Vihan tunteet lasta kohtaan

Mulla ei ole ikinä ollut lastani kohtaan tällaisia tunteita kuin nyt. Ilmeisesti uhmaiän "huippu" taas käsillä.. Poitsu (2v8kk) meni onneksi juuri päikille, muuten en tiedä mitä tässä talossa olisi tapahtunut.. :( Miksi kaikissa kirjoissa ja oppaissa sanotaan, että lapset eivät tahalteen tee tuhmia, tai tahalteen ärsytä? Mitäs se sitten on, kun vielä nauretaan päälle ja jatketaan samaa hölmöilyä jäähyistä huolimatta??

Voi elämän kevät!! Välillä tuntuu, ettei kestä enää..

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Odotas mikä pyöritys alkaa kun lapsi 5-6v!

Meillä täällä se vaihe eikä mun hermot kestä enää.
Kiitti vaan kannustuksesta! ;) Paljon on tutuilla tuon ikäisiä lapsia, ja kyllä ne jo hieman paremmin näyttävät osaavan tunteiden hallinnan, sekä ymmärtävän kehoituksia.. Toki jokainen lapsi on erilainen, paha mennä yleistämään.

Meillä myös nuorimies 3 v...
Osanotot! Itsellä myös kolmevuotias oikein vilkas ja tottelematon pojan nassikka ja se on niin ärsyttävää. Minä olen kyllä antanut pari kertaa tukkapöllyä kun ei mikään auta, mutta enää en ole joutunut siihen turvautumaan enkä aiokaan enää ikinä. HIrveätä kun muiden samanikäiset lapset tottelevat nyt edes jotenkin. MEILLÄ EI!!

äiti
Alkuperäinen kirjoittaja pikkumies07:

Kiitti vaan kannustuksesta! ;) Paljon on tutuilla tuon ikäisiä lapsia, ja kyllä ne jo hieman paremmin näyttävät osaavan tunteiden hallinnan, sekä ymmärtävän kehoituksia.. Toki jokainen lapsi on erilainen, paha mennä yleistämään.
Niinpä.

Meillä ei ollut mitään uhmaan viittaavaakaan tytöllä ensimmäiseen 3,5-4 vuoteen.

Mutta sitten se pikkuhiljaa alkoi koko ajan pahentuen. Mikään ei kelpaa mitenkään päin. Jankutusta, temppuilua ja kamalia raivareita lapsella. Hermot menee itselläkin lopulta lähes päivittäin.

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä myös nuorimies 3 v...:
Osanotot! Itsellä myös kolmevuotias oikein vilkas ja tottelematon pojan nassikka ja se on niin ärsyttävää. Minä olen kyllä antanut pari kertaa tukkapöllyä kun ei mikään auta, mutta enää en ole joutunut siihen turvautumaan enkä aiokaan enää ikinä. HIrveätä kun muiden samanikäiset lapset tottelevat nyt edes jotenkin. MEILLÄ EI!!
Samaa harmittelen minäkin. Muiden tottelevat paljon paremmin, meillä ei lainkaan, ei koskaan. Olen yleisen katselun "kohde" ulkoillessani poitsun kanssa..

Tekisi mieli peruuttaa kaikki kesäsuunnitelmat, koska jos se on tällaista aivan sietämätöntä, niin eiköhän me mieluummin kärsitä kotona kun jossain muumimaailmassa. En jaksais sielläKIN olla tuojotuksen kohteena lapseni kanssa. Huoh.

Niinpä.

Meillä ei ollut mitään uhmaan viittaavaakaan tytöllä ensimmäiseen 3,5-4 vuoteen.

Mutta sitten se pikkuhiljaa alkoi koko ajan pahentuen. Mikään ei kelpaa mitenkään päin. Jankutusta, temppuilua ja kamalia raivareita lapsella. Hermot menee itselläkin lopulta lähes päivittäin.
Teillä tuli siis uhmäikä hieman tavallista myöhemmin ;)

Kokeilleppa joskus olla täysin viilipytty.
Se et lapsi huomaa tai edes vaistoo et sun pinnan alla kiehuu ja oot epävarma sä provosoit sitä lastas ja se heittää vaan lisää vettä myllyyn.
Lapset on taitavia näissä, niitä ei voi huijata.

