Viherpeukalot! Asiaa siementen kasvattamisesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Ajattelin tänä keväänä yrittää kasvattaa itse yrttejä. Löysin ohjeen sanomalehti pottiin ja se vaikuttaa helpolta ja edulliselta ajatukselta kylvää siemeniä. Voiko tuollaisen sanomalehti potin siirtää myös sitten keväällä suoraan ruukkuun? Maatuuko se sinne vai olisko parempi ostaa turveruukkuja?

Kiitos hyvä artikkeli, mutta tuossakin puhuttiin maahan maatumaan. Ruukussa on kuitenkin hieman eri olosuhteet eli juuri tuohon kysymykseen ei tämäkään artikkeli vastannut.

maatuvatko molemmat ihan saviruukkuun? Anteeksi että väännän ihan urakalla, mutta parina vuonna on kasvatukset menneet niin pieleen että vieläkin harmittaa. Tänä vuonna olen päättänyt onnistua :D

Mahtaako se sanomalehden muste olla niin terveellistä että sitä haluaisi syödä?
Itse kylvän pieniin ruukkuihin siemenet. Myös jogurttipurkit yms purnukat käy oikein hyvin ja sitten myöhemmin siirrän isompiin ruukkuihin kasvamaan.

Itseasiassa kylvän nykyisin monet yrtit suoraan isoihin ruukkuihin, mutta silloin pitää olla hyvin tarkkana kastelussa ettei hukuta taimiparkoja. Monesti ne tarvivat vettä ensimmäisen kerran vasta kun taimet ovat jo isompia. Muoviruukuissa tuntee hyvin painosta koska multa alkaa olla kuivaa.

Kylvön jälkeen kannattaa ruukun pinta peittää muovilla jossa on muutama reikä niin kosteus pysyy tasaisena.

En ole ruukkuihin kokeillut, kasvihuoneessa kylläkin. Mites olis nämä? Tosi näppäriä. Kasvatusnapit 30 kpl | Puutarha.com

Nämä muuten ovat tosi kätevän näköisiä! Pysyvätkö ihan tuollaisina vai kaipaavatko ympärilleen muovi- tai turveruukun? Eli voisiko noita laittaa vaikka isoihin karkkirasioihin vieriviereen ja esikasvattaa siinä ennen siirtoa varsinaisiin ruukkuihin?

Nämä muuten ovat tosi kätevän näköisiä! Pysyvätkö ihan tuollaisina vai kaipaavatko ympärilleen muovi- tai turveruukun? Eli voisiko noita laittaa vaikka isoihin karkkirasioihin vieriviereen ja esikasvattaa siinä ennen siirtoa varsinaisiin ruukkuihin?

Pysyvät tuollaisina. Voi laittaa vieriviereen johonkin vedenpitävään astiaan ja myöhemmin ruukkuun.

Yhteistyössä