Viekö kukaan päiväkotiin omia ruokia lapselle?

  • Viestiketjun aloittaja Äiti 33
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
Rasvattomat maitotuotteet lisäävät miehillä eturauhasen syöpää ja naisilla munasarasyöpää:

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/74/4/549

http://aje.oxfordjournals.org/cgi/content/short/149/1/21
 
[QUOTE="aapee";22995121]Lainattu Antti Heikkilän blogista:

"Uusimmassa American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä on julkaistu ruotsalaistutkijoiden Eva Warensjön ja kumppaneiden uusin tutkimus aiheesta. Siinä todetaan, että maitorasvat alentavat sydänkohtausriskiä selvästi. Sen lisäksi tutkijat totesivat täysmaidon ja kaikkien muiden runsaasti maitorasvaa sisältävien tuotteiden säännöllisen käytön vähentävän metaboolisen syndrooman riskiä, lihavuutta ja diabetesta.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/ajcn.2009.29054v1"[/QUOTE]

Kuten sanottua. Ei ole vielä yksiselitteistä totuutta.
Se että Heikkilä on lääkäri ei vielä todista mitään.
Se että ruotsalaistutkimus on saanut tällaiset tulokset ei vielä todista mitään. Kuten tutkimuksessakin todetaan.
Toki itsekin olisin hyvilläni jos "kovat rasvat" vapautuisivat "pahojen" listalta. Silloin vähenisi korvaavien aineiden käyttö.
Ja eikös olekin mielenkiintoista että nyt kun trasravoja kielletään niin yhtäkkiä kovat rasvat ei olekkaan niin pahoja.
Täytyy suhtautua kriittisesti kaikkiin tutkimuksiin oli lähde mikä tahansa.





Jättitutkimuksen yllättävät tulokset: tyydyttyneet 'huonot' rasvat eivät aiheuta sydäntautia - Terveysuutiset - Sydänterveyskanava - Poliklinikka.fi
 
"aapee"
Loppupeleissä varmin totuus mun mielestä on se, että luonnollinen/luonnonmukainen on terveellistä. Teollinen, manipuloitu ja prosessoitu ei.

Mä en voi mitenkään uskoa, että täysin teollinen margariini on ihmiselle hyväksi tai maidon homogenisointi ja rasvan poisto. Meidän taloudessa ei ole väliä onko rasva "kovaa" vai "pehmeää", kunhan se on luonnollista!
 
[QUOTE="aapee";22995320]Loppupeleissä varmin totuus mun mielestä on se, että luonnollinen/luonnonmukainen on terveellistä. Teollinen, manipuloitu ja prosessoitu ei.

Mä en voi mitenkään uskoa, että täysin teollinen margariini on ihmiselle hyväksi tai maidon homogenisointi ja rasvan poisto. Meidän taloudessa ei ole väliä onko rasva "kovaa" vai "pehmeää", kunhan se on luonnollista![/QUOTE]

Samaa mieltä. Kovia ja pehmeitä molempia sopivasti niin ei tartte sitten huomata pallolaajennuksessa että tulipas tehtyä moka. Jos niillä nyt onkaan vaikutusta sairauksiin.
Tosin ulkomaisissa luomutuotteissa käytetään orgaanisia torjunta-aineita jotka ovat ympäristölle vaarallisempia kuin teollisuudessa valmistetut.
Varsinkin Kiina joka tuottaa suurimman osan maailman luomutuotteista.
Suomalaisista en tiedä, mutta pakko niiden on jotain käyttää. Varsinkin isojen tilojen.
Joku jos tietää niin valaiskoon?
 
"aapee"
Pakko vielä tuohon vastata, että en kyllä mielellään mistään kovin kaukaa rahdattua osta, vaikka luomua oliskin. Juuri tuo Kiinan luomutuontanto epäilyttää. Lähiruoka ehkä mieluummin, vaikkei ihan luomua olisi. Tosin possua ja kanaa ei uskalla, kun syövät sitä GM-rehua..
 
