viikko isällä,viikko äidillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pienenhetken
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pienenhetken

Aktiivinen jäsen
11.09.2005
17 073
0
36
onko kenelläkään eronneella tämmöstä systeemiä?
että lapset olis vaikka ton viikon aina vuorotellen tai esim 2vkoa aina toisella ja 2vkoa toisella.
onko toiminu?

harvalla kait tämmöstä systeemiä on,mutta miksipäs ei jos molemmat sitä haluais ja on kunnollisia vanhempia...

joskus vaan on miehen kans puhuttu asioista ja hän on sanonu ettei ikinä suostuis siihen että näkis omia lapsia vaan joka toinen viikonloppu.

Tuleeko tuollaisessa systeemissa lapselle ainainen reissussaolemisen tunne? Kun juuri pääsee yhteen paikkaan kotiutumaan, niin joutuu siirtymään jo toisaalle. Entäs koulu ja kaverit? Tätä ei silloin tietenkään ole, jos isän ja äidin kodit sijaitsevat liki toisiaan. Itse voisin tehdä niinkin, jos meille erotilanne tulisi eteen, että lapset asuisivat pääosan ajasta isänsä luona.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu:
Tuleeko tuollaisessa systeemissa lapselle ainainen reissussaolemisen tunne? Kun juuri pääsee yhteen paikkaan kotiutumaan, niin joutuu siirtymään jo toisaalle. Entäs koulu ja kaverit? Tätä ei silloin tietenkään ole, jos isän ja äidin kodit sijaitsevat liki toisiaan. Itse voisin tehdä niinkin, jos meille erotilanne tulisi eteen, että lapset asuisivat pääosan ajasta isänsä luona.

Luulen että vähemmän kuin mennä isille "kylään" viikonlopuksi, kun molemmissa on omat huoneet ja tavarat ja just jos koulu pysyy samana (ja pakkohan sen on).

Tallun kommentissa asiaa. Kannattaa miettiä itsensä lapsen asemaan. En itse ainakaan haluaisi asua kahta kotia. Meillä lapset ovat joka toinen viikonloppu, yhden arki-illan joka viikko sekä lomilla pidempiä aikoja isällä. Saavat siis paljon olla isällä, mutta selkeästi koti meillä. Ainahan se tilanteestakin riippuu, mutta näin minä ajattelen.

Lapsen kaverilla on veljensä kanssa tuo viikko isällä ja viikko äidillä systeemi. Kai se tavallaan toimiikin, mutta minun käy jotenkin sääliksi niitä lapsia, kun aina pitää viikon välein vaihtaa ympäristöä. Koulu ja päiväkoti on tietysti sama koko ajan. Kaveripiiri kuitenkin ainakin pienemmällä aika lailla eri, koska kodeilla muutama kilometri välimatkaa.
Minulta siinä vaaditaan lapselta aika paljon, kun pitää vaihtaa kotia joka viikko!

Tiedän perheen, jossa lapset asuvat koko ajan samassa isommassa asunnossa, ja äiti ja isä asuvat vuoroviikoin heidän kanssaan. Ei se varmasti ole helppoa vanhemmille, mutta ei se järjestely vaadi heiltä sen enempää kuin lapsilta vaatisi siirtyä viikoittain eri paikkaan. Ja onhan se taloudellisestikin fiksumpaa, kun ei tarvitse kahteen paikkaan hankkia monelle lapselle sänkyjä, kirjoituspöytiä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Tallun kommentissa asiaa. Kannattaa miettiä itsensä lapsen asemaan. En itse ainakaan haluaisi asua kahta kotia. Meillä lapset ovat joka toinen viikonloppu, yhden arki-illan joka viikko sekä lomilla pidempiä aikoja isällä. Saavat siis paljon olla isällä, mutta selkeästi koti meillä. Ainahan se tilanteestakin riippuu, mutta näin minä ajattelen.

Peesi, meillä myös näin. Paitsi arkisin tyttö on kavereitten kanssa eikä malta lähteä isälleen.

Jos itseni ajattelisin "muuttamaan" joka toinen viikko kotia, niin hullulta ja rasittavalta se tuntuisi.

