Fyysinen keho: ihminen elää vain muutaman vuosikymmenen, ja siksi se on egomme väliaikainen osa. Sillä on neljä tarvetta: ruoka, uni, seksi ja puolustus.
Hienojakoista kehoa eri perinteissä sitä kutsutaan astraaliseksi, mentaaliseksi, eetteriseksi, hienovaraiseksi jne. Joskus se nähdään aurana - fyysisestä kuoresta lähtevänä hehkuna. Mitä puhtaampia ihmisen ajatukset ovat, sitä kirkkaampi on hänen auransa, ja pyhimyksissä se näkyy sädekehänä hänen päänsä yllä. Jotkut ajattelevat, että tämä on sielu, mutta tämä ruumis koostuu hienovaraisesta aineesta - uskomuksista, ajatuksista ja makuelämyksistä, jotka voivat muuttua elämän aikana, ja siksi tämäkään ei ole ikuinen minämme. Tämän hienojakoisen kehon tarpeet ovat tiedon ja tunteiden vaihto. Siksi yhteiskunnalla on kirjastoja, tiedotusvälineitä, oppilaitoksia, internet, viihdepaikkoja, elokuvateattereita jne.
Näyttäisi siltä, että nämä kaksi kehoa voidaan rajoittaa yhteen henkilöön. Jossain sydämemme syvyyksissä on kuitenkin vielä henkisiä tarpeita, kuten ikuisuuden, absoluuttisen tiedon, täydellisyyden ja täydellisen onnen kaipuu. Nämä tarpeet kumpuavat sielusta itsestään. Vedalaisessa kielessä, sanskritissa, sielua kutsutaan termillä "jiva". Jivasta tulee elämä, joka väliaikaisesti elävöittää fyysisen kehon koneistoa. Jiva on ikuinen ja muuttumaton itse. Lyhyesti sanottuna jiva on minä itse, ja hienojakoiset ja fyysiset kehot ovat kuin vaatteita, jotka peittävät minut.
Sielun tärkein ja ilmeisin merkki on tietoisuus. Tietenkin meille on opetettu koulussa, että tietoisuus tulee aivoista. Mutta onko se niin? Loppujen lopuksi fyysinen keho koostuu kemiallisista elementeistä, joista yhdelläkään ei ole tietoisuutta. Mikään näiden elementtien yhdistelmä ei myöskään tuota tietoisuutta, ja silti meillä kaikilla on sitä. Aivot ovat vain tietokone, jonka kautta tietoisuus ilmenee, mutta se ei synny aivoista. Kliinisestä kuolemasta ja elvytyksestä saadut kokemukset osoittavat, että tietoisuus voi toimia vielä tehokkaammin aivojen ulkopuolella.