Viidesluokkalaiset katsoivat koulussa nälkäpeli-elokuvan, mitä mieltä?

  • Viestiketjun aloittaja kuinka
  • Ensimmäinen viesti
viaras
[QUOTE="vieras.";29263183]Sehän on sci-fiä, selkeää satua ja fantasiaa siis. Ja yksi harvoista elokuvista, joissa sankari on nuori tyttö, toimija ja tekijä, ei sankarin heikko tyttöystävä, niinkuin niiiiin monessa muussa leffassa/tarinassa/sadussa/sarjakuvassa.

Kotoa olisi kyllä luvat pitänyt kysyä.[/QUOTE]

Selkeää satua ja fantasiaa se ei kyllä ole. Siinä on näyttelijänä ihmiset, vain ihmisen näköisiä hahmoja, raakaa tappamista ja väkivaltaa.
Jos se olis selkeästi satu/fantasia/scifi niin siinä olisi satuhahmoja, puhuvia eläimiä jne. se on kaikenkaikkiaan hyvin realistinen, raaka ja väkivaltainen leffa.
 
minä!
Finnkinon sivuilla lukee, että 9 vuotias pääsee k-12 leffoihin aikuisen seurassa.

Mutta edelleenkään en näe kyseisessä elokuvassa yhtään mitään 11 vuotiaalle sopimatonta. Kuinkas monen teidän 11 vuotiaat on saaneet katsoa mm. avengerssit, thorit, spidermanit yms. joissa ikäraja 12? Kaikissa niissä on väkivaltaa, tappamista ja muuta mukavaa, eli menevät samaan sarjaan Nälkäpelin kanssa.
 
"tii-"
Varmasti moni 11-v. "pystyy" tuon elokuvan katsomaan traumatisoitumatta, mutta ei opettaja voi tehdä tuollaista päätöstä koko luokan puolesta. Ne yksi tai kaksi herkkää ei välttämättä kehtaa tunnustaa pelkojaan, kun kymmenen muuta on nimenomaan halunnut tämän elokuvan katsottavaksi.
 
säpäle harmaana
Kertokaas tyhmälle, miksi esim tuossa on ikäraja 12, jos aikuisen seurassa ikäraja onkin alhaisempi. Miten se aikuisen läsnäolon sitten oletetaan vaikuttavan?
 
"vieras."
Selkeää satua ja fantasiaa se ei kyllä ole. Siinä on näyttelijänä ihmiset, vain ihmisen näköisiä hahmoja, raakaa tappamista ja väkivaltaa.
Jos se olis selkeästi satu/fantasia/scifi niin siinä olisi satuhahmoja, puhuvia eläimiä jne. se on kaikenkaikkiaan hyvin realistinen, raaka ja väkivaltainen leffa.
No höpsis. Koko se maailma on niin erilainen oikeaan verrattuna, vähän kuin joku Tähtien sota tms. Siinä ei ole mitään realismia. Kukaan ei voi esim pelätä, että joutuisi elämään tuota, yhtä vähän kuin sitä, että joutuu avaruuteen keskelle örkkisotaa.

Tappamista on, mutta ei sitä kyllä muistakseni näytetä. Enemmän se on sitä showta ja treenaanista ja selviytymistä.

Battle Royale, joka on japanilaisten versio samasta aiheesta, se on jo liikaa lapsille.
 
tarkkana
Ehdottomasti nostaisin ison metelin. Se on jopa vanhempien velvollisuus tuossa tapauksessa.

Vanhempien ON tiedettävä jos lapsi laitetaan katsomaan k-leffaa. Vaikka vieraan aikuisen seurassa olisikin. Ja kaikenkaikkiaan on eri asia lukea kauhua tai scifiä, kuin että sellainen pläjäytetään elokuvana päin naamaa.

