Vihreä lapsivesi

  • Viestiketjun aloittaja synnyttäjä 08 alue
  • Ensimmäinen viesti
kakkalapio
Kysyin aiemmin, että miten vauva voi kakkia lapsiveteen. Tarkoitin siis sitä, että mistä se kakka tulee, kun eihän vauvalla ole suolistossa mitään kiinteää ravintoa? Täällä joku puhui lapsenpihkasta, mutta ei kai se ole sama asia kun kakka? Eli mistä tuo paljon puhuttu kakka oikein koostuu?
 
vieraileva tähti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.04.2007 klo 23:01 kakkalapio kirjoitti:
Kysyin aiemmin, että miten vauva voi kakkia lapsiveteen. Tarkoitin siis sitä, että mistä se kakka tulee, kun eihän vauvalla ole suolistossa mitään kiinteää ravintoa? Täällä joku puhui lapsenpihkasta, mutta ei kai se ole sama asia kun kakka? Eli mistä tuo paljon puhuttu kakka oikein koostuu?

Siis lapsen ensikakka on juuri tuota LAPSENPIHKAA. Sitä kutsutaan ensimmäisen n. viikon ajan lapsen kakaksi.
 
hätä
Vauvan tehdessä kakat kohdussa hänellä todella on hätä!

Hätä päästä pois kohdusta - syitä hätään on useita, kuten vähentynyt lapsivesi, pitkittynyt tai nopea synnytys, pitkittynyt raskaus, ahtaat olot ja paikat jne.

Loogisesti pystyy päättelemään mikä asia vaikuttaa mihinkin - aivojen puristuksiin joutuessa tulee hapenpuutetta ja vauva refleksin omaisesti ulostaa alleen jne.

Laspsiveden ollessa vihreää - AINA ON KIIRE SAADA TULOKAS MAAILMAAN - kuten edellä on mainuttu tähän todella voi kuolla...

Voimia lapsensa menettäneelle :hug:
 
Ei meille vaan sanottu mitään kiireestä kun toista lähdin tekemään vaikka oyssiin soitin etukäteen ja sanoin että vedet meni ja oli vihreää ja tulossa ollaan kun supistaa nii pirkeleesti. Sanoivat että ole rauhassa vaan kotona niin kauan kuin pystyt ja tule sitten. Onneksi lähettiin kuitenkin samantien, olis poika muuten syntyny kotio. Eikä kyllä ollu puhetta mistään hapenpuutteesta. Ja kun oyssissa sen verran ehtivät että laittoivat sen anturin pojan päähän niin käyrät oli kyllä ihan hyvät eikä mistään hapen puutteesta ollut kyse. Kuulemma on hyvin yleistä että vauva kakkaa lapsiveteen.
 
Kyllä ainakin Helsingissä naistenklinikan synnytyksen tutustumiskäynnillä ohjeistetaan, että jos lapsivesi on vihreää, on aina kiire sairaalaan. Ei tarvi kuulemma ambulanssilla tulla (ellei perätilassa), mutta suorinta tietä autolla/taksilla perille. Ja tosiaan, jos lapsi nielee vihreää lapsivettä, joka on siis se merkki että vauva on siihen ulostanut, on aina infektioiden vaara ja vauvoja on jopa siihen kuollut. En tiedä, miksi kaikkialla ei ole reagoitu asiaan, mutta onneksi mitään ei ole sattunut.
 
