vieläkö sinä itket? - päiväkodin kommentti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytön äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tytön äiti

Vieras
Hei,

Tyttöni 3 v on ollut kohta puoli vuotta päiväkodissa, mutta lähestulkoon joka aamu jää sinne itkemään ja kertoo niin ikävöivänsä äitiä eli minua. Helpompia ovat aamut, jolloin isi vie.

Tänä aamuna, jolloin minä vein (isi meni niin aikaisin töihin ja minä myöhempään), itku oli taas kovaa. Tytön omahoitaja tokaisi minun kuullen tytölleni selkeästi harmistuneella äänellä "Vieläkö sinä itket, vaikka olet ollut täällä kohta puoli vuotta, katso nyt "Helmi" ei itke yhtään, vaikka on pienempi kuin sinä".

En kommentoinut mitään, mutta ajattelin ottaa tämän puheeksi, kun tyttöni ei ole vieressä. Omasta mielestäni hoitajan käytös oli typerää eikä varmasti helpota tyttöni oloa. Tämä omahoitaja on muutenkin ihmisenä melkoisen negatiivinen. En oikein koskaan ole kuullut hänen sanovan mitään mukavaa, kaikki negatiiviset asiat hän kertoo juurta jaksaen, mm. tyttö syö hänen mielestään huonosti, on tempperamenttinen, tarvitsee aikuisen viereensä nukahtaekseen (heillä on pienempiäkin, jotka tarvitsisivat aikuisen viereen), joskus kuulemma hupsuttelee liikaa(?). Hoitaja ei oikein koskaan tervehdi aamulla ym. normaaliin hyvään käytökseen kuuluvaa. Toiset kyllä tekevät näin.

Meillä on ihan normaali perhe, muutoksia ei ole tapahtunut, annamme tytölle paljon aikaa ja rakkautta, mutta myös rajoja. Tyttöni pk:ssa alle 7 tuntia päivä. Olen osittaisella hoitovapaalla.

Mitä te ajattelette? Olenko yliherkkä vai pitäisi asiaan jo puuttua tiukemmin.

Kaikki aikuiset eivät ole samanlaisia. Sellaistenkin ihmisten kanssa pitää oppia tulemaan toimeen. Mutta onneksi päiväkodissa lastasi hoitaa moni muukin aikuinen kuin omahoitaja.

Jos tilanne häiritsee todella, puhu hoitajalle suoraan. Omahoitajaa voi myös vaihtaa...

ei tuossa kommentissa minusta mitään pahaa ollut. aivan normaali asia mitä lapselle voi sanoa. kuten esim. "syöppäs nyt kunnolla kun mattikin noin nätisti syö"

Ehkä sinä teet erohetkestä hankalan lapselle. Jäätkö säälimään ja halailemaan ja lässyttämään sinne eteiseen? Reippaasti vaan hei hei ja lapsi hoitajan syliin ja ovesta ulos. Ei kannata pitkittää tilannetta yhtään. Se on lapselle paras vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Onko tytöllä jokin sairaus/vamma kun on omahoitajakin? Erittäin törkeää hoitajalta varsinkin jos lapsi on erityislapsi.

Ei ole erityislapsi. Tässä päiväkodissa jokaisella alle 3-vuotiaalla on ns. omahoitaja, joka on ensisijaisesti vastuussa lapsesta, käy vasu-keskustelyt ym. Tyttöni on jo kolme, mutta omahoitaja on vielä, koska hän on pienempien ryhmässä. Tilanne muuttunee, kun pääsee isojen ryhmään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei tuossa kommentissa minusta mitään pahaa ollut. aivan normaali asia mitä lapselle voi sanoa. kuten esim. "syöppäs nyt kunnolla kun mattikin noin nätisti syö"

Itse en ajattele ihan näin. Mielestäni lapsi saa itkeä, jos itkettää, eikä hänen tarvitse olla tekoreipas. Meillä on ollut aikaisemmin aiheesta keskustelua, koska tyttöni toistelee kotona itkiessään, ettei "isot tytöt enää itke". Kun kysyn, kukas sellaista on puhunut, hän sanoo tämän hoitajan nimen. Minun on ollut pakko sanoa, että jos itkettää, itke pois, sinulla o äidin lupa itkeä.

Ehkä sinä teet erohetkestä hankalan lapselle. Jäätkö säälimään ja halailemaan ja lässyttämään sinne eteiseen? Reippaasti vaan hei hei ja lapsi hoitajan syliin ja ovesta ulos. Ei kannata pitkittää tilannetta yhtään. Se on lapselle paras vaihtoehto.

Yleensä vien tytön aamiaspöytään annan suukon ja halaan ja lähden.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hh:
Alkuperäinen kirjoittaja Manna:
Mun mielestä tuossa hoitajan kommentissa ei ollut mitään pahaa.

