvät hyssykät sentään. Järki käteen ja jos jonkun haluatte tuomita niin tuomitkaa itsenne, älkää muita.

Alkoholin tiedetään hidastavan sekä sikiön fyysistä kasvua että myös aivojen kehitystä.

Alkoholi voi myös aiheuttaa sikiölle tiettyjä poikkeavia kasvonpiirteitä, jotka niin sanotuilla FAS-lapsilla (eli alkoholin vaurioittamilla) ovat hyvin selviä.

Pahimmillaan alkoholin vaikutus aivoihin voi olla siinä määrin lamaava, että lapsella on syntyessään todella pieni pää ja vastaavasti pienet aivot. Tämän taas tiedetään vaikuttavan suoraan myöhempään älykkyyteen.

Raskauden aikana jatkuvalla ja runsaalla käytöllä ymmärretään yleensä päivittäistä kahta tai useampaa alkoholiannosta: 2 olutpulloa, tai 2 lasia (12 cl) viiniä, tai 2 annosta (4 cl) väkeviä.

Mitä korkeammaksi äidin veren alkoholipitoisuus nousee, sen enemmän HUMALASSA MYÖS SIKIÖ ON. Jos humalatila toistuu usein, sikiön normaali kehitys on suuressa vaarassa.

Ensinnäkin ei ollut provo. Toisekseen, kyllä on totta mitä edellinen sanoi FAS-lapsista jne.jne. Mutta tässä tullaan taas juuri siihen mitä sanoin. Rajansa kaikella. Humalahakuinen ja toistuva juominen raskauden aikana saattaa aiheuttaa lapselle vaurioita. Tarkoittaen nimenomaan sitä että juodaan enemmän kuin on kohtuus. Eli 1-2 lasia ei sitä lasta muuta puoleen eikä toiseen, päinvastoin.

On huomattava että täällä meillä suomessa on propagandan vaikutukset niin syvällä kun olla ja voi, jolloin tällainen sumentaa järjen hivenen ja aikaansaa sen että täällä sitten on niitä nuoria jotka juovat liikaa, kun ei ole kotona totutettu mikä on normaalia. Alkoholista on tehty hirviö ja sitten näitä anarkisti-juoppoja on täällä pilvin pimein. Miettikää nyt asiaa ennenkun alatte takajaloillenne.

Olen erittäin suuttunut ja tuohduksissa siitä että juuri tuollaisille ei järki mene jakeluun ja näitä vaaroja ollaan yleistetty koskemaan jopa ns. normaalia alkoholin kulutusta kohtaan.

tuskinpa siitä on haittaa vauvalle jos juo 1 lasin punaviiniä lauantai-iltana tai yhden pullon olutta saunan jälkeen, kerran viikossa? Ihmiset on niin ahdasmielisiä, heti yleistetään, että 1 viinilasi VIIKOSSA tarkoittaa samaa kuin pullollinen päivässä tai monta pulloa olutta joka päivä!!

Niin justiinsa. Olen samaa mieltä. Vaikkakin tottakai ymmärrän että jos jotain asia pelottaa, niin silloin on tietysti paras jättää kokonaan juomatta. Mutta on kurjaa että levitetään hysteriaa.

Onko se baarissa istuminen sitten niin tärkeää että siellä on istuttava myös raskaana ollessa? Onko se alkoholin ""järkevä"" nauttiminen sitten niin elämän edellytys? Mikä tekee alkoholista välttämättömän nautintoaineen, eikö saunan jälkeen voi juoda limua tai mehua? Mikä se yleensä ottaen on se syy juoda viinaa, eikö se ole juuri se sen vaikutus miksi sitä juodaan vai juodaanko sitä siksi kun muutkin juo!?

Mä en tajuu ihmisii joille alkoholi on niin ""jokapäiväinen"" juttu että sitä on vaa pakko käydä kittaamassa raskaana tai ei!! Älkääkä käsittäkö väärin, en ole mikään absolutisti mutta minusta alkoholin nauttimisella on joku tarkoitus, esim. juuri humaltuminen!!

Mä ainakin kyllä ilmaisen paheksuntani jos näen baaritiskillä raskaana olevan naisen vetämässä kaljaa tai muuta alkoholia, olkoon sitten ensimmäinen pullo tai viides!! Ja en ole mikään tekopyhä, mulla on vaa elämässäni tärkeämpiäkin asioita kun viina, onneksi!!

