Vienkö lapseni ma päiväkotiin vaipoilla vai ilman?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Tässä taustaa:

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2169379-nyt-apuja-3-v-n-kuivaksioppimiseen/

Tilanne ei ole edennyt mitenkään, eli ei suostu potalle tai pöntölle missään nimessä kuin aamuisin, eikä ilmoita hädästään, vahinkoja sattuu siis useita päivässä.

Nyt on ma aloittamassa yli 3 v. ryhmässä. Vienkö hänet sinne vaipoissa vai ilman, niin että on iso kasa varahousuja mukana? Kumpi parempi? Kun voi tosiaan pissat tulla housuun monta kertaa päivässä. Toisaalta mistäs sitä tietää vaikka siellä hokaisikin tuon pissaamisjutun. En haluaisi että lapseni on vaivaksi siellä.

Vähän jännittää myös miten suhtautuvat 3-vuotiaaseen joka ei ole kuiva vielä. Kun tosiaan emme ole parempaan pystyneet hänen suhteensa. :-(

Vie lapsi aamulla ilman vaippaa.
Kerro et opettelu menossa.
Paljon varavaatetta.
Lapsi saattaa hoidossa mennä todella kiltisti pissalle.
3v uhmittelee kovasti kotona.
Muista myös vaipat jos päikys tulee " ktasrooffi".
Kaikkeen pitää varautua.
Ole itse ymmärtäväinen ja vastaanottava mitä ohjeistavat päikystä.

• Tykkää
Reactions: Jennan unelma
en avannut aiempaa ketjua, mutta vie vaippoja ja housuja varalle, kerrot miten homma toimii kotona ja sanot että tarhassa saa tehdä miten parhaaksi näkee, toivot tukea kuivaksiopettelussa. Kyllä siellä on nähty lasten kehityksen kirjo laidasta laitaan eikä mitään ihmeteellä tai kauhistella.
Mukavaa ja rentoa aloitusta teille

Meillä lapsi on kotona täysin päiväkuiva, mutta tarhassa joutuu olemaan vaipoissa, sillä henkilökunnan mielestä vaipat kannattaa ottaa pois vasta syksyllä, jolloin vakkarihenkilökunta on töissä. Lapsi siis oppinut kuivaksi n. kuukausi sitten

Meillä eivät ainakaan kolmivuotiaalle enää vaihda päivävaippaa, eivätkä yövaippakaaan tietty :D, jos ei sitä ennen ole opetettu lasta kuivaksi, he opettavat. Minusta fiksu systeemi. Eli ilman. Laitat vaipan mukaan, ja kerrot tilanteen, että opettelette kuivaksi :) Tunnen monta muksua jotka hoidossa menivät potalle/pöntölle reippaasti, kun taas kotona eivät kirveelläkään.
Mä ottaisin mukaan harkkahousuja, en vaippoja, mut jos ei sellaisia ole/ette osta, ni vaippa sit mukaan. Älkääkä kertoko lapselle että vaippa on repussa tai se on mahdollista käyttää ;)

[QUOTE="Äiti";26781148]Vie lapsi aamulla ilman vaippaa.
Kerro et opettelu menossa.
Paljon varavaatetta.
Lapsi saattaa hoidossa mennä todella kiltisti pissalle.
3v uhmittelee kovasti kotona.
Muista myös vaipat jos päikys tulee " ktasrooffi".
Kaikkeen pitää varautua.
Ole itse ymmärtäväinen ja vastaanottava mitä ohjeistavat päikystä.[/QUOTE]

Peesi.

[QUOTE="vieras";26781182]Meillä lapsi on kotona täysin päiväkuiva, mutta tarhassa joutuu olemaan vaipoissa, sillä henkilökunnan mielestä vaipat kannattaa ottaa pois vasta syksyllä, jolloin vakkarihenkilökunta on töissä. Lapsi siis oppinut kuivaksi n. kuukausi sitten[/QUOTE]

what :O kaikkea sitä.....

Jos ,milta kysytään, niin vaipoissa hoitoon. Kuulostaa siltä, että lapsi ei ole vielä "kypsä". Jokainen kypsyy ajallaan ja mikä kiire niistä vaipoista on pois, jos lapsen pidätyskyky ei ole vielä riittävä.

Kuka aikuisista haluaisi kastella muiden nähden housunsa?

