vielä synnytystapa-arvioinnista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ada
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ada

Vieras
Mitä kaikkea siihen kuuluu? Ultrako ja sisätutkimus? Ja vauvan painoarvio saadaan selville ja mitä muuta kaikkee?Kohta edessä ja tahtoo tietää;)...kiitos etukäteen vastanneille!

Ultra vauvan koon arvioimiseksi yleensä, sisätutkimus (joskus myös peräsuolen kautta) ja vielä mahdollisesti lantioröntgen. Riippuu paikasta ja lääkäristä.

Mitä ne peräsuolen kautta tutkii? Voi jestas sentää!!! Kuulin tänään myös, että lääkäri venyttää käsillä alapäästä paikkoja niin kovin että sattuu ihan tosi paljo. Kun kokeilee miten paikat antaa periksi kuulemma..Onkohan tämä totta? Mä en ole synnytystä pelännyt vielä yhtään (rv31) mutta nää kaikki tutkimukset saa mut panikoimaan.

Ei mulla ainakaan mitään ihmeitä venytelty, ihan tavallinen sisätutkimus ja vähän paineli noita lantion luita tuosta päältäpäin. Ja valitettavasti kokeili jotain tuolta b-rapustakin, olisko häntäluuta? Mutta ei se nyt mitään kamalaa ollut, joskin vähän epämiellyttävää. Ja sitten ultralla tehtiin vauvasta painoarvio.

Mulla ois tämä edessä huomenissa, voin kertoa käytyäni kokemuksia!
Semmoista haluaisin teiltä jo käyneiltä kysyä, että mies oli ihan automaattisesti tulossa mukaan, mutta nyt iski epäilys kertomanne perusteella, SAAKO sinne edes mies tulla mukaan?!

Tietysti saa tulla mukaan. Me oltiin yhdessä miehen kanssa ja ihan tavallinen ultra tehtiin ensin. Siinä siis myös se vauvan painoarvio. Sit lääkäri teki sisätutkimuksen ja vaikka neuvolantäti pelotteli tuolla perätutkimuksella, niin ei sitä ainakaan mulle tehty. Muutamalle kaverille taas on tehty samaisessa lääkärissä eli ilmeisesti sieltä b-rapun kautta saa paremman tuntuman, jos epäilevät ahdasta lantioita. Eihän sitä sisätutkimusvaihetta ole miehen pakko tuijotella. Vaan oottakaan kun pääsette synnyttämään, niin joku on koko ajan ronkkimassa alakertaa ja siinä vaiheessa se ei enää jaksa ujostuttaa ketään.

... ihan paikkakunnasta ja tilanteesta ja lääkäristä. Täällä (pk-seutu) ei tehdä ultraa, ihan tavallinen sisätutkimus vaan, eikä mulla ainakaan ole sorkittu b-rappua ;-) Painoarvio on tehty käsikopelolla jaottelulla ""tavallinen"" tai ""isohko"". Uudelleensynnyttäjillä ei välttämättä edes ole sitä viimestä lääkärintarkastusta ollenkaan.
Ongelmatapauksissa on tarkempi arviointi äitipolilla, mutta normaalisti siis mitään ihmeellisiä synnytystapa-arvioita ei täällä tehdä.

Tuli siis käytyä tässä synnytystapa-arviossa ja pelkästään positiivinen kokemus ainakin meille. Mies siis tuli mukaan, oli vähän sivummalla ronklausvaiheen ajan ja sitten myöhemmin katseltiin yhdessä ultraa kun mitattiin pituuksia.
Mullakaan ei ronkittu b-rappua, häntäluuta paineltiin jostain, mutta ei kyllä mielestäni takapuolen kautta ;)
Joku tässä ketjussa puhui kivuliaista venytyksistä, mutta ei mua venytelty, paineltiin vain lantion luita sisältä päin ja se voi sattua jos ovat kovin herkässä.
Lääkäri kyllä kertoi koko ajan mitä teki ja lopuksi sai kysellä jos oli kysyttävää, sukupuoltakin katseltiin ja saatiin ""todisteista"" kuva mukaan :)

Yhteistyössä