Vieläkö joku oikeasti suosii siskonpetiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -Jonttu-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

-Jonttu-

Vieras
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2153621

Linkki on varmasti jo ollut täällä, ja jos ei, niin ihmettelen suuresti.

Täälläkin oli jokunen fanaattinen "perhepedin" kannattaja, antakaa palaa nyt!

Lapsi kuoli mitä ilmeisimmin kätkytkuoleman. Sitä ei olisi voinut estää, vaikka vauva olis nukkunut eri rakennuksessa kuin muut. BTW perhepeti ja siskonpeti ei ole sama asia.

Suosin joo. Eriasia tollanen sukupeti kun sänky jossa nukkuu2-3hlöä ja jokasella tilaa tarpeeksi ilman että pienin joutuu seinän ja äidin väliin liian tiukasti. Ja toisekseen tuokaan ei automaattisesti oo tulos siitä vaan voi olla kätkytkuolemakin.
Vaunussa muksu nukkuu edelleen jommankumman vieressä vaikka kotona on sängyssään ollu jo kauan.

Mä en suosi siskonpetiä, vaan perhepetiä. Sellaista perhepetiä, jossa vauvalla on paljon omaa tilaa ja on omassa unipussissaan ja nukkuu äidin pään vieressä, ei vartalon vieressä. Ja tilaa pitää olla paljon, siis tavallisen parisängyn lisäksi vielä yksi yhdenhengen sänky viereen, jossa nukkuu vaikka isä.

Jos ollaan esim. mökillä kylässä tai sukuloimassa, niin pitäiskö jokaiselle olla oma sänky sen takia ettei kai nyt kukaan enää siskonpetiä suosi...? Haloo!

Kuinka moni lapsi vuodessa kuolee nukkuessaan vanhempien sängyssä ja kuinka moni kuolee omaan sänkyynsä? Tämä on nyt ihan yksittäinen tapaus ja kysehän ei ollut edes mistään oikeasta perhepedistä vaan just siskonpedistä. Ja tässä taisi olla muutenkin kyseessä kätkytkuolema.
Monet tutkimukset puolustavat perhepetiä tai ainakin äidin ja vauvan hyvin lähekkäistä nukkumista. Sen pitäisi estää kätkytkuoleman riskiä. Anteeksi en jaksa alkaa nyt etsiä sivuja ja laittaa linkkiä. :ashamed:

Perhepeti ja siskonpeti EIVÄT OLE SAMA ASIA. Mulla ei kävisi mieleenikään ottaa vauvaa sänkyyn, jossa nukkuu mun ja vauvan lisäksi monta muuta aikuista ja lasta. Sen sijaan olen nukuttanut vauvojani vieressäni niin, että minä ja vauva ollaan nukuttu kahdestaan 120cm leveässä sängyssä. Saan reilu kk päästä kolmannen lapseni ja hänkin tulee nukkumaan vieressäni niin kauan kun yösyötöt jatkuvat.

Suhteessa äidin vieressä nukkuvien vauvojen määrä äidin vieressä nukkuessaan kuolleiden vauvojen määrään, on todella äärimmäisen harvinaista että niin kävisi. Paljon enemmän kuolee kätkytkuolemaan omassa vuoteessaan nukkuvia vauvoja kuin tukehtumiseen äidin vieressä nukkuvia. Kyse on lähinnä marginaalitapauksista, kuten oli sekin kun se vauva vietiin vaunuista ja haudattiin lumeen. Lisäksi vielä ei edes tiedetä tukehtuiko vauva tosissaan vai oliko se kätkytkuolema.

Me on nukuttu aina lapsen kanssa vierekkäin, eikä mitään onkelmia. Lapsi nyt 7v.
Oma sänky ollut jo pari vuotta, mut ei me viihytä erikseen.. uni tulee paremmin kun ollaan vierekkäin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos ollaan esim. mökillä kylässä tai sukuloimassa, niin pitäiskö jokaiselle olla oma sänky sen takia ettei kai nyt kukaan enää siskonpetiä suosi...? Haloo!

No kyllä sillä pienimmällä näköjään vois olla se oma sänky tai peti, ettei käy kuten linkin tapauksessa. Vaikkahan sitten muut aikuiset ja isommat lapset nukkuisivatkin kuin sillit suolassa.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No kyllä sillä pienimmällä näköjään vois olla se oma sänky tai peti, ettei käy kuten linkin tapauksessa. Vaikkahan sitten muut aikuiset ja isommat lapset nukkuisivatkin kuin sillit suolassa.

On meillä omat muksut nukkuneet siskonpedissä myös vauvan kanssa. En näe sitä turvallisuusriskinä. Meillä saattoi olla parhaillaan perhepedissäkin 5 henkilöä.

En suosi (toki lapsi on vasta tulossa). Mies on todella herkkauninen, ja itse haluan nukkua rauhassa ajatelematta, että nyt se vauva on mun alla... Omaan sänkyyn alusta asti laitan, mutta mahdollisimman lähellä meitä.

Uutisessa lukee, että illan aikana oli nautittu runsaasti alkoholia. Minun lasteni, edes heidän hereillä ollessaan, lähellä ei pyöri kännikaloja! Joten lukutaidottomat ihmiset voivat ihan rauhassa kauhistella perhepetiä, kun tapauksessa on ollut välinpitämättömien juopporemmiläisten yhteisnukkuminen.

Yhteistyössä