Mä ottaisin varmaan ap sinuna sen rotikan pennun jos sulla on rotikka joskus ollut. Kolmen kuukauden ikäinen koira on vielä niin pieni, et ei oo voinu oppia niin pahoja tapoja, mitä ei vois enää pois kitkeä.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Niin itsekin mietin pentua..Sakemanni kyllä kuulema lapsiin tottunut ja peruskoulutettu,mutta silti mietityttää, kun miettii esim.ekaa iltaa kotona koiran kanssa. En voi luottaa koiraan yhtään, sillä en tunne.
Jaa että näin kiire on sitten sen koiran saamisen kanssa... ja kun noin pitkälle kuin ensimmäiseen iltaan koiran kanssa viitsii miettiä, niin hyvin menee, hoh-hoijaa... kuule, tulee aika h----in monta tilannetta joissa olet vielä helisemässä sen koiranpennun ja lasten kanssa ja pakko niitä välillä on pitää toisista erilläänkin. Eikä koiraan koskaan voi 100 varmasti luottaa. Tämä sun pentukuumesi kuulostaa valitettavasti siltä että hyvin se ei luultavasti tulevan koiranne kannalta pääty (toivottavasti lapsenne kuitenkin säästyvät puremilta).
Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja Dumb:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja Dumb:miksi et ottaisi sakemannin pentua? Ihan sellasen 8 viikkosen jota pääset itse heti sosialistamaan jne.
Ottaisinkin, jos löytyisi sopiva jostain 250km säteeltä, mutta ei![]()
No jopas.Luulisi niitä olevan tarjolla vaikka kuinka.Oletko kysellyt pentuvälityksestä?
En, mikä se on?
Hei nyt kannattaisi lukaista saksanpaimenkoiraliiton sivut ja tutustua kasvattajiin siellä listoilla. Myös liittoon kuulumattomia kasvattajia on. Ehkä vähän nyt liian hätäisesti pentua etsit, kun et ole tietoakaan hakenut vai oletko?
Ai nykyään täytyy tuntea kasvattajat että "saa" ottaa koiran? Ihme tyyppejä täällä...
No ei tietenkään, mutta ap:llä ei ole edes tietoa kaikista kasvattajista, joten tuolta saksanpaimenkoiraliitosta ne löytyvät. Vaikea se on pentua saada, jos ei tiedä missä kasvattajat asuu.
Hätäisesti ap on kyllä liikenteessä, kun pentu pitää löytyä heti. Kyllähän koiran hankintaa yleensä suunnitellaan.
Edelleen toistan itseäni. Olen suunnitellut koiraa jo noin vuoden. Etsinyt kuluneen 4kk sopivaa. Minulle ei ole mitään väliä, onko pentu arvostetulta kasvattajalta vai ilman papereita oleva koira, en etsi näyttelykappaletta.
Ja kuten sanoin, loman vuoksi aika olisi nyt otollinen, mutta jos sopivaa ei löydy, niin odottelen. Mistä sinäkin Toivoliini minun kiireeni tiedät, olenko sanonut, että pentu pitäisi olla heti???
Ymmärsin tuosta ensimmäisestä viestistäsi, kun sinulla ensin oli vain kaksi vaihtoehtoa. Ajattelin, että olet nyt heti päättämässä kumman otat. Mielestäni nuo vaihtoehdot oli oudot. Kaksi eri rotua ja vielä eri ikäiset koirat.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Niin itsekin mietin pentua..Sakemanni kyllä kuulema lapsiin tottunut ja peruskoulutettu,mutta silti mietityttää, kun miettii esim.ekaa iltaa kotona koiran kanssa. En voi luottaa koiraan yhtään, sillä en tunne.
Miksi siitä sakemannista ollaan luopumassa? Ei 1-vuotias peruskoulutettu, lapsiin tottunut, hyväpäinen koira välttämättä ole huono vaihtoehto. Jos luopumisen syy on vaikka se, ettei sovellu harrastuskoiraksi tai jalostuskoiraksi, niin voisin harkitakin. Onko koiraa kuvattu? Millaisesta suvusta se tulee?
Miettisin kuitenkin noita rotuvaihtoehtoja uusiksi. Saksanpaimenkoirilla on kuitenkin paljon ongelmia terveydessä ja kasvattajissa on paljon epämääräisiä tapauksia. Kärjistäen voisi sanoa, että harva kunnon kasvattaja myy pentua perhekoiraksi. Mahdollisuudet saada huono koira on paljon suuremmat kuin mahdollisuudet saada hyvä koira. Samaa pätee varmaan rotikkaankin.
