vieressä nukutus+tupakointi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Savis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Savis

Vieras
äpakkauksen mukana tulleessa lapussa lukee, että älä nukuta lasta vieressä jos tupakoit (olet juonut yms.) mutta siis miksi toi on kiellettyä?
Hajunko takia, tupakassa olevien myrkkyjen jota lapsi sitten haistelee vai voiko se kenties aiheuttaa kätkytkuoleman tai jotakin?
Ihan mielenkiinnosta kyselen...että onko tupakka sellanen myrkky joka lamauttaa vanhmepien aivot ja ne nukkus vauvan päälle??
itse en uskalla muutenkaan vieressä nukuttaa...

No kun lehtiä yhtään lukee, niin sieltä löytyy ihan riittävästi tapauksia, jossa känniääliö-vanhempi on nukkunut hengiltä vauvan tai aiheuttanut tupakoimisellaan sänkypalon (lapsen kanssa tai ilman), niin tartteeko tuota ohjeistusta enää ihmetellä?

Siis en tarkoittanut sängyssä tupakointia vaan sitä, että tupakoi parvekkeella tms. ja sitten nukkuu lapsen vieressä...niin voiko se aiheuttaa jotakin? eli iltatupakka ulkona (käsien ja hampaiden pesu) ja sitten mennään nukkumaan...

Ei siis sängyssä tupakointia! Eikai kukaan sellasta nykysin enää tee?

ja onko se sitten eri asia, kun vauva nukkuu omassa sängyssä vanhempien sängyn vieressä? siinä ei ainakaan ne myrkyt kai suoraan leijaile siihen lapseen.
Meillä siis lapsi omassa sängyssään!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis en tarkoittanut sängyssä tupakointia vaan sitä, että tupakoi parvekkeella tms. ja sitten nukkuu lapsen vieressä...niin voiko se aiheuttaa jotakin? eli iltatupakka ulkona (käsien ja hampaiden pesu) ja sitten mennään nukkumaan...

Ei siis sängyssä tupakointia! Eikai kukaan sellasta nykysin enää tee?

edelleen, niitä myrkkyjä menee lapseenkin, on passiivista tupakointia

Äidin raskausaikainen tupakointi vaikuttaa sikiön kehitykseen niin, että refleksi jossa vauva kääntää päätään ja liikehtii heti kun ilman happipitoisuus hänen lähellään laskee, ei toimi. Eli jos vaikka vanhempi tai tyyny tulee vauvan naamalle tai vauvan naama on patjaa vasten, vauva ei refleksinomaisesti käännä päätään pois kuten normaalit vauvat tekevät.

Ja tupakoijan suusta tulee koko yön niitä myrkkyjä hengityksen tahdissa, joten siksi jos äiti tai isä polttaa, ei saa pitää vauvaa vieressä.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan :
Äidin raskausaikainen tupakointi vaikuttaa sikiön kehitykseen niin, että refleksi jossa vauva kääntää päätään ja liikehtii heti kun ilman happipitoisuus hänen lähellään laskee, ei toimi. Eli jos vaikka vanhempi tai tyyny tulee vauvan naamalle tai vauvan naama on patjaa vasten, vauva ei refleksinomaisesti käännä päätään pois kuten normaalit vauvat tekevät.

Ja tupakoijan suusta tulee koko yön niitä myrkkyjä hengityksen tahdissa, joten siksi jos äiti tai isä polttaa, ei saa pitää vauvaa vieressä.

tupakointi raskausaikana lisää kätkytkuoleman riskiä mutta se ero ei ollut hirveän suuri, mutta miten tuo on mahdollista, ettei tuo refleksi toimi, eikös silloin kaikki tupakoivien lapset kuolisi jossain vaiheessa (väitän että jokaiselle tulee tilanne että peitto tms. menee vahingossa vauvan nenän päälle)?

alanko mä nyt sitten pelkäämään, että vauva omassa sängyssään kääntää yöllä kasvonsa patjaa vasten ja kuolee siihen? Enhän mä voi nukkua ollenkaan!
Miten kauan se kätkytkuoleman raja on? onko se tyyliin, että 6 kk ja vaara ohi? sitä kai ne ei tiiä, että mistä se johtuu. Voi perse. Mä sekoan kohta peloista.
Kaikkien tupakoivien lapsethan tosiaan kuolis jossain vaiheessa jos tää kaikki pitää paikkansa?

alanko mä nyt sitten pelkäämään, että vauva omassa sängyssään kääntää yöllä kasvonsa patjaa vasten ja kuolee siihen? Enhän mä voi nukkua ollenkaan!
Miten kauan se kätkytkuoleman raja on? onko se tyyliin, että 6 kk ja vaara ohi? sitä kai ne ei tiiä, että mistä se johtuu. Voi perse. Mä sekoan kohta peloista.
Kaikkien tupakoivien lapsethan tosiaan kuolis jossain vaiheessa jos tää kaikki pitää paikkansa?

1v niin vaara on ohi. Älä altista enää lasta ollenkaan passiiviselle tupakoinnille. Lopeta tupakointi jos pystyt, jos et, niin vältä hönkimästä lapsen lähellä sitä tupakanhajua (sisältää siis tupakansavun vaarallisia molekyylejä)

Kuinka paljon poltit sitten raskaana ja poltitko koko raskauden ajan?

jonkin verran poltin (idiootti kun olin). noin 1- 10 päivässä. Valitettavasti. Samaa virhettä en toista enää uudelleen ja turha mua on siitä syyllistää! Teen sitä itse päivittäin. Tyhmempää ei voi olla kun minä!!!!
Olen lopettamassa, oikeestaan poltan enää tosi vähän ja huolehdin siitä, että vaihdan paidan, pesen kasvot, hampaat ja kädet ollessani lapseni lähellä.
Voi saamari. Nyt vasta pelottaakin!!!

jonkin verran poltin (idiootti kun olin). noin 1- 10 päivässä. Valitettavasti. Samaa virhettä en toista enää uudelleen ja turha mua on siitä syyllistää! Teen sitä itse päivittäin. Tyhmempää ei voi olla kun minä!!!!
Olen lopettamassa, oikeestaan poltan enää tosi vähän ja huolehdin siitä, että vaihdan paidan, pesen kasvot, hampaat ja kädet ollessani lapseni lähellä.
Voi saamari. Nyt vasta pelottaakin!!!

Minkä ikäinen vauvasi on nyt? Kätkytkuoleman riskiä voi yrittää vähentää mm. ei mitään ylimääräisiä pehmoleluja tms. sänkyyn, ei liian korkeaa huonelämpötilaa ym.

vauvani on kohta 2 kk. Sängyssä ei ole pehmoleluja, laitan peiton aina niin ettei sitä voi vetää kasvoille, ei ole tyynyliinaa, tuuletan huoneen aina iltaisin ennen kuin menee nukkumaan...apua...mitä mä vielä voin tehdä?
Lopetan tupakoinnin nyt tältä istumalta. Mutta mitä muuta? Mistä se kätkytkuolema johtuu? Sitä ei kai tiedetä? Mä en halua menettää mun pienokaista!!!!

Yhteistyössä