[QUOTE="aapee";22995121]Lainattu Antti Heikkilän blogista:

"Uusimmassa American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä on julkaistu ruotsalaistutkijoiden Eva Warensjön ja kumppaneiden uusin tutkimus aiheesta. Siinä todetaan, että maitorasvat alentavat sydänkohtausriskiä selvästi. Sen lisäksi tutkijat totesivat täysmaidon ja kaikkien muiden runsaasti maitorasvaa sisältävien tuotteiden säännöllisen käytön vähentävän metaboolisen syndrooman riskiä, lihavuutta ja diabetesta.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/ajcn.2009.29054v1"[/QUOTE]

Joo ja tuossa edellisessä linkissä missä oli mm. statiineista, amerikkalainen kuuluisa tohtori oli sitä mieltä että rasvoilla ei ole metabolisen oireyhtymän, diabeteksen ja lihavuuden kanssa mitään tekemistä, kyse ainoastaan hiilareista :LOL: Että miten nyt sitten on?
 
"aapee"
Joo ja tuossa edellisessä linkissä missä oli mm. statiineista, amerikkalainen kuuluisa tohtori oli sitä mieltä että rasvoilla ei ole metabolisen oireyhtymän, diabeteksen ja lihavuuden kanssa mitään tekemistä, kyse ainoastaan hiilareista :LOL: Että miten nyt sitten on?
Ei kai siinä niin sanottu, että ei mitään tekemistä? Toteaa, että rasvat eivät ole syypää.
 
[QUOTE="aapee";22995572]Ei kai siinä niin sanottu, että ei mitään tekemistä? Toteaa, että rasvat eivät ole syypää.[/QUOTE]

Rasvat eivät ole ongelma, rasvat eivät ole syypää, rasvoilla ei ole asian kanssa tekemistä = samaa tarkoitetaan. Amerikkalaisen mukaan siis hiilarit aiheuttavat sydänongelmia yms. ja rasvoilla ei ole merkitystä. Ruotsalainen taas sanoo että rasvat vähentävät sydänongelmia yms. :confused:
 
"aapee"
Rasvat eivät ole ongelma, rasvat eivät ole syypää, rasvoilla ei ole asian kanssa tekemistä = samaa tarkoitetaan. Amerikkalaisen mukaan siis hiilarit aiheuttavat sydänongelmia yms. ja rasvoilla ei ole merkitystä. Ruotsalainen taas sanoo että rasvat vähentävät sydänongelmia yms. :confused:
Toi on sun iha oma tulkinta. Tuossa amerikkalaisessa jutussa ei ollut mitenkään kumottu tai kommentoitu tuota maitorasvojen terveellisyyttä.
 
Nyt mennään sitten perä edellä puuhun ja kovaa.
Mutta koitetaan.
Rasvoilla tai hiilareilla ei yksinään ole mitään tekemistä metabolisen oireyhtymän syntyyn.
Lainaus terveyskirjastosta:

Nykyisen määritelmän mukaan metabolisen oireyhtymä on kyseessä, jos vyötärön ympärys ylittää miehellä 94 cm ja naisella 80 cm (ks. «Vyötärölihavuus (keskivartalolihavuus, omenalihavuus)»1) ja lisäksi todetaan vähintään kaksi seuraavista muutoksista:

Veren triglyseridien (ks. «Veren triglyseridit (rasvat)»2) määrä on suurentunut.
Veren HDL-kolesterolin eli hyvän kolesterolin määrä on pienentynyt (ks. «Kolesteroli»3)
Verenpaine on koholla (ks. «Kohonnut verenpaine (verenpainetauti)»4)
Häiriintynyt sokeriaineenvaihdunta, esimerkiksi suurentunut verensokeri tai diabetes (ks. «Diabetes (sokeritauti)»5)
Näillä kriteereillä metabolinen oireyhtymä on yli kolmasosalla aikuisista suomalaisista miehistä ja ja naisista yli neljäsosalla. Monilla henkilöillä voidaan todeta kaikki häiriöt, toisilla vain osa niistä.

Kyse on yhteisvaikutuksesta eli suomeksi sanottuna jos olet lihava ja sinulla on joku em.sairauksista niin sinulla on MBO.
Vähän niinkun jos sulla on näyttö ja keskusyksikkö niin sinulla on tietokone.
Rasvat ja hiilarit siis aiheuta MBO:ta vaan ennen kaikkea lihavuus ja lihavuuden aiheuttaa energian ylisaanti kulutukseen nähden.
 