Tsemppiä. Oma uhma ikäinen on reilu 3v.

äiti

Niinpä.

Teillä tuli siis uhmäikä hieman tavallista myöhemmin ;)
Näin teki.

Lapsi oli senverran allergioiden vuoksi pahasti sairaana siinä parivuotiaana, että olen myöhemmin ajatellut että siksikö uhmakin jäi välistä.

No nyt on otettu menetettyä takaisin :D

Ja niinhän ne väittää että 6-vuotiailla kuuluukin olla jo taas kamala uhmaikä! Tosin tyttö kohta vasta täyttää kuusi.

Alkuperäinen kirjoittaja Taskumallin kissa:
Se et lapsi huomaa tai edes vaistoo et sun pinnan alla kiehuu ja oot epävarma sä provosoit sitä lastas ja se heittää vaan lisää vettä myllyyn.

Olen tuota kokeillut, joskus on jopa auttanut.. mutta en pysty olemaan täysin viilipytty, kun kotona tapahtuu käsittämättömiä asioita jatkuvasti. Jos se olisikin pelkkää raivoa lattialla, niin siihen kyllä auttaisi se, etten antaisi mitään huomiota, mutta kun se ei ole sitä.. :(

:)

Eikös tuossa kumota jo suoriltaan tämä ehdotus...? :) Lasta nimenomaan ei voi huijata, kyllä ne sen arvaa että äiskällä kiehuu. Tarvis olla joku Angelina että selviytyis tollasesta näyttelijän huippusuorituksesta!

vieras
Mä olen järkeillyt niin, että aiemmin oli sellaistasa yleisuhmaa. Nyt meidän kolmeveellä selkeästi rajojen hakemisen kausi. Niin kauan ja niin pitkälle menee, että näkee että on varmasti nou nou. Ja se päälle nauraminen on ehkä enemmän epävarmuutta ja tunteiden säätelyn kyvyttämyyttä kuin tietoista ilkeyttä. Mutta raskasta, yhtäkaikki.

:)
Alkuperäinen kirjoittaja :):

Eikös tuossa kumota jo suoriltaan tämä ehdotus...? :) Lasta nimenomaan ei voi huijata, kyllä ne sen arvaa että äiskällä kiehuu. Tarvis olla joku Angelina että selviytyis tollasesta näyttelijän huippusuorituksesta!
Piti vielä sanomani, että itse vien yli äyräiden tulvineen raivarilapsen usein suihkuun. Tuntuu tehokkaalta keinolta, tulee uutta puuhaa, kiukku unohtuu, ja meno rauhoittuu. Meillä ainakin samaikäisen raivareiden taustalla on yleensä yllättänyt nälkä, tai väsymys. Lohduttavaa sekin, että kaikkeen siihen hulinaan löytyy syy jostain noin simppelistä.

vieras

Juu, tämä on kamala vaihe! Kauheeta uhmaamista, vastaan vänkäämistä, näsäviisautta jne. Tänään sanoin itse suutuspäissäni, että "saat kohta selkäsaunan, jos et ole kunnolla". Lapsi siihen vastas, että "sinä sen selkäsaunan saat, katsopa vain" ja nauraa päälle...

äiti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Juu, tämä on kamala vaihe! Kauheeta uhmaamista, vastaan vänkäämistä, näsäviisautta jne. Tänään sanoin itse suutuspäissäni, että "saat kohta selkäsaunan, jos et ole kunnolla". Lapsi siihen vastas, että "sinä sen selkäsaunan saat, katsopa vain" ja nauraa päälle...
:) vai pitäisikö paremminkin laittaa näin päin :(

Jos ei tuota tiedä mitä tulossa on niin voi pitää itseään vielä hyvänäkin kasvattajana kun saa parivuotiaan rauhoittumaan :D

Yhteistyössä