Muistutan vanhempia myös siitä, että pienille lapsillekin on aivan eri juttu lukea joku satu kirjasta, kuin nähdä ruudulta. Joten katsomisen kynnykawn olisi oltava korkealla.
 
viaras
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29263222:
Kertokaas tyhmälle, miksi esim tuossa on ikäraja 12, jos aikuisen seurassa ikäraja onkin alhaisempi. Miten se aikuisen läsnäolon sitten oletetaan vaikuttavan?
Just näin! Esim. siinä elokuvassa kuolee pieni lapsi, päähenkilön ystävä. Siinä ammutaan jousella ja lyödään astalolla kuoliaaksi lapsia? Miten se on sopivampaa ja parempaa katsottavaa aikuisen seurassa. Ja mun 10v ei kyllä tuota katsoisi, ei mun seurassa enempää kuin jonkun muun.
 
Peyote
Oltiin miehen kaa just kattoo ja meidän takana istu joku aasialainen pariskunta jolla oli mukana lapset jotka näytti ekaluokkalaisilta. Kaitpa ne sit oli edes sen 9. :( mun mielestä ihan typerää ja sairasta.

Ikäraja on vaan 12, jotta saatas mahd. Paljon rahaa, koska kohdeyleisö jokatapauksessa on nuorta.
 
viaras
[QUOTE="vieras.";29263251]No höpsis. Koko se maailma on niin erilainen oikeaan verrattuna, vähän kuin joku Tähtien sota tms. Siinä ei ole mitään realismia. Kukaan ei voi esim pelätä, että joutuisi elämään tuota, yhtä vähän kuin sitä, että joutuu avaruuteen keskelle örkkisotaa.

Tappamista on, mutta ei sitä kyllä muistakseni näytetä. Enemmän se on sitä showta ja treenaanista ja selviytymistä.

Battle Royale, joka on japanilaisten versio samasta aiheesta, se on jo liikaa lapsille.[/QUOTE]

Avaruuden örkkisota esim Star Wars on selkeästi eri maailma, on puhuvaa robottia yms. selkeästi satuhahmoa. Olen itse katsonut nälkäpeli elokuvan ja se on ihmisten näyttelemä, hyvin realistinnen elokuva. Se että tarina on fantasiaa ei tee siitä sadunomaista elokuvana - siinä tapetaan hyvin realistisissa kohtauksissa ihmisiä - lapsia.
 
"..."
En ole elokuvaa nähnyt, mutta jos ikäraja on 12, niin todella typerää opettajalta näyttää se.
Näin opettaja tehokkaasti osoittaa lapsille, että ei niitä ikärajoituksia tarvitse noudattaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
"vieras."
Avaruuden örkkisota esim Star Wars on selkeästi eri maailma, on puhuvaa robottia yms. selkeästi satuhahmoa. Olen itse katsonut nälkäpeli elokuvan ja se on ihmisten näyttelemä, hyvin realistinnen elokuva. Se että tarina on fantasiaa ei tee siitä sadunomaista elokuvana - siinä tapetaan hyvin realistisissa kohtauksissa ihmisiä - lapsia.
Jo se maailma, miten aikuiset ja kaupunkilaiset pukeutuvat ja elävät, missä sellaista on? Mitä tappokohtauksia siinä oli? Joo, nuoria ja lapsia kuolee, mutta näytettiinkö sitä?

Tietysti jokainen tuntee oman lapsensa rajat, ja sen takia olisi hyvä ollut pyytää luvat kotoa.
 
Peyote
[QUOTE="vieras.";29263296]Jo se maailma, miten aikuiset ja kaupunkilaiset pukeutuvat ja elävät, missä sellaista on? Mitä tappokohtauksia siinä oli? Joo, nuoria ja lapsia kuolee, mutta näytettiinkö sitä?

Tietysti jokainen tuntee oman lapsensa rajat, ja sen takia olisi hyvä ollut pyytää luvat kotoa.[/QUOTE]
Siis et oo nähnyt mut mielipide sulla on kumminkin vai?
 
viaras
[QUOTE="vieras.";29263296]Jo se maailma, miten aikuiset ja kaupunkilaiset pukeutuvat ja elävät, missä sellaista on? Mitä tappokohtauksia siinä oli? Joo, nuoria ja lapsia kuolee, mutta näytettiinkö sitä?

