Vihaatteko yllätysvieraita vai toivotatteko tervetulleeksi?

  • Viestiketjun aloittaja "shihtzu"
  • Ensimmäinen viesti
"shihtzu"
Kävin eilen siskoni kanssa ajelemassa vanhoja kotiseutuja ja ihan ekaksi ajettiin entisen naapurin pihaan, jossa pihakeinussa näytti joku istuvan. 18 vuoteen ei olla nähty ja tiesin kyllä etukäteen, että talo on heidän omistuksessaan vieläkin.
Naapurin emäntä on nyt vajaa 80-vuotias ja otti meidän hyvin vastaan, vaikka ei ensin meinannut tunnistaakaan. Muutama tunti istuttiin siellä ja sattui vielä yksi talon tyttäristäkin tulla käymään.

Kyseinen talo on mulle todella tärkeä lapsuudesta, siellä olen viettänyt varmaan puolet lapsuudestani, aina olin naapurissa, vaikka siellä ei oman ikäistä seuraa ollutkaan. Talon nuorin tytär oli 10 vuotta minua vanhempi.

Sitten kun sieltä lähdettiin ja ajeltiin katselemassa paikkoja, niin lopuksi poikettiin vielä tuon entisen naapurin tyttären luo ihan ex tempore ja ei hänkään meitä meinannut tuntea, miehensä kyllä tunnisti heti.
 
Meille ei ole tulemista
Vihaan yllätysvieraita yli kaiken. Yleensä kun paukkaavat just siihen pahimpaan mahdolliseen saumaan. Vain kerran yllätysvieraat olivat ihanista ihanin yllätys: lapsuudenystäväni lastensa kanssa paukkas pihaan ja olivat näissä maisemissa kaukaa, lapista saakka. :) Se oli iloinen yllätys.
 
"Piika-äiti"
Kyllä heidät vastaanotetaan ja heille jotain tarjotaan.

Arvostan kyllä kovasti sitä, että vaikka pari tuntia ennen vierailua soittaisi ja rimpauttaisi. Ennätettäisiin pikkusen kerätä leluja, piirrustuspapereita ja tähän aikaan meillä kaikkialla pyöriviä marjastamiseen ja marjojen käsittelyyn liittyviä purkkeja, siivoushyrriä ja muita sivummalle. Ja ehkä laittaa kahvipöytä valmiiksi.
 
Ilman muuta toivotan tervetulleeksi. On kivaa, kun ihmiset tulee käymään! Meillä ei tapahdu mitään sellaista, minkä vuoksi en voisi toivottaa väkeä tervetulleeksi milloin vain. Koti on aina myös suht siisti ja yleensä pakkasesta löytyy jotakin tarjottavaakin. Ja jos ei löydykään, en siitä hämmenny. Extempore-vieras ei varmastikaan odota edes sellaista.
 
"vieras"
Riippuu, ketä siellä rappusilla seisoo. 99% olen iloinen yllätysvieraistakin, meillä ei juuri koskaan ole sen sekaisempaa kuin lapsen lelut lattioilla ja useimmiten kaapistakin löytyy jotain kastamista.
 
nooh
No toivotan tervetulleeksi, vaikka en niin ilahtunut olekaan, että paukataan ilmoittamatta. Tykkään siis että tulee vieraita, mutta en tykkää esitellä kotiani kaaoksessa (jossa se aina väistämättä juuri silloin sattuu olemaan kun tänne ilmoittamatta tullaan, vaikkei muuten aina oliskaan :kieh:)
 
söodu
Riippuu niistä vieraista. Naapurit saa tulla koska vaan, ystävät ovat aina tervetulleita samoin muutama harva läheisempi sukulainen, mutta on sitten niitä, joiden ei tarviisi tulla ollenkaan eli jäävät kuppaamaan vaikka selvästi on talonväellä kiirettä ja puuhaa tms. Sekaista meillä on aina jonkin verran, kaapista löytyy yleensä jotain tarjottavaa, vaikka kaupan keksejä jos ei muuta. Yritän opetella pitämään talon siinä kunnossa, ettei ihan kamalasti hävetä yllätysvieraidenkaan tullessa...
 
Keittiönoita
Viha on liian voimakas sana kuvaamaan asiaa, mutta en pidä yllätysvieraista. Kotini on myös työpaikkani ja saatan tehdä töitä mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Ei muidenkaan ihmisten työpaikoille hypätä tuosta vaan jo odoteta, että siellä saisi tunnin parin seurustelun lisäksi vieläpä kahvitarjoilun.
 
