Vihdoin järkeä päivähoitoon viemiseen, jos toinen vanhempi on kotona

• Viestiketjun aloittaja Bbierass
  • Ensimmäinen viesti
Bbierass
Ihmeen kauan tätä menoa onkin jatkunut, että kärrätään lapset päiväkotiin hoidettaviksi, kahvitellaan itse päivät ja haukutaan päiväkoteja ja niiden ahtautta ja huonoutta.

Laaalaa
Huono homma kun lapsi täyttää kohta 1v ja minun pitäisi löytää työ. Kuka hoitaa lapsen kun lapsen isä on töissä pitkiäkin aikoja putkeen, jos tulee haastatteluun kutsu ja työ alkaakin heti?

Toisaalta hyvä. Jos löydän työn, niin onpahan paremmin hoitopaikkoja. Tuttavaperheessä molemmat vanhemmat kotona työttöminä, lapset päivät hoidossa. On tuo vähän kummastuttanut minuakin.

Bbierass
Huono homma kun lapsi täyttää kohta 1v ja minun pitäisi löytää työ. Kuka hoitaa lapsen kun lapsen isä on töissä pitkiäkin aikoja putkeen, jos tulee haastatteluun kutsu ja työ alkaakin heti?

Toisaalta hyvä. Jos löydän työn, niin onpahan paremmin hoitopaikkoja. Tuttavaperheessä molemmat vanhemmat kotona työttöminä, lapset päivät hoidossa. On tuo vähän kummastuttanut minuakin.
Tuskin puolta päivää pidempää laukkaat työhaastatteluissa?

"hoitaja"
Todella, todella lyhytnäköistä. Iso lasku tulee maksettavaksi tulevaisuudessa. Jos lapsi on nyt koko päivähoidossa, tos.näk. se on hänelle paras ratkaisu esim vanhemman jaksamisen kannalta.

Ja ryhmäkokojen kasvattaminen. Ei ei... Niitä piti pienentää, sitä on liiton toimesta ajettu jo kauan :/

Lapsilta otettiin ja lapsiperheiltä. Taas. Päälle vuorotteluvapaan sörkkiminen ja asuntolainan korkovähennysten sörkkiminen. Kenellä on asuntolainaa, no pienituloisilla lapsiperheillä, kappas!!

Bbierass
[QUOTE="hoitaja";30846315]Todella, todella lyhytnäköistä. Iso lasku tulee maksettavaksi tulevaisuudessa. Jos lapsi on nyt koko päivähoidossa, tos.näk. se on hänelle paras ratkaisu esim vanhemman jaksamisen kannalta.

Ja ryhmäkokojen kasvattaminen. Ei ei... Niitä piti pienentää, sitä on liiton toimesta ajettu jo kauan :/

Lapsilta otettiin ja lapsiperheiltä. Taas. Päälle vuorotteluvapaan sörkkiminen ja asuntolainan korkovähennysten sörkkiminen. Kenellä on asuntolainaa, no pienituloisilla lapsiperheillä, kappas!![/QUOTE]

Ai niin joo... Se tietää hoitajille työpaikkojen vähenemistä ...

"Kirsi"
[QUOTE="hoitaja";30846315]Todella, todella lyhytnäköistä. Iso lasku tulee maksettavaksi tulevaisuudessa. Jos lapsi on nyt koko päivähoidossa, tos.näk. se on hänelle paras ratkaisu esim vanhemman jaksamisen kannalta.

Lapsilta otettiin ja lapsiperheiltä. Taas. Päälle vuorotteluvapaan sörkkiminen ja asuntolainan korkovähennysten sörkkiminen. Kenellä on asuntolainaa, no pienituloisilla lapsiperheillä, kappas!![/QUOTE]

Kyllästyttää jo tuo lapsiperheiden jaksamsiseen vetoaminen. Jokainen täsypäinen jaksaa kyllä, jos on esim. alkoholiongelmia, pitää niihin hakea apua, ja lapsi huostaanottaa kunnes koti on taas kunnossa ja vanhemmat jaksavat.

Ihan puppua että normaali terve lapsi tarvitsee päivähoitoa.

Laaaalaa
Minua kummastuttaa tuo että vanhempi ei muka jaksa hoitaa lastaan. On pesukoneet, hyvät tuet, kaupasta saa valmisruokaa jne. Mikä se on niin raskasta, työttömän vanhemman elämässä?

Enemmän ymmärrän jos on kyse lapsen hyvinvoinnista, jos vanhempi on niin kädetön ettei hanki lapselle leikkikaveria tai puuhaa tämän kanssa. Mutta silloin ei lasta olisi pitänyt tehdäkään.
Olen hoitanut lapsen yksin alusta asti eikä tämä nyt niin raskasta ole. Työhön kyllä haluan, sitten lapsi kuuluu hoitoon.

"akka"
En ole ikinä tajunnut sitä että työttömän ihmisen muksut on kokopäivähoidossa , ei tarvi yhtään päivähoitoa jos vanhemmat on työttömänä kotona.
Samoin en ole koskaan tajunnut sitä että vauva tulee taloon niin isompi ipana kiikutetaan virikehoitoon päiväkotiin. Todella hyvä että aletaan rajoittaa.