"aapee"
Niin, eli sen lihavuuden hallinta on tärkeintä. Nyt mulla ei ole linkkiä siihen viime vuotiseen tutkimukseen heti käsillä, mutta tutkittiin, että sekä vähähiilihydraattisella että vähärasvaisella ruokavaliolla pystyy laihduttamaan yhtä tehokkaasti, mutta VHH:sta seuraa paremmat veriarvot kuin vähärasvaisesta.
 
Mä ainakin tiedän mikä on MBO, mutta ois ihan mielenkiintoista lukea näitä tutkimuksia siitä että miten rasvattomat tuotteet ja margariini vaikuttaa siihen tuleeko sydänsairauksia? Tai että miks ne ovat jotenkin huonompia. :)
Ei siinä mitään jos haluaa syödä oikein ja ravitsemussuositusten mukaan. Mutta vähän kuulostaa liioittelulta ettei vois päiväkodissakaan rasvatonta maitoa juoda.
 
[QUOTE="aapee";22995134]Rasvattomat maitotuotteet lisäävät miehillä eturauhasen syöpää ja naisilla munasarasyöpää:

Dairy products, calcium, and prostate cancer risk in the Physicians' Health Study — Am J Clin Nutr

http://aje.oxfordjournals.org/cgi/content/short/149/1/21[/QUOTE]

Mutta sitten taas eläinrasvaan painottuva ruokavalio lisää haimasyövän riskiä.

Eläinrasvaan painottuva ruokavalio nostaa haimasyövän riskiä | Syöpä | Iltalehti.fi

Ja tässäkin puhutaan minkä verran eläinrasvojen käyttö voi aiheuttaa syöpää:

Suositus 5 - Syöpäjärjestöt

Musta vähän tuntuu että syö niin tai näin, on aina riski sairastua. Tai sitten ei sairastu.
 
Helekutti
Mä ainakin tiedän mikä on MBO, mutta ois ihan mielenkiintoista lukea näitä tutkimuksia siitä että miten rasvattomat tuotteet ja margariini vaikuttaa siihen tuleeko sydänsairauksia? Tai että miks ne ovat jotenkin huonompia. :)
Jos jaksan niin kaivan sulle tutkimuksen jonka mukaan rasvattomat maitotuotteet aiheuttavat lapsettomuutta estämällä ovulaation. Tämä tutkimus oli siis tehty ihmisillä.

Menen kyllä imuroimaan ensin :)
 
Jos jaksan niin kaivan sulle tutkimuksen jonka mukaan rasvattomat maitotuotteet aiheuttavat lapsettomuutta estämällä ovulaation. Tämä tutkimus oli siis tehty ihmisillä.

Menen kyllä imuroimaan ensin :)
Okei :) Sanon jo kyllä etukäteen että oon vähän skeptinen tollasten suhteen, koska varmastikaan ne eivät aina aiheuta lapsettomuutta. ja ennenvanhaankin ennen kevyttuotteiden aikakautta on myös lapsettomuutta ollut. Mutta voivathan ne yksi osatekijä olla.

Itse joudun kyllä ihan just lähtemään asioille, mutta kurkkailen ketjua myöhemmin :D
 
En jaksanut koko ketjua lukea.
Mutta se ei onnistu, eivät voi tietää missä vaiheessa esim kylmäketju katkeaa ja lapsi voi saada vaikka ruokamyrkytyksen.
Esim. maitoallergiselle pitäisi tuoda jauhe avaamattomassa paketissa...

Esim. Synttäreille saa tuoda vain alkuperäispakkauksessa olevi, avaamattomia, huoneenlämmössä säilyviä tarjottavia. Ja aineet pitää lukea suomeksi.
 
"jep"
Lapsi on vielä kotihoidossa, mutta mies on puhunut tuosta, että jos veisi omat voit. Itse mietin just tuota henkilökunnan resurssia, kun on jo allergiset ja muut rajoitukset, ei kai se lapsi siitä yhdestä margariinileivästä rikki mene.

