Kauppojen bonusjärjestelmät käyvät tosi kalliiksi, niiden ylläpito maksaa satoja miljoonia vuodessa ja laskun maksaa kuluttaja. Bonusjärjestelmät nostavat ruoan hintaa. S-ryhmän bonusjärjestelmän ylläpito maksaa noin 300 miljoonaa euroa vuodessa ja kuluttajat maksavat nämä kustannukset suoraan ruuan hinnassa. Lisäksi kaupat keräävät asiakasjärjestelmien avulla valtavasti tietoa kuluttajista ja tuotteiden menekistä.
Tottakai kannattaa tutustua aiheeseen, mutta voi tarkastella myös muista näkökulmista. Kuten kirjoitit, kaupat keräävät dataa kulutuskäyttäytymisestä. Ilman bonusjärjestelmääkin ne haluaisivat tätä tietoa saada, jotta voisivat tehostaa toimintaansa (= enemmän katetta = vähemmän tarvetta nostaa hintoja = enemmän asiakkaita - teoriassa). Näistä muista tavoista kerätä dataa kaupat joutuisivat myös pulittamaan pitkän pennin, joka sekin päätyisi tuotteiden hintoihin.
Nykyisessä systeemissä kaupat saavat oikeampaa tietoa, osa asiakkaista keskittää ostoksiaan, asiakkaat kokevat saavansa jotain takaisinpäin eli näennäisesti tyytyväisempiä. Nämä seikat voisivat jopa laskea hintoja, mikäli ei olisi muuten riittävästi kilpailua kentällä. Nyt on vahva duopoli, joka hinnat nostaa.
Kaupan kaikki kulut maksaa kuluttaja. Ja jos S-market investoi Venäjälle, investoi Lidlikin tahollaan uusille alueille.