Peesi, os hoitaja sanoi sen ystävälliseen äänensävyyn. Mutta jos oli negatiivinen, niin sitten en tykkäisi.

sävy oli negatiivinen

Taitaa enemminkin vaivata tuo omahoitajan asenne, kuin se mitä hän sanoi? Kannattaa puhua asiasta hoitajan kanssa, ja jos tilanne on hankala, voi kai sitä omahoitajaakin vaihtaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Kaikki aikuiset eivät ole samanlaisia. Sellaistenkin ihmisten kanssa pitää oppia tulemaan toimeen. Mutta onneksi päiväkodissa lastasi hoitaa moni muukin aikuinen kuin omahoitaja.

Jos tilanne häiritsee todella, puhu hoitajalle suoraan. Omahoitajaa voi myös vaihtaa...

Kyllä tilanne häiritsee. Parasta siis tarttua asiaan ja pyytää kahdenkeskistä keskustelua.

Itse en ajattele ihan näin. Mielestäni lapsi saa itkeä, jos itkettää, eikä hänen tarvitse olla tekoreipas. Meillä on ollut aikaisemmin aiheesta keskustelua, koska tyttöni toistelee kotona itkiessään, ettei "isot tytöt enää itke". Kun kysyn, kukas sellaista on puhunut, hän sanoo tämän hoitajan nimen. Minun on ollut pakko sanoa, että jos itkettää, itke pois, sinulla o äidin lupa itkeä.

Rivien välistä on luettavissa, että sinä haluat, että lapsesi kaipaa sinua ja tunnut tietyllä tavalla nauttivan siitä, että jää itkemään perääsi. Annatte hyvin ristiriitaisia viestejä, hoitaja yrittää saada lastasi jäämään reippaasti ja sinun viestisi on, että äidin perään saa jäädä itkemään, lapsi voi jopa kokea sen, että se saa äidin tyytyväiseksi. Enpä yhtään ihmettele, että itkee sinun perääsi, muttei isän viedessä.

Rivien välistä on luettavissa, että sinä haluat, että lapsesi kaipaa sinua ja tunnut tietyllä tavalla nauttivan siitä, että jää itkemään perääsi. Annatte hyvin ristiriitaisia viestejä, hoitaja yrittää saada lastasi jäämään reippaasti ja sinun viestisi on, että äidin perään saa jäädä itkemään, lapsi voi jopa kokea sen, että se saa äidin tyytyväiseksi. Enpä yhtään ihmettele, että itkee sinun perääsi, muttei isän viedessä.

Nyt kyllä luet väärin rivejäni ja niiden välejä. En todellakaan halua, että lapseni jää itkemään perääni. Se tuntuu todella ikävältä.

Jos lapsi itkee, vaikkapa kotona, en käske häntä olemaan itkemättä, vaan otan syliin ja lohdutan ja se yleensä auttaakin.

Mielestäni on hyvä, että tunteet saadaan näyttää, eikä niitä tukahduteta tekoreippauden alle. Jos itkettää, ensimmäinen reaktioni on aina lohdutus ja syli. Ja kun itku alkaa tyyntymään, puhutaan mukavista asioista.

Hei ap, kun tuohon eräälle vastasit että nyt luet kyllä rivien välistä väärin, niin toteaisin että katsohan itse kirjoittamaasi tekstiä.

Sinulla on äidin lupa itkeä ....

Tuo on valitettavasti juuri niin ristiriitainen viesti päiväkodin kanssa että oksat pois. Juuri tällaisella käytöksellä "oikeutat ja edellytät" lapsen itkevän perääsi. Valitettavasti.

Olen kuullut, että joillekin kovasti ikävöiville lapsille on viety päivähoitoon valokuvia äidistä ja isästä. Kuulemma niiden katselu lohduttaa. Oletteko tällaista kokeilleet?

Ymmärrän ap:tä.
Meillä päikyssä kanssa yksi hoitaja joka on negatiivinen joka asiaan,,lapset ei just sais itkeä (että hän saa kahvitella rauhassa), milloin puetaan liian hitaasti, milloin syödään liian hitaasti ym.. ei jaksais. mitään hyvää ei osaa lapsista ikinä sanoa.

Taitaa tässäkin tapauksessa olla että äiti lypsää omalla käytöksellään lapsesta sen itkun. Eritoten jos isän viedessä lapsi ei itke. Vaikka isä meneekin aiemmin duuniin niin eikö hän voi viedä lasta hoitoon? Mukavampi lapsellekin ettei tarvitse itkun kanssa mennä vaikka sitten olisikin pari tuntia kauemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Mistä tuo mahtaa johtua että lapsi itkee kuukausi kaupalla esim. äidin perään? Onko ihan "normaalia" eli onko lapsella kaikki asiat kunnossa?

Kuulehan Timppa toiset lapset vaan on herkempiä tai hitaammin lämpeneviä jne kuin toiset. Ihan niin kuin toiset aikuisetkin. Että kyllä se ihan normaalia on. Oma kuopukseni 3.5 vee itkee aika usein edelleen äidin perään hoitoon jäädessään, vaikka siellä sitten hyvin viihtyy ja pärjää. Ja ihan normaali perusterve lapsi on.

Yhteistyössä