Aamulla oli ollut sen verran viileää, että olin vienyt lapsen hoitoon vk-haalareissa, repussa oli normaali varavaatekerta (sukkikset + pikkarit + housut + aluspaita + pitkähihainen) sekä fleecevuorillinen sadetakki ja normi kurahousut kun oli luvattu sadekuuron mahdollisuus, aamun viileämpää ulkoilua varten kosteutta pitävät kintaat ja iltapäivän varalle yhdenkoonhanskat (jos vaikka olisi kuivempaa). Ja lapsella päällään varavaatekertaa vastaava vaatetus. "Heitin" muksun ovesta sisään ohjeistuksella "repussa puoli vaatekomerollista, arpokaa sieltä vaatetta sään mukaan kun eivät oikeen tuntuneet tietävän telkkarissa mitä tuleman pitää".
Iltapäivällä kun menin lasta hakemaan, aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta, aukeilla paikoilla tuuli toki hivenen (mutta tätä ei juniorin hoitopaikan suojaisalla sisäpihalla edes huomannut). Aiemmin päivällä oli satanut ja ilmankosteus oli ihan tajuttoman korkealla (turkkilainen sauna, hyvä kun eteensä näki). Lämmintä oli semmoiset 15 astetta. Hiukan ihmettelin että ovatpa pukeneet kunnolla, kun hakiessani katsoin että lapsella oli päällään noin päällisin puolin katsottuna kaikki ulkovaatteet mitä olin reppuun pakannut plus se haalari tietty. Kun ei oikeesti enää meinannutkaan sataa ja aurinko paistoi ja tosiaan oli se 15 lämmintä.
Kotipihaan kun päästiin (automatka kesti 2 min) niin muksu alkoi valittaa että on kuuma. Siitä sitten sisälle riisumaan. Ja todella: likalla oli päällään koko normivaatekerta, siihen päälle haalarit, kintaiden sisällä vielä hanskatkin ja koko koreuden päälle se fleecevuorattu sadetakki plus kurikset. Siinä sitten pihisin isännälle keittiössä että mitähän meinaavat tolle laittaa päälle kymmenen asteen pakkasella kun nyt oli jo ton verran...
Meni vartti niin likka tuli ilmottamaan: "äiti, mulla on vieläkin hiki". Aloin vetää pitkähihaista lapsen päältä pois. Ja siellä pitkähihaisen allakin oli vielä aluspaidan lisäksi varavaatekerran pitkähihainen.
Hei pliis. PIENTÄ suhteellisuudentajua.