Vihreä kakka

Ihan törkeää, että vihjaillaan tytön syömättömyyttä sun syyksi!! Ei varmasti johdu sinusta, etkä kyllä kaipaisi yhtään lisää taakkaa ja pahaa mieltä tohon tilanteeseen! :( Mutta jos on allerginen lapsi niin siihen saa tottua, että lapsen oireiluun suhtaudutaan epäilevästi ja ajatellaan vanhempien vaan olevan vähän yliherkkiä. Meidän lääkäri on koko ajan ollut aivan ihana, ottanut tosissaan ja tukenut meitä. Mutta muiden ihmisten hyvääkin tarkouttavat kommentoinnit tyyliin "ehkä se ei vaan tarvi paljon unta", "no nyt se on ainakin niin rauhallinen", "kyllä se helpottaa kun kesä tulee" ja muuta yhtä mukavaa sai mut ekana neljänä kuukautena tuntemaan oloni ihan idiootiksi. Tuli just sellanen fiilis, että ihanko vaan kuvittelen, että vauvalla ei ole kaikki hyvin, enkö osaa lukea vauvani viestejä jne.

Pikku yllätyksen kanssa samaa mieltä, että kyllä tossa ajassa vauva olisi jo maidon makuun tottunut. Ja ettei maidon ulos puklaaminen ole kovin hyvä merkki. Savimainen kakka sen sijaan on normaalia erityiskorvikkeilla.

Mä kyllä suoraan sanottuna hieman ihmettelen tuota lääkärin päätöstä sotkea tässä vaiheessa maidonsakeuttajaa peliin... Ja noista oireista, niin voi alkaa ihan muutamissa tunneissakin syömisen jälkeen. Joten jos nyt tuntuu, että alkaa tulla enemmän oireilua niin usko itseäsi! Noiden sun kirjoittelujesi perusteella mä aika paljon epäilen sitä Peptin sopivuutta.... Joten edelleen suosittelisin vaihtaan altistuksen jälkeen korviketta. Niitä on ainakin Althera, Nutramigen, Profylac ja tietty se Neocate. Kannattaa pyytää lääkäriltä valmiiksi reseptit kaikkiin, niin ei tarvi koko ajan ravata niitä hakemassa. Soija-maitoa voi antaa vasta yli puolivuotiaille.

Meidänkin tyttö alkoi syödä, kun löytyi sopiva maito. Ja juuri oon viime päivinä viestitellyt yhden kaverin kanssa jolla aika samanikäinen vauva kuin sinulla, samanlaista oireilua ja alkergiaepäilyt päällä. Sekin vauva hylkii maitoa... Uskon vakaasti että teidänkin vauva alkaa syödä kun pahan olon syyt löydetään!! Kyllähän noi vauvat luonnostaan on ohjelmoituja syömään, ei ne huvikseen "temppuile"!

Tsemppiä!! Usko äidinvaistoihisi. Sä tunnet parhaiten vauvasi, eikä sillä ole kaikki hyvin. Mutta siksi sillä onkin noin hyvä äiti, joka pitää sen puolia! <3
 
Mua vaan pelottaa todella paljon että mitäs jos se maito ei vaa pysy sisällä jos laitettaisiin nenämahaletku, kun heti jos syö enemmän nii tulee ulos. Harvoin puklaa, mutta harvoin saan sille menee kerralla 90ml. Että jos tuo pikkuinen kohta kuihtuu kokonaan pois, kauheita nää mun ajatukset mutta jotenki vaa pelottaa, en ole koskaan kuullut vastaavaa!
Täytyy kokeilla muitakin maitoja sitten kun nää testit on ohitse mutta ei nuo testimaidotkaan näytä maistuvan yhtää paremmin :(
Joo se on kyllä todella raivostuttavaa miten jotkut tulee sanomaa että "kyllä se siitä" arghhh...
Allergiaa lääkärit epäilee mutta sitä ihmettelee miten ei syö, että eikai se voi tehdä sentää syömättömyyttä. Toinen mikä huolettaa niin tyttö nukkuu 10h yössä, päivällä on aina tunnin hereillä ja taas nukkuu jonkun 1-3h putkeen. Ei vissii normaalia enää tän ikäiselle?
Kuinkahan paljon tämä sinun kaverin vauva syö vuorokaudessa? Meillä siis menee yleensä n. 500ml.
Kiitos Lillamel ihanasti sanottu, tuli ihan kyynel <3 Yritän todella tehdä kaikkeni tuon pienen eteen mutta sitten vaan minua syyllistetään, tuntuu todella pahalle!
 
