Victoria Stilwell vai Cesar Millan? Vai joku muu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "oops"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"oops"

Vieras
Tiedetään, että maalaisjärjellä pääsee pitkälle, mutta kumminkin...

Kummalla mielestänne paras touchi koirien "kouluttamiseen" ja miksi? Miten heidän metodinsa eroavat toisistaan? Vai olisiko valintanne joku ihan muu kuin kumpikaan heistä?

Cesarilla, hän ajattelee koiran kouluttamisen koirille luonnollisella tavalla. Eli kun tiedät mitä koirat ajattelee ja ajattelet itsekin kuin koira, niin pääsee pitkälle! Tosi jees mun mielestä :)

Victorialla on pehmeät metodit käytössä, Oscarilla kovemmat ja minusta viimeksimainittu selättää ja alistaa koiraa kohta jo liiankin innokkaasti. Tosin, noita Oscarin oppeja on tullut seurattua vähemmän, joten siinä mielessä Victorialla on etulyöntiasema minun mielipiteissäni.

Itse olen tykästynyt Cesarin oppeihin. Meillä 3 v. terrieri ja erittäin oppivainen. Ollaan tehty harjoituksia Victorian tyyliin, mutta kun herkut ja kehut puuttuu, ei koira viitsi vaivautua. Ja nameja en rupea jatkuvasti kantamaan mukana. Eli nyt siirrytään toisiin keinoihin, vaikka kyllähän toi mein ransu on tosi tottelevainenkin..kun itse haluaa :) Niin ja ei se koiran selättäminen ja alistaminen tee sille koiralle pahaa, ne vaan tietää asemansa.

Mites sit kun yksi tuttu koirakouluttaja (joka tehny paljon duunia ongelmakoirien parissa) sano, että suurimmat ongelmat on hänen kokemustensa mukaan ollu nimenomaan niillä, jotka on selättäneet yms. koiriaan ja sillä tavalla pyrkineet osoittamaan koiran paikan. Tää henkilö on työskennellyt paljon mm. malamuuttien ja muiden suht isokokoisten koirien kanssa.

Mä ihmettelenkin sitä, että milläs sitä sitte selättää esimerkiksi sellasen reilut 40kg painavan malamuutin. Että eikös se homma olisi parempi saada toimimaan muilla keinoin kuin selättämisellä jne?

Kunhan vaan pohdin, kun ei tässä kaikessa "tiedon" ristitulvassa oikein ota selvää siitä, mikä on se "oikea" tapa.

Noita "kuulin juttuja" kuulee ja lukee, mutta fiksumpaa jos omaa kokemusta ja sitten kirjoittaa. Mun tutulla on 5 rotikkaa ja se selättää jos joku yrittää nuoruuden uhmassa uhitella. Hänellä onkii mukavimmat rotikat, jotka tunnen.

Eihän se Cesar selätä kuin ne koirat jotka alkavat isotella ihmiselle. Jos koiralla ei ole ongelmana auktoriteetti ongelma ihmistä kohtaan ei sitä tarvitse alistaa selättämällä,vaan sillon toimii muut ne koirien luontaiset keinot eli elekieli. Itse en osaa valita kumpi olisi ns parempi koirien kouluttaja,koska ite olen meidän koiraan ja myös vanhempien koiraan käyttänyt vähän molempien neuvoja. Itse olen sitä mieltä että se on kovin koira kohtaista että toimiiko paremmin opeetamisessa pelkkä ajan kanssa totuttaminen vai namuilla palkitseminen.

Käsittääkseni noissa ohjelmissa on melkeinpä järjestään ne koirat olleet sellasia että niitä ei ole pennusta asti opetettu lempeästi hyville tavoille,vaan koirat on saaneet ottaa johtajan roolin perheissä ja sitä kautta siitä on tullut ongelma. Jos koira ei saa tarpeeksi virikkeitä ja saa harrastaa tarpeeksi liikuntaa ei ole ihme että se alkaa itse kehittää itselleen tekemistä,ja turhautuneena ala purkamaan oloaa huonolla käytöksellä...

Kannatan enemmän Cesaria, koska en usko ongelmakäyttäytymisen poistamiseen "positiivisin keinoin" kuten Victoria opettaa. Eli palkitsemisen en usko kantavan pitkälle. Minkäänlaista selättämistä en kannata myöskään, oikean lauman johtajan ei tarvitse kajota alaiseen. Kuulostaapa helpolta :D Ja juu, ei ole..

Noita "kuulin juttuja" kuulee ja lukee, mutta fiksumpaa jos omaa kokemusta ja sitten kirjoittaa. Mun tutulla on 5 rotikkaa ja se selättää jos joku yrittää nuoruuden uhmassa uhitella. Hänellä onkii mukavimmat rotikat, jotka tunnen.

No mä nyt olen ihan suoraan kyseisen henkilön kanssa keskustellut tästä asiasta ja hän sanoi noin. Hänen mielestään nuo selättämiset ja muut ovat 70-luvun puuhaa ja niitä käytetään silloin, kun fiksut keinot loppuvat. Mutta, ehkä tässäkin nyt sitten on kyse siitä, että hän on tietyn "koulukunnan" edustaja, kun sitten taas joku toinen edustaa jotain muuta. Oman tapansa puolestahan kaikki puhuvat.

No mä nyt olen ihan suoraan kyseisen henkilön kanssa keskustellut tästä asiasta ja hän sanoi noin. Hänen mielestään nuo selättämiset ja muut ovat 70-luvun puuhaa ja niitä käytetään silloin, kun fiksut keinot loppuvat. Mutta, ehkä tässäkin nyt sitten on kyse siitä, että hän on tietyn "koulukunnan" edustaja, kun sitten taas joku toinen edustaa jotain muuta. Oman tapansa puolestahan kaikki puhuvat.