"onnellinen"

Et ole ilmeisesti törmännyt oikeasti siihen, miten julmasti perheet laittavat lapsen kokopäiväiseen työhön, jotta itse jaksavat löyhöttää ties missä. Sellaiset löyhöttäjät oikeasti vain laitetaan keskittymään jälkikasvuunsa. Ja se on oikein, vaikka hoitajilta häviäisi paikkoja. On olemassa alalle sopimattomia hoitajiakin melko paljon...

*v*
Mä oon aina miettinyt miksi kaikki narisee heti tuosta vanhempien jaksamisesta, kun mietitään lapsen parasta. Onko lapsen hyvä olla päiväkodissa pitkää päivää? Lapsi väsyy ja kuormittuu ja on hankala kotona, vaikeudet kasaantuvat.
Kukahan osaisi kertoa monta tuntia lapsen pitää, olla päikyssä, että vanhemmat jaksaa arkea kotona ja vielä etsiä töitä. Olen sitä mieltä, että jos klo 8-12.30 tai 8-15 ei riitä, niin lastensuojelu ja mielenterveystoimisto kuvioon mukaan. Ja mietitään jatkotoimenpiteitä.

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
"onnellinen"
Mä oon aina miettinyt miksi kaikki narisee heti tuosta vanhempien jaksamisesta, kun mietitään lapsen parasta. Onko lapsen hyvä olla päiväkodissa pitkää päivää? Lapsi väsyy ja kuormittuu ja on hankala kotona, vaikeudet kasaantuvat.
Kukahan osaisi kertoa monta tuntia lapsen pitää, olla päikyssä, että vanhemmat jaksaa arkea kotona ja vielä etsiä töitä. Olen sitä mieltä, että jos klo 8-12.30 tai 8-15 ei riitä, niin lastensuojelu ja mielenterveystoimisto kuvioon mukaan. Ja mietitään jatkotoimenpiteitä.
Niinpä. Olisi jo ajat sitten pitänyt alkaa tekemään sellaista valistustyötä, että lasta suunnittelevat asennoituisivat siihen, että omaa lasta hoidetaan ja kasvatetaan jos ollaan kotona.

Loifd
Ihanaa on ollut vauvan hengailla ja muiden mammalomalaisten kanssa kahvitella, kun esikoinen on hoidossa! No, ei se mitään, eskari alkaa syksyllä, joten uudistus ei koske meitä.

Taas lapsiperheiltä
Entäs jos on työttömänä kotona ihan vaan yt:n seurauksena ja lapsi päiväkodissa. Miten silloin esim luetaan pääsykokeisiin esim.lääkis. Ei tuu onnistuu. Tai jos on aineopiskelijana lukiossa saako silloin viedä lapsen päiväkotiin.

jaaahhaass
No tämä on varmaan hyvä ratkaisu, noin enimmäkseen. Monille riittää se puolipäivää, jos ovat tukea tai virikkeitä vailla. Mutta hoitopaikkoja tai hoidossa viihtymistä tai hoitajien työnkevennystä tästä ei tule. Lapsiryhmät kasvaa jo muutenkin. Ja jos vaikka 4 aikaisemmin virikehoidossa ollutta kokopäivä lasta siirtyy osa-aikaisiksi, niin tsaadaa, lisäksi tulee 4 muuta osa-aikaista. Eli tästähän seuraa se, että kun ne kaikki osa-aikaiset lienee paikalla keskellä päivää, niin ryhmässä onkin keskipäivällä 4 lasta enemmän. Eli keskellä päivää ryhmät ovat todella täynnä.
Ja joo, mulla oli aikanaan esikoinen osa-aikaisena tarhassa, vaikka olin kahden pienemmän kanssa kotona. Meillä se oli kaikille hyvä ratkaisu, koska olin yksin lasten kanssa ja isompi sai toimintaa ja seuraa paljon enemmän, kuin jos olisi ollut kotona. Mutta kokoaikaiseksi en olisi häntä laittanut.

"rrrr"
Melkein oikeus toteutui. Tosin puolipäivääkin on liikaa.

Kyllä se niin menee että ken leikkiin lähtee, se leikin kestäköön. Tää subjektiivinen hoito on niin sarjassamme kreikkalaisten käsienpesulisä. Ihan omituista luksusta - jokainen kuitenkin itse määrittelee montako kertaa haaransa levittää ja antaa tuikata paljaaltaan. Sen seuraukset AIKUISEN pitäis osata kantaa, eikä sysätä lastaan yhteiskunnan hoidettavaksi jos kotona meinaa makoilla.

Työnhaku yms. on toki tilanne jossa lapsi saattaa tarvita hoitoa. Sitä varten vois olla lapsiparkit joihin lapsen saisi ilmaiseksi viedä vaikka 5 pvä kuukaudessa. Sen jälkeen homma alkais maksaa...