En pidä yllätysvieraista.

Toki noin erikoinen juttu, minkä ap kertoi on hiukan eri asia.
Tuskin olisin mummuna pahoillani jos vastaavaa tapahtuisi.

Tällä hetkellä arvostan vahvasti etukäteen soittoa jos vieraista on tulossa.
Niin myös teen aina itse.
Eikä kyse ole kodin siisteydestä, tarjoomuksita tai muistakaan; ihan vaan henkinen juttu.
 
=)
Tervetulleita ovat. =) Ja tarjoan ainakin kaljupääkahvit jos ei pulla ole.
Nykyään on niin naurettavaa, että viikkoja etukäteen sovitaan aika milloin tullaan kylään. Paljon kivempaa on yllärit =) Piristävät kummasti päivää!! Mutta niin harvinaista on että yllättäin joku tupsahtaaa tupaan. : /
 
-R
Inhoan niitä yllätysvieraita jotka tulee sisään paukkeen kanssa (yleensä päikkäreiden aikaan) ja lainaa jotain ja häipyy... (eli ei varmaan voi yllätysvieraiksi sanoa). Pari tällasta tuttavaa tekee sen että herättää lapset ja samantien häipyy metelin saattelemana, ottaa pattiin niin armottomasti. Jotenki se päikkäriaika (jos on vapaalla) on pyhä hetki jos ei oo suunniteltua!
Mutta sitte on näitä sukulaisia ja tuttavia joita näkee harvemmin, on ihanaa vaikka kävisivät pikavisiitillä!!
Yleensä kyllä ilmoittavat.
 
no meillä käy vähän väliä sellasiakin ihmisiä joita mä en ees tunne (iso kimppakämppä ja meitä asuu täällä viis ihmistä) että oon tottunut. sen verran on aina olkkarissa tilaa kun siellä ei normaalisti muuten olla, että voi olkkarin ruokapöydän siivota ja keittää kahvit. enkä usko että kukaan sellanen tulis varottamatta käymään, jota hirveesti haittaa se että on vähän sotkusta. välillä kyllä vähän hävettää jos on kamalan sotkusta, mutta sehän vaan tarkottaa sitä, että pitäis siivota useammin varmuuden vuoksi.
 
riippuu tilanteesta
Mä toivon, että vähän ennen vaikka soitetaan. Kyllä mun äitikin, joka asuu monen sadan kilsan päässä, soitti ihan yllättäen, että oottekos kotona, sopiiko tulla vartin päästä kylään. Vähän se yllätti, mutta ihan ok, kun ei tarvii sitä varten siivota ja leipoa. Tosin ehkä riippuu tulijasta, kuinka paljon valmistautumisaikaa haluaisin. Jos ois joku vähänkin vieraampi, haluaisin tiskit ja muut pois.

En siitä tykkäis, että ovikello sois yllättäen ja joku tuppautuis kylään. Entä jos ollaan panemassa, vatsataudissa tai kiireellä lähdössä jonnekin. Mulla on sukulainen, jolla oli tapana tulla aina ilmottamatta. Joskus teininä kun olin yksin kotona, sammutin valot ja menin piiloon, että se luulisi, että talo on tyhjä.
 
[QUOTE="emäntä";24265001]Vessa täytyy aina ehtiä pestä.[/QUOTE]

Kun yllätysvieraat saapuu, sinä kipität käymään vessassa, ja rassaat sen kuntoon siinä samalla, ennen kuin kukaan vieraista ehtii käymään =)
 
"Omppu"
Toivotan kaikki tervetulleiksi. Oikeastaan ainoa jonka yllätystuleminen aiheuttaa hiustenrepimistä päästä on anoppini, jonka kanssa meillä on vähän erilainen siivouskäsitys. Hänen luonaan kaikki on aina tiptop ja talo imuroidaan vähintään kerran päivässä. Itse en moisesta jaksa ottaa stressiä, pieni sekamelska on vain kodikasta. Jostain syystä sitä vaan ei tahtoisi näyttää anopille. Eipä tuo anoppi täällä oikein koskaan käy mutta aina, kun käy niin tulee lyhyellä varoitusajalla juuri silloin, kun paikat on sotkuisimmillaan.

Parhaimmat hetket on juuri alkaneet siitä, että extempore ovikello soi ja ystävät tulevat herkkukassin kanssa sisään.
 

Yhteistyössä