Kyllä jokaisella pitäisi mun mielestä olla oikeus yhteen kotiin!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja yksikoti:

Peesi, meillä myös näin. Paitsi arkisin tyttö on kavereitten kanssa eikä malta lähteä isälleen.

Jos itseni ajattelisin "muuttamaan" joka toinen viikko kotia, niin hullulta ja rasittavalta se tuntuisi.

Niin ja mahdollisuuteen viettää molempien vanhempiensa kanssa yhtä paljon samanlaatuista aikaa ja arkielämää...

me asuttiin sillon pieninä vuoroviikoin kummankin luona, eikä oo ikinä tuntunu ettei "ois kotia",meillä oli 2 kotia. Vanhemmat asu alle kilometrin päässä toisistaan, oli helppo kulkea, eikä tavaroita tarvinnut kuljetella kun kummankin luona oli omat samat tavarat aina.

Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:

Niin ja mahdollisuuteen viettää molempien vanhempiensa kanssa yhtä paljon samanlaatuista aikaa ja arkielämää...
Se on ikävä kyllä mahdotonta. Tai ei siis ole mahdotonta, mutta MISTÄÄN laadusta, arjesta ja ELÄMÄSTÄ on siinä vaiheessa turha puhua!!

Ajattele itsesi vaihtamaan asuntoa esim. 10vuotta viikon välein! Tosi ihanaa ja laadukasta elämää molemmissa kodeissa? Mieti ennen kun kirjoitat.

Kyllä miehen lapset odottavat näkevänsä molempia vanhempiaan yhtä paljon, ja poru tulee jos ei onnistu.
Tiedän mistä kirjoitan.

Se on ikävä kyllä mahdotonta. Tai ei siis ole mahdotonta, mutta MISTÄÄN laadusta, arjesta ja ELÄMÄSTÄ on siinä vaiheessa turha puhua!!

Ajattele itsesi vaihtamaan asuntoa esim. 10vuotta viikon välein! Tosi ihanaa ja laadukasta elämää molemmissa kodeissa? Mieti ennen kun kirjoitat.

Meillä on juuri näin ja ollu jo muutama vuosi. Tosi hyvä ratkaisu meille ja erityisesti lapsia on tässä mietitty. Toki myös molempia vanhempia, että saamme kumpainenkin nauttia lapsistamme tasavertaisesti.

Asumme kilsan säteellä.Lapsilla on sama koulu kuin ennen eroa,samat kaverit.Matka sujuu jalan tai pyörällä.

Lasten mielestä on kivaa kun heillä on kaksi kotia. Molemmissa on omat tavarat, mitään reissuelämää se ei tosiaan ole.Luistimia tai jotain muuta kausitavaraa joskus joutuu kuskaamaan.Omat huoneet on molemmissa kodeissa.

Minä olen avioeroperheestä ja samoin ex-mieheni, jonka isä muutti erossa toiseen maahan. Mä kävin isää tervehtimässä toisella paikkakunnalla siskon kanssa jokatoinen viikonloppu.Kyllä siinä isästä etääntyi eikä isä voinut meidän kasvatukseen sanoa juuta tai jaata. Tämä mallihan on suosituin ja siis monien meilstä paras. Onko kukaan miettinytr sitä lapsen kannalta? Omasta mielestäni se oli huonoin ratkaisu. Äidit voivat sitten miettiä myös asiaa niin, että miöltä tuntuisi olla etävanhempi tahtomattaan ja kaivata lapsia koko ajan. Me haluamme molemmat olla lastemme elämässä mukana täysivaltaisesti. Naurettavaa väittää, että viikonloppuvanhempi olisi täysivaltainen vanhempi.

Viikko/viikko-systeemiä kritisoivat eniten ne, jotka eivät tunne ketään sillä systeemillä lapsistaan huolehtivaa.

Oma mallimme on innostanut muitakin eronneita tuttujamme samaan ratkaisuun ja kaikilla on toiminut, jos välimatka on lyhyt.

Kyllä miehen lapset odottavat näkevänsä molempia vanhempiaan yhtä paljon, ja poru tulee jos ei onnistu.
Tiedän mistä kirjoitan.