Jos teillä yleensä menee tuo 500ml, niin arviolta sama määrää meni meilläkin olon ollessa huono! Ja 90 ml kerralla oli meilläkin harvinaista, usein meni jotain 40 ml. Mun on hankalampi arvioida vuorokauden kokonaismääriä kun vielä imetin. Siksi en varmaan osannutkaan noin huolissani olla määristä, koska en tarkkaan niitä tiennyt. Mutta meidän vauvahan hylki tissiä oikeen kunnolla, söi vähän ja lyhyesti ja karjui välillä jo tissin nähdessään. Altistuksessa vasta kävi selvemmin ilmi noi vauvan ruokamäärät. Koska ei suostunut pullostakaan syömään kunnolla, sovittiin niin, että altistuskorvikkeen lisäksi mä itse söin maitotuotteita ja imetin ja ensisijaisesti piti saada meneen ainakin 2-3dl korviketta vuorokaudessa. Oikeasti korviketta olis pitänyt antaa vähintään se 5dl, mutta se oli meillä ihan mahdotonta ja toi pari desiäkin työn ja tuskan takana. Lääkärissä kun altistus alotettiin, ei edes hoitajat saaneet menemään vauvalle alas kun kans sen noin desin annoksen. Sain mukaan kasan ruiskuja ja ekan päivän niillä väkisin ruikin maitoa vauvalle. Aivan hirveetä touhua. Vauva huusi ja mulla kesti aina tunti saada sille mennen 40 ml! Mutta ajattelin, että tää allergia-asia on nyt saatava selvitettyä, jotta sen karsean arjen sais loppumaan (mullahan siis oli koko ajan kotona myös 2v esikoinen, jota piti kaiken itkukaoottisuuden keskellä hoitaa :( ) Ekan vuorokauden jälkeen vauva oli varmaan niin poikki ja nälkäinen, että alkoi syödä pullosta, mutta siis edelleen noita pieniä määriä. Ja jälkeenpäin kun katson vauvakuvia, niin meidän vauvahan on ihan rimpula, ei läskin läskiä missään kohtaa. 8kuisena alkoi olla sellainen vauvanpehmeä ja edes jotain poimua jossain, vaikka hoikka ja siro on edelleen, mutta se on varmaan ihan luontaista samoin kuin isosiskollaan. Joten näköjään ihan samassa veneessä ollaan oltu! Samoin sillä mun kaverin vauva on yhtälailla hylkinyt tissiä ja olivat nyt olleet sairaalassa ja vauvan ruokamääräksi mitattu 30ml kerralla. Joten voin edes lohduttaa, että meidän vauva on silti aina ollut tosi touhukas muina aikoina kuin silloin kun huusi kipujaan tai oli poikki siitä ettei kipuitkuiltaan saanut nukutuksi. Ja on hyvin kasvanut omalla käyrällään sen jälkeen kun saatiin ruokavalio kuntoon :)

Mutta siis ihmetteleekö lääkärit sitä ettei allergia vois tehdä syömättämyyttä?? Koska sitähän se nimenomaan voi tehdä, kun vauva ei suostu syömään kipuja tuottavaa maitoa. Onko teidän lääkärillä kuinka paljon tietoa ja kokemusta vauvojen ja lasten allergioista? Olis aina hyvä, että olis lasten allergioihin erikoistunut lääkäri, koska tavallisilla lastenlääkäreillä ei aina valitettavasti ole oikeaa tietoa asioista.

Ja jos ei vauva nyt suostu syömään altistuskorvikkeita, niin sitä en ihmettele ollenkaan. Koska jos on maitoallerginen niin tuskin haluaa syödä maitopohjaisia korvikkeita.

Unimäärät on hirmu yksilöllisiä ja vauvasi on kuitenkin vielä pieni. Muistelisin meidänkin vauvan tuossa vaiheessa jaksaneen valvoa sen tunnin verran virkeänä. Mutta tietysti jos muutenkin alkaa tuon syömättömyyden takia olemaan jaksamaton niin on aihetta huoleen.

Mikä vauvan vointi nyt muuten on. Saako siis hyvin nukuttua sekä päivällä että yöllä vai onko levottomuutta tai itkusuutta? Ja onko hereillä hyväntuulinen vai ei? Tuntuuko siis, että vauvan olo on hyvä vai kipuisempi altistuskorvikkeilla? Tosin en nyt muista kuinka monta päivää teillä on altistusta ollut...? Ekoina päivinä olonmuutokset ei aina ole ihan selkeästi huomattavissa, jos alkaa vasta vähän viiveellä reagoimaan enemmän.

Halaus! <3
 
Voi, on sinullakin ollut rankkaa kerta vielä toinenkin lapsi hoidettavana, itse en varmaan selviytyisi mitenkään!
Sairaalassa ollaan oltu hoidossa ja siellä ne ovat lastenlääkäreitä mutta ihmettelen niiden tapaa työskennellä, siis kun eivät tee asian etee juuri mitää! Vähättelevät vaan koko tilannetta eivätkä juurikaan kuuntele mitä sanotaan.
Tää mun vastaaminen taas vähä kestäny, saatiin eka maito kotii ja kauheat itkut tuli siitä ja yöt levottomia. Mietin vain että voiko pelkkä vaihdos tehdä tämän vai oliko tämä nyt sitä maitoa? Nyt on kulunut jo muutama päivä ettei olla annettu tätä testimaitoa, nyt taas rauhallinen, ei itke ja nukkuu hyvin. Meillä kunnon oireet tuli vasta kun oltiin jo maitoa lopettamassa.
Kerroinko että sydämessä oli myös reikä, on kuulemma aika yleistä mutta kyllä tuokin hieman mietityttää.
 