Mutta yksi asia, joka minua on kauhistuttanut on, kun joissain päiväkodeissa on lapsille tarjoiltu esim. aamupalalla SOKERITONTA mehukeittoa, sellaista, jossa sokeri on korvattu keinomakealla. Aspartaamia sun muuta tuubaa en haluaisi lapseni syövän tai juovan ollenkaan. Itselleni siitä tulee huono olo fyysisesti, enkä luota pätkääkään niihin tutkimuksiin, joiden mukaan aikuiselle turvallinen määrä olisi litroittain kevytlimua päivittäin. Makeutusaineiden jatkuvasta käytöstä, ja käytöstä pienillä kehittyvillä lapsilla on niin vähän kokemusta, että minulle on ihan sama, vaikka rotat selviäisivätkin siitä labraoloissa enimmäkseen hengissä.
 
Hip-pi
[QUOTE="jep";22996033]Lapsi on vielä kotihoidossa, mutta mies on puhunut tuosta, että jos veisi omat voit. Itse mietin just tuota henkilökunnan resurssia, kun on jo allergiset ja muut rajoitukset, ei kai se lapsi siitä yhdestä margariinileivästä rikki mene.

Mutta yksi asia, joka minua on kauhistuttanut on, kun joissain päiväkodeissa on lapsille tarjoiltu esim. aamupalalla SOKERITONTA mehukeittoa, sellaista, jossa sokeri on korvattu keinomakealla. Aspartaamia sun muuta tuubaa en haluaisi lapseni syövän tai juovan ollenkaan. Itselleni siitä tulee huono olo fyysisesti, enkä luota pätkääkään niihin tutkimuksiin, joiden mukaan aikuiselle turvallinen määrä olisi litroittain kevytlimua päivittäin. Makeutusaineiden jatkuvasta käytöstä, ja käytöstä pienillä kehittyvillä lapsilla on niin vähän kokemusta, että minulle on ihan sama, vaikka rotat selviäisivätkin siitä labraoloissa enimmäkseen hengissä.[/QUOTE]

Makeutusaineet, keinotekoiset rasvat, kuoritut viljat, lisäaineet ja kaikki muu keinotekoinen eivät kuulu niihin "ruokiin", joita aikojen alusta on syöty, kuten täällä tunnutaan viittaavan. Lapsemme ovat koekaniineina, ja sitten joku viitsii vielä naureskella, kun joku jaksaa olla huolissaan lapsestaan. Tietoisuus lisää tuskaa, tietämättömyys sitten...

Olisinpa tosi pahoillani, jos omat lapseni joutuisivat noudattamaan tällaista ruokavaliota. Sehän ei ole siis yksi maitolasillinen tai yksi annons aspartaamia vaan aika monta kertaa lapsen päiväkoti- ja kouluaikana.
 
Helekutti
Okei :) Sanon jo kyllä etukäteen että oon vähän skeptinen tollasten suhteen, koska varmastikaan ne eivät aina aiheuta lapsettomuutta. ja ennenvanhaankin ennen kevyttuotteiden aikakautta on myös lapsettomuutta ollut. Mutta voivathan ne yksi osatekijä olla.
No en mä kai sanonutkaan että rasvattomat maitotuotteet aiheuttavat 100%:lle käyttäjistään lapsettomuutta? Ja onhan sitä lapsettomuuttakin montaa sorttia, rasvattomat maitotuotteet aiheuttavat sitä ovuloimattomuutta.

Tässä tutkittiin yli 18 000 naimisissa olleen naisen ruokavalion ja lapsettomuuden yhteyttä.
A prospective study of dairy foods intake and anovulatory infertility — Hum Reprod
 
Helekutti
Okei :) Sanon jo kyllä etukäteen että oon vähän skeptinen tollasten suhteen, koska varmastikaan ne eivät aina aiheuta lapsettomuutta. ja ennenvanhaankin ennen kevyttuotteiden aikakautta on myös lapsettomuutta ollut. Mutta voivathan ne yksi osatekijä olla.
No on se nyt perkele että kaikki viestit jää spämmifiltteriin eikä niitä ikinä julkaista.

No en mä kai sanonutkaan että rasvattomat maitotuotteet aiheuttavat 100%:lle käyttäjistään lapsettomuutta? Ja onhan sitä lapsettomuuttakin montaa sorttia, rasvattomat maitotuotteet aiheuttavat sitä ovuloimattomuutta.

Tässä tutkittiin yli 18 000 naimisissa olleen naisen ruokavalion ja lapsettomuuden yhteyttä.
http:// humrep.oxfordjournals.org/content/22/5/1340.full (ota välilyönti // jälkeen pois)
 

Yhteistyössä