Viikkorahasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Säästöpossu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Säästöpossu"

Vieras
-Minkäikäiselle olette alkaneet antaa viikkorahaa/kuukausirahaa?

-Kuinka paljon?

-Edellytättekö että viikkorahan eteen tehdään jotain?

-Kiristättekö viikkorahalla, jos esim. tekee jotain kiellettyä tai jättää tekemättä jotain sovittua niin menettää viikkorahan?

-Maksatteko "palkkaa" esim. roskien viennistä tai siivouksesta?

Ekaluokkalaisen vanhempina mietitään jonkinlaista säästösysteemiä kun sillä alkaa olla jo omia hankintaideoita, joita kaikkia me vanhemmat ei tietenkään suostuta rahoittamaan. Ehdotti itse että alettaisiin maksaa viikkorahaa niin voisi säästää niistä. Tietenkin on tarkoitus keskustella yhdessä, että mitä sillä rahalla sitten ostetaan, kun ei tuo rahan päälle vielä niin ymmärrä.

Kaipailisin muiden käytäntöjä, kokemuksia ja mielipiteitä. Kiitos.

Tuon ikäselle vielä laittaisin että saa tietyn summan tietystä ylimääräisestä teosta oman huoneen lisäksi. Sitten myöhemmin ne roskienviennit yms. kuuluu rahaan. Tuon ikäselle vielä ne karkit jotka meillä ostetaan kerran viikossa tulisi muiden ostosten mukaan ja jos jotain tiettyä varten haluaa säästää, niin sitten noita isompien töitä.

Meidän 4-vuotias saa euron silloin, kun siivoaa itse huoneensa. Muutaman kerran on onnistunut, useammin ei. Tällä systeemillä mennään varmaan parisen vuotta, siihen asti että alkaa kunnolla tajuta rahan päälle.

[QUOTE="Säästöpossu";24992808]Tietenkin on tarkoitus keskustella yhdessä, että mitä sillä rahalla sitten ostetaan, kun ei tuo rahan päälle vielä niin ymmärrä.[/QUOTE]

Kyllä ekaluokkalaisen tulisi jo sen verran ymmärtää rahan päälle, että viikkorahansa hallitsee. Ehkä teidän olisi kannattanut häntä totuttaa rahaan/rahan käyttöön/mitä milläkin saa jne. aikaisemmin?

Toiseksi, meidän eskarilainen saa itse käyttää omat kolikkonsa aivan mihin haluaa, en puutu vaikka ostaa aina vaan petshoppeja jotka vois mun puolesta jäädä ylihinnoiteltuina kaupan hyllylle... Se kai se OMAN rahan idea on? Että se on omaa, eikä siitä tarvitse enää "keskustella yhdessä" (toisin kuin vanhempien tekemistä isommista hankinnoista)?

Meidän 6 v. saa euron lauantaisin, jos/kun osallistuu siivoukseen yms. kunnolla. Ei yleensä tarvitse houkutella, siistii oman huoneensa ja osallistuu pyykkäysrumbaan. Lisäksi isovanhemmat antavat tytölle usein kolikoita ja kaupassa käydessä saa pitää pullopanttirahat, kun palauttaa itse pullot ja vie kuitin kassalle. Mun mielestä toi ymmärtää jo tosi hyvin rahan päälle.

Meillä ei makseta vkorahaa/kkrahaa. Rahaa saavat,kun tekevät jotain es. imurointi, pyykkien lajittelu jne. Isommista hommista maksetaan enemmän. Oman huoneen siivouksesta ei makseta.

[QUOTE="Säästöpossu";24992808]
-Edellytättekö että viikkorahan eteen tehdään jotain?

-Kiristättekö viikkorahalla, jos esim. tekee jotain kiellettyä tai jättää tekemättä jotain sovittua niin menettää viikkorahan?/QUOTE]

Mun mielipide on, että viikkoraha ei saa olla sen enempää automaatio kuin todellakaan mikään kiristysmekanismikaan. Sen eteen tehdään jotain sovittua, esim. minimissään juurikin siivotaan oma huone, iän mukaan mitä sitten haluaakaan tähän liittää. Ja KOSKAAN en kiristäisi lasta viikkorahan menettämisellä mihinkään asiaan liittyen. Ei se ole kurinpitomekanismi.

Selvä sääntö milloin viikkorahan saa (esim. siivous) ja milloin sitä ei saa (esim. ei siivoa) ja siinä pysytään.

Kyllä ekaluokkalaisen tulisi jo sen verran ymmärtää rahan päälle, että viikkorahansa hallitsee. Ehkä teidän olisi kannattanut häntä totuttaa rahaan/rahan käyttöön/mitä milläkin saa jne. aikaisemmin?

Toiseksi, meidän eskarilainen saa itse käyttää omat kolikkonsa aivan mihin haluaa, en puutu vaikka ostaa aina vaan petshoppeja jotka vois mun puolesta jäädä ylihinnoiteltuina kaupan hyllylle... Se kai se OMAN rahan idea on? Että se on omaa, eikä siitä tarvitse enää "keskustella yhdessä" (toisin kuin vanhempien tekemistä isommista hankinnoista)?

Meidän 6 v. saa euron lauantaisin, jos/kun osallistuu siivoukseen yms. kunnolla. Ei yleensä tarvitse houkutella, siistii oman huoneensa ja osallistuu pyykkäysrumbaan. Lisäksi isovanhemmat antavat tytölle usein kolikoita ja kaupassa käydessä saa pitää pullopanttirahat, kun palauttaa itse pullot ja vie kuitin kassalle. Mun mielestä toi ymmärtää jo tosi hyvin rahan päälle.

Tarkoitin tuolla keskustelulla rahan käytöstä lähinnä isompia ostoksia johon haluaa säästää. Esim. cd:t, dvd:t, lelut ja pelit - ja nyt uusimpana nintendo (josta alustavasti on puhuttu, että jos jonkin tietyn määrän säästäisi itse ja me sitten maksaisimme osan). Kolikot tietysti saa käyttää mihin haluaa, ei joka tikkarin ostosta ole tarkoitus keskustella. Pointtina olikin, että tähän asti sitä omaa rahaa ei ole juurikaan ollut eikä käytetty, sukulaisilta ja muilta saadut lahjarahat on yleensä syötetty säästöpossulle ja viety pankkiin. :)

On tuota rahankäyttöä harjoiteltu, mutta harjoitellaan lisää.

Meidän 8 vuotias poika saa 2 euroa viikkorahaa, laittaa lompakkoon säästöön ja ostaa myöhemmin jotain isompaa. Välillä käyttää euron pari.

Aika lailla saa rahan ihan vain kun on kunnolla ollut viikon, tekee läksyt, tulee koulusta suoraan kotiin, auttaa pienissä kotitöissä. Extraa saa esim. puuhommista. Muutaman kerran on raha jäänyt saamatta kun ei ole mennyt hommat ihan putkeen.

On myös oma tili, minne itse siirrän välillä rahaa jemmaan vielä lisäksi.

40 euroa tienaa vielä jouluna jos pysyy karkkilakossa vielä tän ja joulukuun. 2 kuukautta jo takana.

Yhteistyössä