Vieroitusvinkkejä (imetys)

Kirjoittelen jo varovasti tälle puolelle, sillä tyttöni täyttää huomenna vuoden. Snif, niin se aika kuluu hurjaa vauhtia...

Kyselisin teiltä rinnalta vieroitusvinkkejä. Mikään hirveä kiire ei ole, etenkin kun on nämä helteet, mutta viimeistään elokuussa olen ajatellut käynnistää vieroituksen. Olen ajatellut jättää vielä iltaimetyksen kehiin, mutta muista olisin jo valmis luopumaan, osittain siitä syystä, että menen syksyllä töihin.

Ongelmana on se, että tyttö on tosi kiintynyt rintaan. Hän imee vieläkin useita kertoja päivässä (hellepäivinä jopa 6-7 kertaa). Yksi kerta on aamuyöstä neljän ja kuuden välillä, eli unikoulutustakin tarvittaisiin. Olen aiemmin ajatellut vähäntää imetystä syöttö kerrallaan. Onko teillä kokemusta tästä, toimiiko temperamenttisella ja tissirakkaalla lapsella? Vai pitäisikö heidät vieroittaa kerrasta poikki-tyylisesti, jotta vieroitus onnistuisi?

Aiemmin ajattelin, että annan tytön imeä niin pitkään kuin haluaa, mutta alan olla vähän puhki tähän tiheään syöttämiseen. Lisäksi menen elokuussa töihin, joten päiväimutteluista on joka tapauksessa luovuttava. Myös toinen vauva olisi toiveissa, mutta ainakin mulla näin tiheä imetys ehkäisee tehokkaasti :whistle: .
 
mulla on myös todella tissirakas tyttö ja vieroitus meni silti todella hyvin kun sen teki rauhassa eikä toisaalta ollut liian jyrkkä eli välillä lipsuin antamaan vaikka joku kerta oli jo jäänyt pois.

8kk asti sai kaiken maidon rinnasta.sitten aloin antaa korviketta ruoan kanssa,ikäänkuin totuttaakseni tytön ottamaan maitoa muualtakin.
10kk iässä lopetin yöimetykset "unikoululla" ja 3 yötä siihen meni, eikä ollut pitkiä huutosessioita.tämän jälkeen olikin sit enää 3-4 imetyskertaa päivässä.
sitten lopetin päiväunitissin pikkuhiljaa ja lopulta oli enää aamu ja iltaitssi.
aamutissi jäi niin että nousin vaan heti aamulla antamaan aamiaisen kun heräs ja se unohtui heti kun sai muuta ruokaa.
iltatissi meillä oli 2vkoa jonka jälkeen maito kai ehtyi koksa tyttö ei enää yhtenä iltana vaan pyytänyt sitä enää! olihan se sit lopulta haikeaa kun ei enää tyttö tissiä halunnut.

luulin että meillä olis vieroitus todella vaikeaa mutta meni nappiin kaikilta osin,kumpikaan ei kaivannut sitä enää =)
 
Hei! Meilläkin vasta elokuussa vuoden vanha poika mut vastailen silti :) meillä lopetettiin 8kuisena, alussa vaan vähensin syöttö kertoja ja sen jälkeen lähdin itse kotoonta pois viikonlopuksi, poika siis jäi isänsä kanssa kotiin. Sen jälkeen kun tulin kotiin niin en enää imettänyt, vähän nyhrättiin väsyneenä tissiä vasten mut hienosti loppu peleissä meni ohi :heart: pulloa en ruvennu enää sekoittamaan tissin jälkeen joten annoin suoraan nokkamukilla maitoa ja vettä... muutaman viikon joi vähän huonosti mut ei siis huolestuttavasti, sen jälkeen alkoi taas kunnolla maito maistuu nokkamukista. Meillä ainakin toimi näin todella hyvin , ja ideana siinä kun lähdin pois oli just se ettei ne tissit ois siinä muistuttamassa joten aika pienillä huudoilla päästiin :) :flower:
 
Niin ja piti lisätä että poika oli todella kiinni tississä, yö heräilyt loppui siihen kun tissikin jäi :) voihan se olla että lievemminkin siitä tissistä pääsee hyvin eroon mut näin meillä toimi :)
 
tirrinäiti
Hei!!

Meillä tyttö nyt 1v5kk ja lopetin imetyksen vajaa 2 viikkoa sitten. Tyttö oli myös erittäin tissirakas ja -riippuvainen, siksi tulin siihen tulokseen että kohdallamme kerrasta poikki on parempi vaihtoehto kuin syöttökertojen vähentäminen. Meilläkin typy halusi tissiä milloin mitenkin usein, ei mitään vakituista määrää päivässä. (Yötissi jäi pois 1v1kk:n iässä unikoulun avulla.)

Olin varma että lopetuksesta seuraa hirveä huuto ja kiukuttelu..mutta kaikki on ollut positiivista! Kyseli aluksi tissiä, mutta oppi pian itsekin sanomaan että loppu ja levittelee käsiään.."ei oo". Ja nyt tyttö sylittelee paljon enemmän muuten vain, ennen ei suostunut olemaan kuin imetyshetken sylissä!! :) :heart:

Tässä minun kokemus asiasta! Tietenkin jokainen tuntee oman lapsensa ja tavat parhaiten. Ja tietenkin lapsen ikäkin asiaan vaikuttaa. Tsemppiä teille! :wave:
 
tirrinäiti
Lisään vielä minäkin:
Tyttö ei ole koskaan oppinut juomaan tuttipullosta joten juo nyt nokkamukista ja tavan mukikin käy. Juo vähän piimää (1-2 dl/ vrk) ja vettä. Oikeastaan ainoa ongelmamme on se ettei tyttö juo maitoa lainkaan, kaikki laadut on testattu. Kalsiumia pitää vaan saada muualta, koska tuo piimä ei riitä kalsiumin tarpeeseen. Onneksi jugurtti ja juusto kelpaa! =)
 
Kiitos tähän mennessä vastanneille :wave: ! Lisäkysymys teille, jotka olette vieroittaneet vähitellen: kuinka kauan vieroitus teillä kesti?

Meillä tyttö juo vettä mukista reippaasti, mutta maito ei vielä kelpaa, eli kaikki maito tulee toistaiseksi tissistä. Pitäis varmaan alkaa aktiivisemmin tarjota mukistakin maitoa, mutta hirvittää vähän, kun onnistuin taannoin sillä tavalla saamaan tytön mukilakkoon moneksi päiväksi kesken pahimpien helteiden...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.07.2006 klo 22:40 Leppis kirjoitti:
Kiitos tähän mennessä vastanneille :wave: ! Lisäkysymys teille, jotka olette vieroittaneet vähitellen: kuinka kauan vieroitus teillä kesti?

Meillä tyttö juo vettä mukista reippaasti, mutta maito ei vielä kelpaa, eli kaikki maito tulee toistaiseksi tissistä. Pitäis varmaan alkaa aktiivisemmin tarjota mukistakin maitoa, mutta hirvittää vähän, kun onnistuin taannoin sillä tavalla saamaan tytön mukilakkoon moneksi päiväksi kesken pahimpien helteiden...
aktiivista vieroitusta kesti 6-8vkoa.söi toisesta rinnasta pelkästään 4kk ajan kun toisesta tissistä ehtyi tuo maito.itse ostin tytölle venttiilimukin josta joi hyvin.
 

Yhteistyössä