vierastaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Titta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Titta

Vieras
Minkä ikäisenä vauvat yleensä alkavat vierastamaan? Meidän tyttö 2kk ja leuka rupeaa väpättämään ja kauhea poru jopa mummolle, jos ei tätä päivään näe.

Rauhoittuu kun menen itse paikalle.

Ei kai tuo vielä vierastamista. Olen ymmärtänyt että vierastus tulee siinä kohtaa kun vauva ymmärtää olevansa äidistä erillinen, eli pelkää että äiti saattaa kadota. Vauvasi lienee vaan temperamentiltaan ujonpuoleinen. Niin meilläkin, aikansa täytyy ensin varovaisesti kyräillä kaikkea uutta...

Niin no kuka sitten mitäkin termiä käyttää... Näin Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilla:

""Suunnilleen 6–9 kk:n iässä lapsi alkaa pelätä vieraita ihmisiä ja eroa omista läheisistä, puhutaan vierastamisvaiheesta. Lapsi ymmärtää, että äiti tai isä on hänestä erillinen yksilö, joka oikeasti voi kadota. Aiempi mummin kulta voi nyt itkeä katkerasti mummin sylissä ja haluta vanhemman syliin. Lapsi voi kaiken kaikkiaan muuttua itkuisemmaksi ja ärtyisämmäksi.""

Meillä on tyttö nyt 3,5 kk ja melkein kuukausi on mennyt mummoa ja vieraita vierastaessa. Tai termeistä viis, mutta ei siis leuan väpätykseltään suostu olemaan keenekään muun kanssa kuin äidin kanssa. Isä kelpaa, jos on muutoin kaikki hyvin.
Kun käyn lenkillä ja salilla on vauva isänkanssa kotona. Eräänkin kerran, kun olen tullut takaisin, vauva ääneni kuultuaan etsii hätäisesti katseella joka suunnasta, kunnes äkkää äidin. Puhelimessa kun olen vauvan kanssa puhunut, etsii minua senkin jälkeen katseellaan.

Olen ajatellut, ettei tuo vierastaminen ole oikeaa vierastamista, jos se vaikka selittyisi vauvan turvattomalla ololla. Hän aistii esim mummon sylissä olevansa vieraan kanssa ja tuntee olonsa turvattomaksi, mistä sitten poru. Olo rauhoittuu heti kun tuttu ja turvallinen äiti tulee paikalle ja ottaa syliin.

Tämä ihan oma selitys meidän tilanteelle.

Meidän tyttömme vierasti selvästi jo 3 kk:n neuvolassa (oli vierastanut jo jonkin aikaa silloin), ja tätä kesti lähes vuoden ikään asti. On edelleen ujonpuoleinen tyttö, nyt 1 v 2 kk.

Yhteistyössä