Hyvä -
Tuo on juuri tyypillinen suomalainen suhtautuminen juomiseen: juodaan humaltuakseen. Mietin vaan, että mitenköhän Etelä-Euroopassa, jossa viinilasillinen kuuluu ateriaan, niin raskaana olevat välttelevät viinin juomista. En tiedä, mutta tuskin suhtautuvat yhtä ehdottomasti kuten täällä humalahakuisessa kulttuurissamme.

Vauvalle ei varmaan ole väliä onko alkoholi nautittu baarissa vai ruokapöydässä. Taitaa olla enemmän kyse ihmisten asenteista. Ja kyllä se varmaan jokaisen silmään pistää, jos raskaana oleva juo baarissa. Baarissa kun on yleensä humalaisia ihmisiä, jotka kärkkäästi kommentoivat tuollaisia asioita. Mutta jokainen tyylillään.

Ja yleensä baarissa käymisestä. Olen vielä niin alussa raskaudessa että se ei näy. Olen kerran käynyt baarissa, ja hauskaa oli vaikken alkoholia jounutkaan. Ja aion menna mahoinenikin.

Itse olen juonut silloin tällöin lasillisen kaupan ""alkoholitonta"" siideriä. 0,7 prosenttista. Hyvä saunajuoma. Ja kaverin siideripullosta hieman maistanut. Minusta kyllä alkoholin nauttimisen tarkoitus ei aina ole humala. Saisin varmasti kuitenkin jo viinilasillisesta omantunnontuskia, joten minun rajani kulkee ennen sitä. Kun tietää oman rajansa ja sen kanssa on hyvä olla, on vauvallakin hyvä. Mutta runsas alkoholinkäyttö onkin sitten asia erikseen.

Baarissa olemisesa raskaana on ikävä kyllä muitakin riskejä kuin humaltuminen! Yksi ystävättäreni koki sen karuimman kautta menetettyään syntymättömän lapsensa (rv32) kun miehet alkoivat baarissa tappelemaan ja hän sivullisena jäi jalkoihin...

Että ei se viina yksin estä minua baariin menemästä mutta tosiaan kukin tyylillään...

Olen itsekin miettinyt tuota, että humalaiset ihmiset voivat kaatuillessaan ja törmäillessään vahingoittaa lasta. Itse yritin etsiä rauhallista paikkaa ja tanssilattialla vältin umpihumalaisia keskittymiä. Riskit ovat tietenkin olemassa, tässä ja monessa muussakin asiassa. Ei välttämättä kannata mennä sinne kaikkein suurimpaan ja villeimpään menomestaan, jos haluaa baarissa käydä. Ei kyllä varmaan tupakan savun takiakkaan ole suotavaa alvariinsa ravata, itse käyn noin kahden viiva kolmen kuukauden välein. Joten ei niitä baarireissuja raskausaikana kovin montaa varmaan tule. Mutta on kuitenkin mukava käydä joskus hieman tuulettumassa.

'Mutta mikä on se tarkoitus olla RASKAANA baarissa juomassa kaljaa?? On se sitten maanantaipäivä tai lauantaiyö!!'

Mulle tuli mieleen esim. sellainen tilanne, että töiden jälkeen menee lasilliselle. Itse en alkoholillista kaljaa varmaan uskaltaisi juoda, mutta ei se nyt niin ihmeellinen tilanne pitäisi olla, että baariin (hui, tuo synnin synkkä pesä!) tulee asiaa vaikka kuinka olisi vauva tulossa.

Toinen juttu sitten on, kannattaako sinne mennä jos vatsa näkyy. Ystäväni meni syömään, tilasi ykkösoluen, ja eikö sitäkin joku ihan vieras akka ollut heti kommentoimassa.

Jännityksellä odotan, että sitten kun (toivon) minulla on maha, miten jaksan vieraiden ihmisten kommentteja, kun olen aika yksityinen ihminen enkä muutenkaan ""kestä"" sitä että ollaan tuomitsemassa tai muuten kommentoimassa miten naisen pitäisi täällä maan päällä toimia ja taaplata...

'Mä ainakin kyllä ilmaisen paheksuntani jos näen baaritiskillä raskaana olevan naisen vetämässä kaljaa tai muuta alkoholia, olkoon sitten ensimmäinen pullo tai viides!!'

Jaa, nyt vasta huomasin, että sinä '-' olitkin jo ilmoittautunut näiden kammoamieni ""moralistien"" joukkoon.