Kysy pk:n henkilökunnalta miten toivovat että toimit, tietenkin. :headwall:
miel

Juurikin näin. Vie ilman vaippaa,kerro mikä tilanne on ja kysy heidän mielipidettään. Näin itse lastenhoitajana sanoisin että mielummin paaaljon varavaatteita mukaan ja kuivaksi opettelu käyntiin. Aika näyttää kuinka nopeasti se käy :)

Äläkä kanna huonoa omaatuntoa siitä että lapsenne ei ole vielä kuiva vaikka menee yli 3-vuotiaiden ryhmään. Kaikki lapset ovat yksilöitä ja kehittyvät niin fyysisesti kuin psyykkisestikin omaan tahtiinsa.

[QUOTE="tiiu";26781395]miel

Juurikin näin. Vie ilman vaippaa,kerro mikä tilanne on ja kysy heidän mielipidettään. Näin itse lastenhoitajana sanoisin että mielummin paaaljon varavaatteita mukaan ja kuivaksi opettelu käyntiin. Aika näyttää kuinka nopeasti se käy :)

Äläkä kanna huonoa omaatuntoa siitä että lapsenne ei ole vielä kuiva vaikka menee yli 3-vuotiaiden ryhmään. Kaikki lapset ovat yksilöitä ja kehittyvät niin fyysisesti kuin psyykkisestikin omaan tahtiinsa.[/QUOTE]

Kiitos! *halaus*

Näin taidan tehdä, paljon varavaatetta vaan mukaan. :-)

Minusta ei ole mitään järkeä viedä lasta ilman vaippaa hoitoon, jos ei kerran osaa mennä vessaan itse tai edes autettuna suostu pissaamaan pottaan. Vai meinaatko että siellä on aikaa siivota pissoja lattialta monta, monta kertaa päivässä? Veikkaan että ei. Vahinkoja tietysti sattuu kun kuivaksi opetellaan, mutta kuulostaa aloitusviestin perusteella siltä ettei lapsesi edes opettele vielä.

Ja nyt kun luin osan edellisestä ketjustasi, tuli mieleen vielä sanoa että ottakaa nyt hyvät vanhemmat iisisti tuon pottailuhomman kanssa. OIKEASTI pääsette sata kertaa helpommalla (myös lapsi!) jos odotatte hetken, että lapsi on todella itse valmis luopumaan vaipasta. Se ikä tulee kyllä. Nyt teillä on ns. kamala haloo pissaamisesta ja kakkaamisesta, sekä sulla että lapsella stressi lapsen yksinkertaisista ruumiintoiminnoista.

Mulla oppi esikoinen 3,5-vuotiaana, keskimmäinen 1v5kk, kolmas 2v3kk kuivaksi. Olen näyttänyt potan mutten koskaan istuttanut siinä, ovat itse keksineet heittää vaipat veks ;) ja alkaa käymään vessassa. Sen jälkeen kaikki onkin ollut helpompaa.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26782469:
Minusta ei ole mitään järkeä viedä lasta ilman vaippaa hoitoon, jos ei kerran osaa mennä vessaan itse tai edes autettuna suostu pissaamaan pottaan. Vai meinaatko että siellä on aikaa siivota pissoja lattialta monta, monta kertaa päivässä? Veikkaan että ei. Vahinkoja tietysti sattuu kun kuivaksi opetellaan, mutta kuulostaa aloitusviestin perusteella siltä ettei lapsesi edes opettele vielä.

No meille jo ennen lomia sanottiin että isojen ryhmässä eivät mielellään enää vaippoja vaihtele, ja toivoivat että kesän aikana opetettaisiin lapsi kuivaksi. Lisäksi koin pientenkin ryhmässä asiasta ns. "painostusta" ja sanottiin että pitää vaan pitää lasta ilman vaippaa niin oppii pian...mutta ei ole oppinut. Siis ei tunnista hätäänsä vielä ollenkaan.

Pelkään että valitusta voi tulla jos vaipan kanssa lapsen vien. Mutta täytyy varmaan tosiaan euvotella siellä miten olisi paras toimia, ei siinä muu auta.

Paljon varavaatteita mukaan, varuilta vaipat ja sitten vaan kerrot henkilökunnalle miten olette toimineet. Se voi tosiaan hyvinkin olla, että lapsi oppii pk:ssa nopeastikin homman seuraamalla mitä muut tekevät. Eikä lapsesi taatusti ole ainoa laatuaan, joka ei ole 'oppikirjan' mukaisesti oppinut kuivaksi. :) Tsemppiä, hyvin se menee kun vaan itse on vastaanottavainen ja avoimesti juttelee.

