Viherpeukalot, apua kaipaisin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Katselin juuri kammottavan näköistä kukkapenkkiäni, jossa kasvaa näköjään enemmän heinää ja rikkaruohoja kuin kukkia. Voinko siivota sen nyt niin perusteellisesti, että otan kaikki kukat sieltä pois ja otan huonot mullatkin pois, jotka ovat täynnä rikkaruohoja ja vaihdan mullat? Sitten istutan kukat takaisin? Vai käykö siinä niin, että kukat eivät kuki tänä kesänä ollenkaan jos teen niin? Ne ovat vasta alulla, nuppuja ei ole missään kukkasissa vielä. Siellä kasvaa ainakin unikkoa, akileijaa, jotakin oranssin väristä liljaa.
Mitäköhän muita perennoja voisin istuttaa tosi helteiselle ja kuumalle eteläseinustalle? Mieluiten sellaisia, jotka kukkisivat vähän kauemmin kuin noi liljat ja unikot.

[QUOTE="vieras";23670376]Katselin juuri kammottavan näköistä kukkapenkkiäni, jossa kasvaa näköjään enemmän heinää ja rikkaruohoja kuin kukkia. Voinko siivota sen nyt niin perusteellisesti, että otan kaikki kukat sieltä pois ja otan huonot mullatkin pois, jotka ovat täynnä rikkaruohoja ja vaihdan mullat? Sitten istutan kukat takaisin? Vai käykö siinä niin, että kukat eivät kuki tänä kesänä ollenkaan jos teen niin? Ne ovat vasta alulla, nuppuja ei ole missään kukkasissa vielä. Siellä kasvaa ainakin unikkoa, akileijaa, jotakin oranssin väristä liljaa.
Mitäköhän muita perennoja voisin istuttaa tosi helteiselle ja kuumalle eteläseinustalle? Mieluiten sellaisia, jotka kukkisivat vähän kauemmin kuin noi liljat ja unikot.[/QUOTE]

Todennäköisesti ne toipuvat siitä ihan mainiosti, vaikka periaatteessa paras aika uudistaa penkki onkin syksyllä. Mitä pikemmin sen teet, sen parempi.
Meillä on tosi paahteinen eteläseinusta ja parhaiten siinä viihtyvät päivänliljat ja päivänkakkarat. Ruusutkin kukkivat ihan mainiosti siinä. Aurinkoisella ja paahteisella paikalla meillä kasvaa mm. poimulehteä ja vuorikaunokkia.

Kiitokset teille!
Olen aina luullut, että ruusut eivät viihdy suorassa auringonpaahteessa.
Minkälaisia ruusuja tarkoitatte? Mulla on kyllä pihassa ruusupensaita, jotka ovat ihan hiton isoja, enkä tiedä mitä niillekään tekisin.
Tarkoitatte varmaan, että istutan jotakin "yksittäisiä" ruusuja?
Olen tosi tyhmä, älkää hermostuko.
Mitenkäs niitten leikkaus? En ole sen takia halunnut ruusuja pihaani, kun en halua tappaa niitä. Niitä pitää kuulemma leikata juuri oikealla tavalla.
Entäs pionit? Tossa oli joskus pioneja ja ne viihtyivätkin siinä monta vuotta,
mutta muurahaiset söivät aina niitten kukat. Nyt murkut on tuhottu, kokeilenko uudelleen?

Eri lajikkeet reagoivat eri tavalla. Sanoisin, että luultavasti tämän vuoden kukinta menetetään. Nuo kaikki ovat minulla kukkineet vasta toisena vuonna taimien istutuksesta, ja samasta asiastahan tässä käytännössä on kyse. Unikkoja on montaa lajia, joten jos on yksivuotisesta kyse kuten esim. silkki- tai pioniunikko, varmaan kukkivat, mutta esim. idänunikko varmaan ei.

Sinänsä tuo on järkevin tapa uudistaa se penkki. Minä laittaisin penkkiin eri aikaan kukkivia: krookuksia, tulppaaneja ja skilloja kevääksi, erilaisia ja eri aikaan kukkivia pioneita, unikoita ja liljoja kesäksi sekä syysleimuja. Ukonhattu kukkii pitkään, samoin muistaakseni myskimalva.

Kiitokset teille!
Olen aina luullut, että ruusut eivät viihdy suorassa auringonpaahteessa.
Minkälaisia ruusuja tarkoitatte? Mulla on kyllä pihassa ruusupensaita, jotka ovat ihan hiton isoja, enkä tiedä mitä niillekään tekisin.
Tarkoitatte varmaan, että istutan jotakin "yksittäisiä" ruusuja?
Olen tosi tyhmä, älkää hermostuko.
Mitenkäs niitten leikkaus? En ole sen takia halunnut ruusuja pihaani, kun en halua tappaa niitä. Niitä pitää kuulemma leikata juuri oikealla tavalla.
Entäs pionit? Tossa oli joskus pioneja ja ne viihtyivätkin siinä monta vuotta,
mutta muurahaiset söivät aina niitten kukat. Nyt murkut on tuhottu, kokeilenko uudelleen?

Kokeile vaikkapa ns. maanpeittoruusuja, ne ovat aika helppohoitoisia ja matalia. Ei niiden leikkaamisessa ole mitään ihmeellistä, kuihtuneet kukat leikataan pois niin että varteen jää ylimmäksi kokonainen lehti jolloin se tekee uuden kukan. Talven jälkeen leikkaat pois kuolleet osat. Talvisuojauskin on helppoa näin runsaslumisina talvina.

Pionit ovat myös ihania, niitäkin meillä on itse asiassa useampi aika aurinkoisella paikalla.

Yhteistyössä