Kyl toi kovasti viittaisi allergiaan jos olo helpottaa heti kun testimaito vaihdetaan pois.
Mäkin olen kuullut noista sydämmen rei'istä, on kuulemma yleisiä ja usein ne sulkeutuu itse. Ja leikkauksellakin sen saa tarvittaessa suljettua, pikku juttu kuulemma lääkärille.
 
Ai oikeesti pikku juttu, voi miten lohduttavaa kuulla! :) Tyttö tänää ollut kovin itkuinen, yöllä ja nyt päivällä ei ole oikein saanut nukutuksi, mietin että voiko nyt jo tulla hampaita kun kovasti syö nyrkkiään, tutti ei kelpaa. Ja ikää tosiaan se 3kk :)
 
Voi muuten hyvin olla hampaita, meillä alkoi ensioireet 3,5kk iässä vaikka eka hammas tulikin ikenen läpi vasta tossa 5-6kk ikäisenä. Just kalusi nyrkkiä, oikein raapi ikeniä, tutti viskottiin mäkeen ja oli tosi levoton öisin. Jos on jo 3kk, niin voisit varmaan kokeilla pikkuannoksen parasetamolia. Ei saa jatkuvasti antaa mutta helpottaa pahinta levottomuutta niin saa pieni nukutuksi.
Varauduhan sitten muuten hirveään kuolavanaan, meillä kymmenkertaistui kuolaamisen määrä kun tuli hammasoireet. Kaikki bodyt oli märkiä, lakanat, housut, mun vaatteet, puklurätit... Huhhuh, se määrän kasvu oli jotain uskomatonta :D
 
Voi ei :D Nyt todettiin sitten maitoallergia. Nyt söi kaikkein parhaiten kun siinä testimaidossa oli sitä neocate, mutta nyt ollaa yritetty antaa sitten nutramigen mutta sitä ei suostu ollenkaa syömää, altheraa syö saman lailla niin kuin peptiä. Eli pitäis olla sitä Neocatea mutta siihen pitäis tehdä vielä omat testinsä. Ja vaikka kela korvais nii jäis silti maksettavaa 300€/kk. huhh huhh.. Tää alkaa olemaan jo todella rankkaa, olin nii innoissaa että nytkö se syö mutta kun testimaito loppui nii loppui syöminenki. Alan jo todella väsyy tähän :'(
 
Voi ei :( Voimahalaus sulle! <3 Tiedän tunteesi, ei ole helppoa kun vauva on allerginen. Niin paljon jatkuvasti kaikkea ylimääräistä mietittävää ja huolehdittavaa. Mutta jos jotain positiivista yrittää ajatella, niin allergiadiagnoosi antaa selitystä vauvan kipuilulle ja sitä kautta mahdollisuuden siihen, että tilanne vois vihdoinkin alkaa helpottaan. Vaikka neocaten hinnat ja ylimääränen altistus (joka on kyllä niin raivostuttava) kauhistuttaa,niin toisaalta on iso asia, jos neocate olis sopiva korvike ja vauva alkais syömään kunnolla.

Erityiskorvikkeiden ja varsinkin neocaten hinnat on kyllä huimia :( Mutta meillä ainakin Nutramigenin kanssa tuli nyt ehkä kuukausi sitten (noin puolen vuoden korvikkeiden syömisen jälkeen) lääkekulujen katto täyteen. Nyt siis haetaan loppuvuodelle maidot periaatteessa ilmaiseksi. Jos alatte juottaan tytölle neocatea niin kannattaa kysellä allergiapalstoilta (histamiini.com, facebookin Suolioireiset allergialapset ry-ryhmä...) jos jollain olis myydä ylimääräsiä halvemmalla. Ja tiedän monen saaneen esim sukulaisiltaan apuja neocaten ostamiseen.
 
Täällä oireet edelleen jatkuu, ei vieläkään syö kunnolla :( Käytiin uudestaan yksityisellä, hän sanoi että tytöllä on refluksia. Saatiin siihen Nexium lääkettä, mutta siitä vatsa meni kuralle ja tuntuu olevan kipeä siitä. Ollaan kuitenki annettu sitä vähäsen. Lääkärille soittoaika vasta muutaman päivän päästä, en tiedä pitäiskö lopettaa tuo. Sais kyllä jo alkaa helpottaa, kauheeta kun pituuskasvu pysähtyny jo kuukaudeksi. Painokaan ei juuri nouse. Syöminen on ihan hirveetä tappelua, tyttö varmaan vihaa jo mua. Ei paljoa enää hymyile, tuntuu olevan todella väsyny ja stressaantunu kun en voi antaa hänen juurikaan nukkua, täytyy melkein heti herättää kun nukahtaa että varmasti syö, vain unissaan maistuu ja jos ehtii herää niin ei syö mitää. :'( Ei oikee jaksais enää tätä :'(
 

Yhteistyössä