Meillä sama juttu viime syksynä eli hieman alle 3 v vaipassa. Vaihdoimme lapsen tarhaan pph:lta ja tuo vaippaila oli yksi syy, ei suostunut pitämään lasta vaipatta. Tarhassa totesivat ettei ole mikään ongelma, on yksi perusopetustilanne. Viikossa oppi päiväkuivaksi.

No problem.

[QUOTE="Vieras";26782586]Meillä sama juttu viime syksynä eli hieman alle 3 v vaipassa. Vaihdoimme lapsen tarhaan pph:lta ja tuo vaippaila oli yksi syy, ei suostunut pitämään lasta vaipatta. Tarhassa totesivat ettei ole mikään ongelma, on yksi perusopetustilanne. Viikossa oppi päiväkuivaksi.

No problem.[/QUOTE]

Meillä oli pojalla talvella ns. herkkyyskausi, eli oli kiinnostunut pottailusta. Vaipasta luopuminen oli onnistua, mutta päiväkodin pienten ryhmässä eivät suostuneet siitä luopumaan. Ja nyt sitten isojen ryhmässä haluaisivat ettei ole vaippaa, eli kuukaudessa olisi pitänyt opettaa koko juttu, muttei onnistunut.

Mun mielestä tossa tilanteessa lapselle laitetaan vaippa, ettei tule vahinkoa. Se nolottaa lasta. Oppii kyllä nopeasti siellä, mutta jotta pääsee ilman jännitystä alkuu päiväkodissa loman jälkeen, niin laittaisin vaipan.

Meidän lapsella oli alkuun vaippa päivälevolla isojen ryhmässä ja lokeroissa näkyy joillain olevan vaippoja mukana. Kyllä näistä asioista voi ja saa sopia hoitajien ja opettajien kanssa.

vaipat ja varahousuja.itse päiväkodissa työskennelleenä vaippoja käytettiin päiväunilla ja ulkoillessa.Sisäleikeissä saivat olla ilman vaippaa(vessa lähempänä).Pikkuhiljaa kun alkaa oppia olemaan vaippattomina hetkiä kuivana aletaan opettelemaan kuivana muulloinkin.Vinkkinä että netistä löytyy kuivaksiopetteluhousuja,kun ne kastuvat tuntuvat epämiellyttäviltä,mutta eivät päästä pissaa/kakkaa päällysvaatteisiin.Hyvät esim.ulkoillessa,eivät haalarit ja välihousut kastu jos pääsee vahinko.

[QUOTE="a p";26782629]Meillä oli pojalla talvella ns. herkkyyskausi, eli oli kiinnostunut pottailusta. Vaipasta luopuminen oli onnistua, mutta päiväkodin pienten ryhmässä eivät suostuneet siitä luopumaan. Ja nyt sitten isojen ryhmässä haluaisivat ettei ole vaippaa, eli kuukaudessa olisi pitänyt opettaa koko juttu, muttei onnistunut.[/QUOTE]

Näin jälkikäteen voin todeta, että turhaan sressasin asiasta. Tarhassa asiaan suhtauduttiin hienosti ja tyttö oppi käymään vessassa kuten muutkin.

No worries, hyvin se lähtee käyntiin. Toisaalta jos lasta stessataan asialla niin homma mutkistuu.

[QUOTE="Vieras";26782743]Näin jälkikäteen voin todeta, että turhaan sressasin asiasta. Tarhassa asiaan suhtauduttiin hienosti ja tyttö oppi käymään vessassa kuten muutkin.

No worries, hyvin se lähtee käyntiin. Toisaalta jos lasta stessataan asialla niin homma mutkistuu.[/QUOTE]

Joo stressaaminen on kyllä parasta lopettaa, täytyisi vaan ajatella että harva lapsi enää eskariin vaipoissa menee. :-)

Kiitos tsempeistä.

[QUOTE="susanna";26782733]vaipat ja varahousuja.itse päiväkodissa työskennelleenä vaippoja käytettiin päiväunilla ja ulkoillessa.Sisäleikeissä saivat olla ilman vaippaa(vessa lähempänä).Pikkuhiljaa kun alkaa oppia olemaan vaippattomina hetkiä kuivana aletaan opettelemaan kuivana muulloinkin.Vinkkinä että netistä löytyy kuivaksiopetteluhousuja,kun ne kastuvat tuntuvat epämiellyttäviltä,mutta eivät päästä pissaa/kakkaa päällysvaatteisiin.Hyvät esim.ulkoillessa,eivät haalarit ja välihousut kastu jos pääsee vahinko.[/QUOTE]

Joo noita harkkahousuja voisi kyllä hankkia ja kokeilla.

Yhteistyössä