Joo, olen sitä mieltä, että siinä vaiheessa kun koira OIKEESTI käy päälle, ei tarvi enää miettiä, onko selättäminen fiksu keino... siinä vaiheessa se on kai ainut mahdollinen keino, eikö?

[QUOTE="heh";22625047]Joo, olen sitä mieltä, että siinä vaiheessa kun koira OIKEESTI käy päälle, ei tarvi enää miettiä, onko selättäminen fiksu keino... siinä vaiheessa se on kai ainut mahdollinen keino, eikö?[/QUOTE]

Näissä mun puhumissani tapauksissa koirat eivät olleet käyneet ihmisen päälle, vaan niitä oli johdonmukaisesti koulutettu nimenomaan käyttämällä selätystä jokaisesta pienestäkin jääräpäisyydestä. Koiran uhittelu oli vaan pahentunut ajan myötä, mutta siis eivät ne siinäkään kohtaa ihmisen päälle tulleet. Aloituksessahan oli kyse nimenomaan koiran kouluttamistavoista.

Sitten ollaan kyllä jo tosi pahasti metsässä, jos koira käy kirjaimellisesti päälle.

Victoriahan juurikin lyttää kaikki Cesarin opit. Monesti hän nimenomaan on maininnut, miten ei pidä sen tyyppisestä alistus-laumanjohtaja koulutuksesta, vaan sanoo sen lisäävän koiran agressiivisuutta ajan myötä.

Itse en sen kummemmin voi kommentoida kumpi on oikeasti parempi keino, kun ei kokemusta koirsta ole.

Näissä mun puhumissani tapauksissa koirat eivät olleet käyneet ihmisen päälle, vaan niitä oli johdonmukaisesti koulutettu nimenomaan käyttämällä selätystä jokaisesta pienestäkin jääräpäisyydestä. Koiran uhittelu oli vaan pahentunut ajan myötä, mutta siis eivät ne siinäkään kohtaa ihmisen päälle tulleet. Aloituksessahan oli kyse nimenomaan koiran kouluttamistavoista.

Sitten ollaan kyllä jo tosi pahasti metsässä, jos koira käy kirjaimellisesti päälle.

Jännää, miten erilaisia kokemuksia meillä on. Itse olen nuoruuden uhmakkuudessa selättänyt, eikä yksikään ole aikuisena uhitellut eikä murissut tai näykkinyt ihmisiä. Sosiaalisuus on sitä luokkaa ollut, että kokeet ja näyttelyt on hyvin sujuneet. Eikä koiriani ole tarvinnut koskaan arestiin laittaa, tuli kylään lapsia tai aikuisia.

Omaa koiralaumaa seuranneena. Kun yksi lähtee laumasta lenkillä erilleen, joudun kutsumaan sitä, niin kyllä joku koiristani höykyttää sitä "hemmettiäkö lähdit"...
Myös luun varastamisesta toiselta koiralta, nuorempi saa palautuksen. Victoria Stilwell vai Cesar Millan ?

Joo, mä en ole sen enempää perehtyny kummankaan kouluttajan metodeihin. Parhaiten pärjää, kun tietää, miten koira laumassa käyttäytyy ja osaa koiran elekieltä. Mutta toi nainen, ( jos se on se siinä sarjassa, kun neloselta on tullu? ) on kyllä oikein johdonmukaisen ja varman oloinen omissa metodeissaan, ihan ok:lta näyttää, sen verran mitä oon kattonu. Tosta toisesta en muuta tiedä, muuta ku katoin toisesta ketjusta linkkejä mitä joku oli laittanu, ja siinä taas oli kyse juurikin sellaisista koirista, jotka kävivät jo kirjaimellisesti päälle, ja siinä kohtaa pitää mennä siihen äärimmäisyyteen, mitä johtaja susilaumassakin tekee, eli alistaa.
Ja noita tapauksia on paljon, joissa koira käy päälle, koska on ottanut johtajan paikan, ei siinä sen kummempaa tarvita, johtajan paikka ei ole lemmikkikoiran paikka. Mut emmä sitä ymmärrä, et joku käyttää selätystä koulutuskeinona sinänsä, siis täh? :O

Jännää, miten erilaisia kokemuksia meillä on. Itse olen nuoruuden uhmakkuudessa selättänyt, eikä yksikään ole aikuisena uhitellut eikä murissut tai näykkinyt ihmisiä. Sosiaalisuus on sitä luokkaa ollut, että kokeet ja näyttelyt on hyvin sujuneet. Eikä koiriani ole tarvinnut koskaan arestiin laittaa, tuli kylään lapsia tai aikuisia.

Mitä sä tarkotat nuoruuden uhmakkuudella? Kun musta tuntuu, että osa täällä nyt luulee, että esim. sä koulutat koiraa niin, että jos pyydät esim. istumaan eikä tottele, selätät sen saman tien? Näin ei varmaan ole?

[QUOTE="heh";22625239]Mitä sä tarkotat nuoruuden uhmakkuudella? Kun musta tuntuu, että osa täällä nyt luulee, että esim. sä koulutat koiraa niin, että jos pyydät esim. istumaan eikä tottele, selätät sen saman tien? Näin ei varmaan ole?[/QUOTE]

Siis ei.. tarkoitan esim. 4kk rotikka uroksen murinaa, kun otat ruokakupin tai luun.

Siis ei, en koulutuksessa alista kun ei koskaan ole ollut tarvetta :) Ei nää nuoruuden uhman jälkeen oo silmille hyppineet, kun kakarana jo kerron, kelle ei uhitella :)

Yhteistyössä