Viihtyykö teidän lapset hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja galluppia
  • Ensimmäinen viesti
galluppia
Kova kiistely menossa toisessa ketjussa onko hoitoon vieminen väärin..

Mun on vaikea käsittää että jotkut pitää hoitoon viemistä rangaistuksena ja perheestä erottamisena, meillä on nii mukava hoitopaikka ettei koskaan ole lapsella ongelmaa mennä sinne. Aina ihan innoissaan menossa tapaamaan kavereitaan ja hyvällä mielellä tulee kotiin, kertoo kuinka kiva päivä ollut ja kysyy koska pääsee uudestaan.

Toki viihtyy kotonakin, ei se siitä ole kiinni.

Niin, onko teillä hyvä hoitopaikka ja meneekö lapsi sinne mielellään? Surullista jos näin ei ole.

"vieras"
Osa päiväkodeista on laitoksia, hoitajat väsyneitä, kiire, yksilöllisyys hukassa, arat lapset ikävöivät vanhempiaan, pienemmät pyörivät jaloissa itkuisina. Osa päiväkodeista isoja, sitten on tietysti yksityisiä päiväkoteja missä vastaan saattaa tulla taloudellinen puoli mikä näkyy ruoassa tms.

Toisille lapsille unelmapaikka ja joillekkin todella kaukana siitä

Mulle on ilmoitettu, että vasta sitten kun kaverit on haettu pois saa tulla hakemaan :) Itkuisena on joskus hoitoon mennyt, mutta syy on aina ollut jossain vanhempien komentamiseen liittyvässä asiassa, ei hoitopaikassa. Joskus harvoin valittaa että hoidossa on tylsää. Toki tykkää olla kotona, mutta kyllä näkee että parikin päivää täysin kotona saa tyypin kyllä pomppimaan ylös ja alas. Eli jotain aktiviteettia pitää silloin hänelle järjestää: kavereita vierailulle, mummolaa, shoppailureissua, retkeä, tms...

Minusta lapsella ei tarvitse olla _täydellinen_ elämä, siten että mitään säröä ole yhtään missään. Hoitopaikka ei aina varmasti ole yhtä hyvä paikka kuin koti ja vanhempien/isovanhempien seura, mutta se on kaukana hirvittävän huonosta asiasta. Meilläpäin esim investoinnit päivähoitoon ovat isommat kuin naapurikaupungissa ja se näkyy mm sillä että hoitohenkilökuntaa on selvästi enemmän ja minimillä ei aina mennä. Tilat voisivat olla toki isommat lapsimäärään nähden, mutta resurssit mahdollistavat liikunta-aktiviteetteja päiväkodin ulkopuolella pienryhmissä, retkiä, jne.

"vieras"
Viihtyvät nykyään tai toinen nyt jo jätti eskarin, mutta on sitä ennen viihtynyt päiväkodissakin. Nykyinen paikka on osaava, kasvattava ja välittävä, edellinen ei ollut niin hyvä. Sinne mentiin itkien ja tarinat puolin ja toisin hoitopaikasta olivat kummallisia. Hoitopaikan vaihto oli meille todella hyvä juttu.

Lapseni viihtyy hoitopaikassaan.

Itse näen kuitenkin päivähoitojärjestelmän rakennetun alun perin siksi, että molemmat vanhemmat voivat käydä töissä. Päivähoito ei ole meille ensisijaisesti esim. virike-, kaverien hankkimis- tai uusien taitojen hankkimispaikka. Siksi lapset ovat aina olleet kotona, kun jompi kumpi vanhemmistakin on.

hoitsuli
Lapseni viihtyy hoitopaikassaan.

Itse näen kuitenkin päivähoitojärjestelmän rakennetun alun perin siksi, että molemmat vanhemmat voivat käydä töissä. Päivähoito ei ole meille ensisijaisesti esim. virike-, kaverien hankkimis- tai uusien taitojen hankkimispaikka. Siksi lapset ovat aina olleet kotona, kun jompi kumpi vanhemmistakin on.
tervehenkistä tekstiä

Yhteistyössä