'Ja en ole mikään tekopyhä, mulla on vaa elämässäni tärkeämpiäkin asioita kun viina, onneksi!!'

Kuten vieraiden ihmisten tuomitseminen ja siitä heille jopa kertominen? Olet jo osoittanut kyvyttömyytesi ymmärtää, että alkoholin nauttiminen ei ole kaikille ""kittaamista"", joten pyytäisin varovaisuutta johtopäätösten teossa jatkossakin.

Jokainen saa tehdä itselle mitä haluaa, mutta saako sikiö valita? Ei kannata pamahtaa paksuksi, jos on niin viinan perään! On tosiaan olemassa ihania täysin alkottomia juomia, joita voi sen lyhyen ajan nautiskella kun on raskaana. Itse ainakin minimoisin kaikki riskit pois jos niin mahtavasti kävisi, että tulisin raskaaksi.

Joku sanoi että paheksuu heti kun näkee raskaana olevan naisen baarissa. Ehkä tämä nainen on juuri juomassa tai tilaamassa ALKOHOLITONTA drikkiä tai olutta ja viettää ystäviensä kanssa viattomasti iltaa. Mistä sen kukaan voi tietää. Kellään ei ole oukeutta paheksua muita ennen kuin on tasan varma toisen tekemisistä. Eikä aina välttis silloinkaan. Kaikki eivät käy baarissa viinan takia. Siellä voi myös käydä katsomassa ihmisiä ja juttelemassa kavereiden kanssa. Ei raskaana olevana tarvitse kuitenkaan neljän seinän sisälle hautautua! Hui kauhea, näin ulkona kun odottava nainen ylitti tien. Sehän voi vielä jäädä auton alle! Ei tainnut silläkään olla yhtään vastuuntuntoa..Yksi olut on täysin eri asia kuin juopottelu!

Toivottavasti sinä et ole raskaana tuolla ajatuksenjuoksullasi!! Lue ja ennenkaikkea ajattele ennenkuin kommentoit!! Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä jopa jos paheksuu jotain asiaa!! Kyse oli raskaana olevasta naisesta baaritiskillä jo tilatun kaljan kanssa, ei siis tilaamassa alkoholitonta!! Ja on se kumma jos ainoa paikka jossa ystäviään voi tavata on baari, ei mee hyvin!! En mäkään oo neljän seinän sisälle hautautunu raskauden takia mutta en myöskään tietoisesti aio asettaa syntymätöntä lastani alttiiksi TARPEETTOMILLE vaaroille kuten viina tai tupakansavu ja humaleiset tönijät!! Ja sehän tietty on ihan sama että ylitätkö kadun raskaana vai vedätkö viinaa, haloo!!!!

Jos ei voi siitä kaljasta luopua edes sen sikiön tähden ni arvojärjestys on kyllä aika lailla hukassa...

Näin on! Arvojärjestyksestä on kyse! Toinen tahtoo terveen vauvan, toiselle bisse/viini on kaikki kaikessa. Miten sitä voisikaan muuttaa tapojaan??? Vaikeetahan se varmasti on kypsymättömille!

Onpa täällä tyhmää väkeä. Oikein hävettää teidän puolesta kun teillä on omasta mielestä niin fiksut mielipiteet. Teitä voikin sitten osottaa sormella kun mietitään mikä tässä takapajulassa mättää. Kyllä sitä vingutaan anonyymisti palstalla kun palstalla mut oota jos pitäs seisoo omien kantojensa takana julkisesti niin sit heti peräännytään.

Ahdasmielinen kansa joka sitten kännissä tuolla uskaltaa puhua sekopäisiä asioita kenelle tahansa. Ei tarvii kovin kauas lahden taakse lähteä kun jo ihmisten asenteet alkaa olee normaaleja. Sit on liuta just tällasii tekopyhiä kaksinaismoralisteja. Hussikametsään.

Luulettekste kun meillä suomes on yks Nokia ja siinä muutama fiksu jätkä hommissa et meil ois mitään varaa täällä esittää olevamme älykkäämpiä ku muut maat? Kyl on pahasti menny suurella osalla tälläki palstalla jengillä kusi päähän. Halåå!

Kasvakaa nyt lapset ja lapsenmieliset. Kouluttautukaa tai tehkää itellenne jotain ihan mitä vaan. Aaarghh!!

Yhteistyössä