Viikkoraha gallup

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja säästäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

säästäjä

Vieras
Viikkoraha gallup.

1) Paljonko maksatte lapsille viikkorahaa?
2) Minkäikäinen lapsi?
3) Tarvitseeko lapsen tehdä jotain rahan eteen?
4) Jos ette maksa, niin kuinka "selitätte" lapselle, kun kaveritkin saa vk rahan?

1) Meillä suunnitteilla 5?/ viikko
2) Poika 6v.
3) Pienistä hommiista saa extraa.
4) On saanu selitellä...

1) 0?
2) 6,5v
3) -
4) ei tarvitse selittää kun kaveritkaan ei saa. Mutta yleisesti ottaen mulle on se ja sama mitä muut tekee/saa, meillä mennään mun sääntöjen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja säästäjä:
Hmm... olenkohan mennyt lankaan...
Ostatteko sitten lapselle karkit, tilpehöörit yms. pyydettäessä (siis kohtuudella)

Just tän takia ei vielä ole viikkorahakäytäntöä. Isommatkin on vasta 8-v ja 5,5-v, joten eivät itsekseen liiku esim. kaupungilla eivätkä ilman lupaa saa lähteä kioskille. Eikä kummallakaan ole mitään tavaraa tai asiaa, jota varten säästäisivät rahaa. Ei siis ole tarvetta saada säännöllisesti rahaa, vaan tarpeen ja harkinnan mukaan kaivan pussistani kolikon tai pari, tai ostetaan kauppareissulla joku juttu.

Normaaleista kotitöistä en halua maksaa, ihan periaatteesta. Jos meillä olisi vaikkapa iso piha, jossa riittäisi kitkettävää, haravoitavaa ym. puuhaa, niin sellaisista voisin maksaa jotian ekstraa. Tai jos olisivat sen verran isompia, että voisivat hetken vahtia kuopusta.

Alkuperäinen kirjoittaja säästäjä:
Hmm... olenkohan mennyt lankaan...
Ostatteko sitten lapselle karkit, tilpehöörit yms. pyydettäessä (siis kohtuudella)

Itse asiassa harvemmin tuo likka mitään pyytää. Karkkia syö ehkä kerran kuussa, jos silloinkaan. Tilpehöörejä en osta juuri lainkaan, mutta tarpeellista toki ostan.

Käytiin juuri ostamassa koulureppu, penaali, kkyniä, kumeja ja vihkoja ja niistä likka repii ilon taas pitkäksi aikaa.

Jouluna ostan aina kymmeniä lahjoja eli silloin saa sitten enemmän.

1) 0 ?
2) 12 v, 8 v ja 4 v
3) Siivoavat huoneensa itse, imurointia / pölyjen pyyhintää ja tavaroiden siivoamista paikoilleen
4) Ollaan vain sanottu että meillä toimitaan näin, toiset tekee itse omat päätöksensä ...

Saavat kyllä rahaa vaihtelevasti, toisella viikolla ei yhtää ja toisella viikolla enempi

1) Paljonko maksatte lapsille viikkorahaa?
Saavat lapsilisänsä tileille
2) Minkäikäinen lapsi?
15v, 8v, 0v
3) Tarvitseeko lapsen tehdä jotain rahan eteen?
oma huone siistinä, molemmilla on omat kotityöt mitkä pitää tehdä.
4) Jos ette maksa, niin kuinka "selitätte" lapselle, kun kaveritkin saa vk rahan?
No, vanhemmalle on selvää, että pikkuhiljaa ei enää makseta kun käy töissä.

15 vuotiaalle pojalle maksetaan viikkorahaa 20? viikko , joutuu ostamaan siittä itse mopon bensat n.8-10? vko , maksuehtoina on koirien lenkittämine 2 kertaa päivässä. 10 vuotias tyttö saa 10? viikko tyhjentää tiskikoneen ja siivoaa oman huoneen ja vähän muutakin. 8 vuotias saa 5? oman huoneen siivoominen .

Lapset 5-18.
1. 0 ?, eikä ole koskaan maksettu.
2. Kotitöistä ei makseta, ei niistä mullekaan kukaan maksa, eikä lapsillekaan aikuisena.
3. Maksetaan erikseen sovituista töistä, paitsi vanhimmalle, koska kysyy ensin mitä siitä maksetaan. Muut tietää että jotain tulee saamaan kun tekee hommat hyvin eikä urputa.
4. Ei kiinnosta meitä mitä kaverit saa, meillä näin ja piste.

Karkkeja ja herkkuja ostetaan silloin kun on sellaista rahaa mitä siihen voi käyttää. Ei säännöllisesti. (lapsia yhteensä 6)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti kahdelle:
laitan 30? kuussa rahaa molempien tileille ja kolikoita välillä possuun. mutta lapsilla on kyllä ikää vasta 1v3kk ja 4kk. :)

Mua kiinnostaa onko jollain kokemusta asiasta eli minkäikäinen lapsi voi mennä pankkiin hoitelemaan asioitaan? Vai onko heillä pankkikortit, joilla nostavat automaatista? Oliko se Visa electron sellainen millä voi myös lapsonen itse maksella? Itsellä ei ole sellaisia kortteja yms. lapsena ollut. Pieni määrä käteistä vain...

Yhteistyössä