Ottaisin sinuna harkintaan paremmin seurakoiriksi soveltuvat rodut. Jos paimenen luonne miellyttää, niin pitkä- tai lyhytkarvainen collie, lapinkoira tai varmaan vaikka lapinporokoirakin voisivat olla parempia vaihtoehtoja.
Yli 250 km matkan ei pitäisi olla mikään pennun valintaperuste. Se matka tarvitsee tehdä vain kerran, mutta sitä koiraa pitää katsella koko sen elinikä. Oli se elinikä sitten 1 tai 15 vuotta.
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:Mä ottaisin varmaan ap sinuna sen rotikan pennun jos sulla on rotikka joskus ollut. Kolmen kuukauden ikäinen koira on vielä niin pieni, et ei oo voinu oppia niin pahoja tapoja, mitä ei vois enää pois kitkeä.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Hei nyt kannattaisi lukaista saksanpaimenkoiraliiton sivut ja tutustua kasvattajiin siellä listoilla. Myös liittoon kuulumattomia kasvattajia on. Ehkä vähän nyt liian hätäisesti pentua etsit, kun et ole tietoakaan hakenut vai oletko?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Mä olen tavannut monta ihanaa sakunarttua, kaikille niille on ollut yhteistä että ne on olleet todella hyvin hanskassa, koulutettu siis todella hyvin (eikä se tapahdu yhdessä tai kahdessa yössä..). Kun paimenen hyviä ominaisuuksia osataan hyödyntää koulutuksessa ja niiden pää pysyy kasassa, niistä tulee hienoja koiria.
Miellyttävät rotikat taas on mun tuntuman mukaan harvassa, järjestään tosi kovia dominoivia yksilöitä. Ehkä jollain tosi harrastajalla nekin on hanskassa. Mutta en lähtisi kokeilemaan onneani pienten lasten seassa.
En vaan jaksa ymmärtää miksi pikkulapsiperheeseen halutaan juuri näitä rotuja- seurakoiriakin on olemassa ja riskit niiden kanssa on pienemmät- suuremmalla todennäköisyydellä niistä saisi itselleen mukavan lenkkikaverin ja lemmikin.
Voisko ap myös valaista sitä seikkaa, kuinka paljon on valmis panostamaan koiran koulutukseen?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Mä olen tavannut monta ihanaa sakunarttua, kaikille niille on ollut yhteistä että ne on olleet todella hyvin hanskassa, koulutettu siis todella hyvin (eikä se tapahdu yhdessä tai kahdessa yössä..). Kun paimenen hyviä ominaisuuksia osataan hyödyntää koulutuksessa ja niiden pää pysyy kasassa, niistä tulee hienoja koiria.
Miellyttävät rotikat taas on mun tuntuman mukaan harvassa, järjestään tosi kovia dominoivia yksilöitä. Ehkä jollain tosi harrastajalla nekin on hanskassa. Mutta en lähtisi kokeilemaan onneani pienten lasten seassa.
En vaan jaksa ymmärtää miksi pikkulapsiperheeseen halutaan juuri näitä rotuja- seurakoiriakin on olemassa ja riskit niiden kanssa on pienemmät- suuremmalla todennäköisyydellä niistä saisi itselleen mukavan lenkkikaverin ja lemmikin.
Voisko ap myös valaista sitä seikkaa, kuinka paljon on valmis panostamaan koiran koulutukseen?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:"Yli 250 km matkan ei pitäisi olla mikään pennun valintaperuste. Se matka tarvitsee tehdä vain kerran, mutta sitä koiraa pitää katsella koko sen elinikä. Oli se elinikä sitten 1 tai 15 vuotta."
ap:n ei tarvitse,kun hän voi antaa koiran pois sitten,kun se ei olekkaan niin hauska juttu.
näinhän hän teki edellisellekkin koiralle
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Ai nykyään täytyy tuntea kasvattajat että "saa" ottaa koiran? Ihme tyyppejä täällä...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Ai nykyään täytyy tuntea kasvattajat että "saa" ottaa koiran? Ihme tyyppejä täällä...