Tietysti jokainen tuntee oman lapsensa rajat, ja sen takia olisi hyvä ollut pyytää luvat kotoa.[/QUOTE]

Juu kyllä siinä näytettiin realistisesti miten nuoli lävistää lapsen ja veri pursuaa suusta jne. kyllä se varsin realistiselta näytti, eikä ollenkaan sadunomaiselta. Katson itse myös scifiä joten tiedän kyllä eron, ja olen nähnyt myös ko. elokuvan. Sadunomaiseksi sitä ei tee pari ilmassa kelluvaa aparaattia. Siinä on ihmiset pääosassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;29263113:
Naapurin 10-vuotias ei uskaltanut mennä enää pimeällä ulos kun katsoi isoveljensä kanssa vähän elokuvia...
Eikä minun ystävänikään, enkä minäkään oikein Hohdon jälkeen ihan normaalisti nukkunut.

Tietysti se pikkuisen lieventää, että elokuvaa on katsottu aikuisen seurassa, mutta Nälkäpelin aihe on sellainen että varmasti jää jollekin lapselle mieleen kummittelemaan. Ja jos vanhempia ei infottu niin miten kukaan osaa asiaa ottaa lapsen kanssa puheeksi?
 
Just näin! Esim. siinä elokuvassa kuolee pieni lapsi, päähenkilön ystävä. Siinä ammutaan jousella ja lyödään astalolla kuoliaaksi lapsia? Miten se on sopivampaa ja parempaa katsottavaa aikuisen seurassa. Ja mun 10v ei kyllä tuota katsoisi, ei mun seurassa enempää kuin jonkun muun.
Ja nimenomaan se, että vaikka päähenkilönä on tyttö niin koko elokuvan idea on selvitä paikasta jossa kaikki muut kuolee. Se ei ole minusta mikään pikku juttu, ja mitä tulee toimintaelokuviin kuten vaikka Thor tai Spiderman, niin ei nekään kuulu koululuokkiin alakoululaisten katsottavaksi.

Star Wars menee vielä, Nälkäpeli ei, olkoon miten hitti tahansa. Pointti onkin siinä, että nämä aiheet kuuluu vanhempien päätettäväksi, jos joku on niin urpo että antaa lapsensa katsoa kauhuelokuvia ja pelata K-18 pelejä niin siitä vaan, mutta omien seinien sisässä kiitos.
 
ok
Mun mielestä ikäraja saisi olla korkeampi kuin 12. Elokuva on tosi raaka ja ahdistava. Jopa näin aikuisena teki pahaa monesssa kohtaa.

Ja sä joka et muista koko elokuvaa, katsopa se ja palaa asiaan sitten.
 
vieras--
Käytiin miehen kanssa katsomassa se ykkönen leffateatterissa ja pakko sanoa, ettei se ainakaan aikuisten ellu ole, ei ehkä ihan pienten lastenkaan, mutta ei mun mielestä niin shokeeraava ellu. Omasta lapsuudesta en juurikaan muista että oisin mitään kauheeta elokuvaa kattonut, mutta silti jossain vaiheessa pimeä polun pätkä koiran ulkoilutuslenkillä pelotti niin vietävästi, että tuli kyllä juoksu ennätyksiä tehtyä :) Juu ja en todellakaan katso tuota nälkäpeli kakkosta :)
 
viaras
vieras.-nikki sulle ei nyt ihan aukee tämän ketjun aihe?? Ei ole kysymys siitä, etteikö maailmassa ole paljon kauhuleffoja ja hyvinkin paljon raaempaa kamaa kuin tuo nälkäpeli-elokuva.
 
Minä olen ollut kauhuleffojen suurkuluttaja alakouluikäisenä jo. Kovin mikään ei säväytä. Mutta en silti antaisi lasten katsoa mitä sattuu.
 
"mies"
Kyllä aasialainen versio Battle Royale on pahempi, K18. Toi nälkäpelin luonut eukko ei wikipedian mukaan mainitse koko leffaa vaikka idea tulee siitä, törkeää.

Kaverini katsoi 10v k15-elokuvan isänsä kanssa teatterissa eikä hänestä sekopäätä tullut. Toki väkivaltaviihde lapsille on huono asia jos se on pääasiallinen sisältö elämään.
 

Yhteistyössä