Meillä on vko-vko-malli ja juuri LAATUA elämään se lapsille takaa.Ei kannata arvostella jos ei asiasta ole muuta kuin kalpea mielikuva.

Minä miettisin ehkä omalle kohdalle, että haluaisinko itse vaihtaa koko ajan kotia, mutta toki järjestelmä voi toimia, jos ei tarvitse kauaksi reissata ja koulu tai päiväkoti pysyy samana

meillä ei ainakaan ikinä vaihtoehdoksi vois tulla se "jokatoinen viikonloppu isillä"-vaihtoehto. siihen ei mies suostuis,eikä lapsetkaan.

mies on todella hyvä isä,enkä mä vois lapsia häneltä viedä.ei siihen suostuis :) meillä todennäkösesti tulis just tämä viikko&viikko tai sit 2vko&2vko systeemi :)

Ei lapset tosiaankaan koe niin että he jostain ovat vailla, vaan että heillä on enemmän kuin monella muulla.

Lapset ovat ässiä löytämään asioiden hyvät puolet ja siitä voisimme ottaa aikuiset mallia sen sijaan että aina kaivamme negatiiviset puolet asioista esiin.

Meidän lapset ovat intona, kun on
-kaks erilaista pihaa
-kahdessa kodissa joulut ja synttärit=)
-toisessa kodissa SAA hoitaa vauvaa ja toisessa EI TARTTE (siel ei oo)
-jne

Tää ei oo mikään puolustuspuhe, vaan rehellinen kokemus siitä että meillä ainakin toimii niinku häkä=)

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
meillä ei ainakaan ikinä vaihtoehdoksi vois tulla se "jokatoinen viikonloppu isillä"-vaihtoehto. siihen ei mies suostuis,eikä lapsetkaan.

mies on todella hyvä isä,enkä mä vois lapsia häneltä viedä.ei siihen suostuis :) meillä todennäkösesti tulis just tämä viikko&viikko tai sit 2vko&2vko systeemi :)

Meillä myös näin.

Tuumimme sitä 2vkoa systeemiä myös, mutta se oli sitten jo liikaa se 2vkon sykli, mutta varmaan jollain toimii sekin=)

Alkuperäinen kirjoittaja maakatti:
Viikko/viikko-systeemiä kritisoivat eniten ne, jotka eivät tunne ketään sillä systeemillä lapsistaan huolehtivaa.

Mähän tuota ensimmäisenä kritisoin, ja omassa tuttavapiirissäni on käytössä molempia ratkaisuja, sekä tuota viikko/viikkoa, että viikonloppuvanhempaa. Eli jonkinlaista perspektiiviä mulla kuitenkin mielipiteelleni on, vaikka ei omaa kokemusta olekaan.

No mikä oli se sinun kritisointisi syy????Ihan mutu-tuntumalla mielestäni heittelit vai oletkos haastatellut lapsia, joilla on tämä systeemi ja he ovat sanoneet että "kauheeta reissaamista"???

En mä pystyis antaan lapsia isälleen ja näkisin heitä vain kahden viikon valein!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja maakatti:
No mikä oli se sinun kritisointisi syy????Ihan mutu-tuntumalla mielestäni heittelit vai oletkos haastatellut lapsia, joilla on tämä systeemi ja he ovat sanoneet että "kauheeta reissaamista"???

En mä pystyis antaan lapsia isälleen ja näkisin heitä vain kahden viikon valein!!!![/quote]

en minäkään.
eikä mun mieskään. ja ihmetellään molemmat monesti että kuinka jotku isät voi? :/ miten siinä sitten pääsee se isä-lapsi suhde vankistumaan jos näkee jokatoinen viikonloppu ja sillon yleensä käy niin että isin luona on "yhtä juhlaa",syödään herkkuja,käydään huvipuistossa ym ku se näkeminen on harvinaisempaa...äidin kanssa sitten sitä "tylsää arkea" :/

meidän tutut eros hiljattain ja isä näkee lapsia joka neljäsviikonloppu ja ei oikeesti voi ku ihmetellä! :$

Yhteistyössä