Tunnolliset kasvattajat tahtovat tietää, minkälaiseen perheeseen pentu menee. On kasvattajan velvollisuus tutustua ostajaan ja katsoa, mihin pentunsa myy. Koiria ei todellakaan osteta kuin supermarketista, vaan koira saadaan, jos kasvattaja katsoo ostajan kelvolliseksi.
Suurin osa kasvattajista tahtoo tavata perheen kaikki jäsenet ainakin kerran ennen kuin päättää koiran myymisestä. Kasvattajiin täytyy siis tutustua, usein jo ennen pennun syntymää. Jos kasvattaja on valmis jo puhelun perusteella myymään pennun ja tuomaan sen jonnekin parkkipaikalle, niin hälytyskellojen täytyy soida ja kovaa.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Ai nykyään täytyy tuntea kasvattajat että "saa" ottaa koiran? Ihme tyyppejä täällä...
Tunnolliset kasvattajat tahtovat tietää, minkälaiseen perheeseen pentu menee. On kasvattajan velvollisuus tutustua ostajaan ja katsoa, mihin pentunsa myy. Koiria ei todellakaan osteta kuin supermarketista, vaan koira saadaan, jos kasvattaja katsoo ostajan kelvolliseksi.
Suurin osa kasvattajista tahtoo tavata perheen kaikki jäsenet ainakin kerran ennen kuin päättää koiran myymisestä. Kasvattajiin täytyy siis tutustua, usein jo ennen pennun syntymää. Jos kasvattaja on valmis jo puhelun perusteella myymään pennun ja tuomaan sen jonnekin parkkipaikalle, niin hälytyskellojen täytyy soida ja kovaa.
Siis ihan ihme juttua taas. En ole vielä koskaan törmännyt kasvattajaan joka vaatii saada tavata koko perheen, ja jonkun verran olen ollut kasvattajien kanssa tekemisissä. Muutenkin täällä nää jutut on sen suuntaisia että " sulla ei oo mitään oikeutta ottaa koiraa ellet juokse sen kanssa kilpailukentillä tai näyttelyringissä ".
Alkuperäinen kirjoittaja Saiccu:Perus sakemanni on helpompi kuin rotikka. Paimenena sillä on enemmän miellyttämishalua ja oppii asiat helposti (myös ne ei toivotut asiat). Rotikalla on yleisesti ottaen enemmän dominanssia ja luonteeltaan kovempi. Myöskään sitä ei ole niin helppo kouluttaa kun sakemannia.
Tiedätkö mitkä tuon 1v:n sakemannin kuvaustulokset on? Siitä suvusta kyllä kannattaa kysyä ja pyytää koiran rekisterinumero, jotta voit varmistaa annetut tiedot KoiraNetisä.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Mulla ainakin KoiraNet toimii.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Mulla ainakin KoiraNet toimii.
Joo niin pääsin minäkin nyt. Mutta eipä nuo tiedot mulle sen enempää kerro.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Mulla ainakin KoiraNet toimii.
Mitä ne kuvaustulokset ovat? Mitä vanhempien kuvaustulokset ovat? Entä indeksit? Onko vanhemmilla minkälaisia tuloksia? Entä onko vanhemmilla aikaisempia pentueita? Minkälaisia ne ovat olleet?
Alkuperäinen kirjoittaja Poolo:Molemmat rodut vähän sellasia, et harkitsisin kyllä tosi tarkkaan ottamista lapsiperheeseen. Niinku tuossa jo joku mainitsikin, tartteevat paljon ohjelmaa ja mieluummin isännäkseen/emännäkseen ihmisen, joka koirista jotain ennestään jo tietää. Yleisesti ottaen miusta olisi järkevämpää ottaa koira pentuna kuin isompana. Meillä on labradorinnoutajia ja ovat kyllä tosi luppanoita lasten kanssa; saa venyttää ja vanuttaa eivätkä hermostu. Ja ko. rodun kanssa pystyy harrastamaankin; metsästys, toko, lenkkeily, kärrien/pulkan vetäminen (koiralle valjaat)... Onnea ja harkintaa koiran hankintaan!
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Mulla ainakin KoiraNet toimii.
Mitä ne kuvaustulokset ovat? Mitä vanhempien kuvaustulokset ovat? Entä indeksit? Onko vanhemmilla minkälaisia tuloksia? Entä onko vanhemmilla aikaisempia pentueita? Minkälaisia ne ovat olleet?
Kuules en tiedä...