Ja kaverit, niitä löytyi ennenkin puistoista (kas kun ne kersat ei ollu subjektiivisessa hoidossa). Sieltä ne löytys taas jos subjektiivinen lakkautettaisiin kokonaan.

jaaahhaaas
Tuota, kyllä niistä osa-aika hoidoista maksetaan, jos tuloja on sen verran.. Ja joskus elämä yllätää, eli elämänkumppani voi menehtyä tms, jolloin niiden lasten kanssa on yksin ja apuakin saattaa tarvita.
Mutta on kyllä yleensä lapsen edun mukaista, ettei kokopäivää olla hoidossa, jos kotona on aikuisia.

"miimi"
Olen kanssa iloinen tästä uudistuksesta.

Itse hoidin lapset kotona vaikka opiskelin ja pyöritin yritystä. Kun lopulta oli laitettava lapsi päiväkotiin, kun yritys sai kiinteän toimipaikan (ja tarvitsi minun 8h työpanoksen) ei lähipäikyssä ollutkaan tilaa...

Kurja vaan tuo, että sama hoitaja hoitaa nyt isompaa määrää lapsia. Tai no yhtä per hoitaja, mutta kumminkin... ....

"akka"
[QUOTE="rrrr";30846564]Melkein oikeus toteutui. Tosin puolipäivääkin on liikaa.

Kyllä se niin menee että ken leikkiin lähtee, se leikin kestäköön. Tää subjektiivinen hoito on niin sarjassamme kreikkalaisten käsienpesulisä. Ihan omituista luksusta - jokainen kuitenkin itse määrittelee montako kertaa haaransa levittää ja antaa tuikata paljaaltaan. Sen seuraukset AIKUISEN pitäis osata kantaa, eikä sysätä lastaan yhteiskunnan hoidettavaksi jos kotona meinaa makoilla.

Työnhaku yms. on toki tilanne jossa lapsi saattaa tarvita hoitoa. Sitä varten vois olla lapsiparkit joihin lapsen saisi ilmaiseksi viedä vaikka 5 pvä kuukaudessa. Sen jälkeen homma alkais maksaa...

Ja kaverit, niitä löytyi ennenkin puistoista (kas kun ne kersat ei ollu subjektiivisessa hoidossa). Sieltä ne löytys taas jos subjektiivinen lakkautettaisiin kokonaan.[/QUOTE]

Kerran viikossa 4 tuntia, siinä ajassa ehtii hoitaa mahdolliset työhaastattelut mitä tuntuu niin ruhtinaaallisesti olevan. Jos vuosikausia lorvii kotona niin turha on vedota mahdolliseen työhaastatteluun että sen varjolla saa pitää muksunsa hoidossa.Hoitopaikat työssäkäyvien lapsille niinkuin ne on alun perinkinkin tarkoitettu.Loppuu ne ylisuuret ryhmätkin kun työttömät hoitaa itse lapsensa.

"Minna"
Tuota, kyllä niistä osa-aika hoidoista maksetaan, jos tuloja on sen verran.. Ja joskus elämä yllätää, eli elämänkumppani voi menehtyä tms, jolloin niiden lasten kanssa on yksin ja apuakin saattaa tarvita.
Mutta on kyllä yleensä lapsen edun mukaista, ettei kokopäivää olla hoidossa, jos kotona on aikuisia.
Varmaan keskimäärin kolmen äidin elämänkumppani menehtyy/vuosi niin että lapset on pieniä ja äiti jää vaille tukiverkkoa. Näiden kolmen äidin vuoksi ei kannata pitää yllä subjektiivista päivähoito-oikeutta. Joten surkea argumentti.

faktoja tosielämästä
[QUOTE="akka";30846578]Kerran viikossa 4 tuntia, siinä ajassa ehtii hoitaa mahdolliset työhaastattelut mitä tuntuu niin ruhtinaaallisesti olevan. Jos vuosikausia lorvii kotona niin turha on vedota mahdolliseen työhaastatteluun että sen varjolla saa pitää muksunsa hoidossa.Hoitopaikat työssäkäyvien lapsille niinkuin ne on alun perinkinkin tarkoitettu.Loppuu ne ylisuuret ryhmätkin kun työttömät hoitaa itse lapsensa.[/QUOTE]

Työhaastatteluun mennään työnantajan ehdoilla. Ei siinä haastateltavat sanele aikoja, milloin sopii. Turha kuvitella saavansa töitä, jos heti kättelyssä osoittautuu hankalaksi. Helposti tulee haastattelijalle mieleen, ettei pieniä lapsia omaavaa kannata palkata lainkaan, kun ei pysty olemaan joustava.

"Minna"
Alkuperäinen kirjoittaja faktoja tosielämästä;30846592:
Työhaastatteluun mennään työnantajan ehdoilla. Ei siinä haastateltavat sanele aikoja, milloin sopii. Turha kuvitella saavansa töitä, jos heti kättelyssä osoittautuu hankalaksi. Helposti tulee haastattelijalle mieleen, ettei pieniä lapsia omaavaa kannata palkata lainkaan, kun ei pysty olemaan joustava.
Kuinkas usein niitä työhaastatteluja tuleekaan?

Yhteistyössä