vihreää
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.04.2007 klo 15:20 minä kirjoitti:
Ei meille vaan sanottu mitään kiireestä kun toista lähdin tekemään vaikka oyssiin soitin etukäteen ja sanoin että vedet meni ja oli vihreää ja tulossa ollaan kun supistaa nii pirkeleesti. Sanoivat että ole rauhassa vaan kotona niin kauan kuin pystyt ja tule sitten. Onneksi lähettiin kuitenkin samantien, olis poika muuten syntyny kotio. Eikä kyllä ollu puhetta mistään hapenpuutteesta. Ja kun oyssissa sen verran ehtivät että laittoivat sen anturin pojan päähän niin käyrät oli kyllä ihan hyvät eikä mistään hapen puutteesta ollut kyse. Kuulemma on hyvin yleistä että vauva kakkaa lapsiveteen.
Näin minäkin olen käsittänyt. Että on tavallista että kakkaa ja sitten vain imetään sieraimet kun syntyy. Mutta että ei mitään hätähätää pitäisi olla. Jos lapsivesi menee niin siitähän voi olla itse ulostuloon vielä tunteja ja tunteja. Ei synnytystä vihreän lapsiveden takia aleta nopeuttamaan keinotekoisesti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.04.2007 klo 16:42 vihreää kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.04.2007 klo 15:20 minä kirjoitti:
Ei meille vaan sanottu mitään kiireestä kun toista lähdin tekemään vaikka oyssiin soitin etukäteen ja sanoin että vedet meni ja oli vihreää ja tulossa ollaan kun supistaa nii pirkeleesti. Sanoivat että ole rauhassa vaan kotona niin kauan kuin pystyt ja tule sitten. Onneksi lähettiin kuitenkin samantien, olis poika muuten syntyny kotio. Eikä kyllä ollu puhetta mistään hapenpuutteesta. Ja kun oyssissa sen verran ehtivät että laittoivat sen anturin pojan päähän niin käyrät oli kyllä ihan hyvät eikä mistään hapen puutteesta ollut kyse. Kuulemma on hyvin yleistä että vauva kakkaa lapsiveteen.
Näin minäkin olen käsittänyt. Että on tavallista että kakkaa ja sitten vain imetään sieraimet kun syntyy. Mutta että ei mitään hätähätää pitäisi olla. Jos lapsivesi menee niin siitähän voi olla itse ulostuloon vielä tunteja ja tunteja. Ei synnytystä vihreän lapsiveden takia aleta nopeuttamaan keinotekoisesti.
Paitsi siis NKL:ssä sanotaan, että on kiire, jotta vauva saadaan käyrille ja voidaan seurata tilannetta.
 
kaksi vihreää
Kahden lapsen kohdalla vihreää vettä ollut..

Molemmat syntyneet puolen tunnin sisällä vesien menosta!

Molempia "hoputettu" erinäisin keinoin syntymään pian!

Molempien hengitystiet imetty saman tien kun pää on syntynyt, loppua vauvan kehoa olen "pidätellyt" vielä sisälläni!

Molempiin synnytyksiin kutsuttu kaksi lääkäriä heti vihreiden vesien menon jälkeen paikalle!

Molemmissa synnytyksissä ammattitaitoiset kätilöt;
keuhkoihin vauvat eivät ole ehtineet henkäistä likaista lapsivettä ja tulehduksia ei ole onneksi tullut.

Otan osaa infektioon kuolleen vauvan äidin suruun!

OTTAKAA asioista selvää ja VAATIKAA ammattitaitoista palvelua! Kätilötkin saattavat olla sijaisina toimivia opiskelijoita... hyvistä hoitsuista on pula...


 
synnyttäjän rooli
Minusta synnyttäjän vastuulla ei ole katsoa että homma pelaa vaan tämä kuuluu ammattitaitoiselle hoitohenkilökunnalle. Synnyttäjä on siellä potilas.

On ikävää jos tähän asiaan ei voi luottaa kun muutenkin on paljon tekemistä siinä synnytyksessä.

Itse olen lukenut paljon synnytyksestä ja pitää sanoa että ei siellä hirveästi korosteta tuota vihreän lapsiveden ja hätätilanteen yhteyttä. Mainitaan vain että röörit on imettävä kun lapsi syntyy. Itse synnytin Haikaranpesässä Kätilöopistolla jossa ollaan aika tarkkoja joten en voi uskoa että olisivat mokanneet kun eivät nopeuttaneet synnytystä vihreän lapsiveden mentyä. Kyllä tästä olisi enemmän kirjoituksia olemassa jos tilanne olisi todella akuutti.
 
Mulla puhkaistiin kalvot tokassa synnytyksessä ja lapsivesi oli vihreää. Eli jossain vaiheessa sikiö oli kärsinyt hapenpuuttesta. Kun pää oli syntynyt kätilö imi heti vauvan hengitystiet puhtaaksi ennen kun vauva ehti parkua ettei vedä sitä likaista lapsivettä henkeensä. Mitään jälkikomplikaatioita ei vauvalle tullut. Napanuora oli ollut löysästi pään ympäri.
 

Yhteistyössä