vhh-apuja kasvissyöjälle

• Viestiketjun aloittaja "sokerihiiri"
  • Ensimmäinen viesti
"a.p"
olen siis elänyt yli 20 vuotta lähinnä hiilareilla (hedelmät, juurekset, leipä, pasta, riisi ym...) Haluaisin vähentää nyt hiilareita ja mietin muuta vaihtoehtoa kuin lihan ottamista ruokavalioon. Olen syönyt soijaa ym todella harvoin ja se näkyy kyllä kropassa: olen oikea pullamäössö, sokereilla lihotettu.

"vieras"
Miksei voi ajatella syövänsä vähemmän hiilihydraatteja eikä pyrkiä lähes täysin välttämään niitä, joska ei ole kasvisruokavaliolla mahdollista. Vähä(vähempi)hiilihydraattisella kasviruokavaliolla on kuitenkin todettu hyviä terveysvaikutuksia. Ilmeisesti ylimääräinen kasvisproteiini ei myös ole samalla lailla haitallista kuin eläinperäinen. Ja minusta sinun tapauksessasi pitäisi kyllä aloittaa ihan normaalista kasvisruokavaliosta riittävine proteiinimäärineen.

tota
Opettele syömään papuja, papuja ja papuja. Linssejä, kikherneitä yms. Soijatuotteet ok, mutta ei niitä kannata joka päivä syödä, keskity ensin noihin muihin palkokasveihin.

Ehkä sun kannattaa vaihtaa ensin valkoiset jauhot tummiin ja kokojyvään sekä jättää namukat ja sen sellaiset turhat energiat vähemmälle. Mä en näe mitään huonoa hedelmien, marjojen, vihannesten ja kokojyvän/rukiin syönnissä. Itse syön soijaa tofuna, rouheena yms., munia, kalaa, juustoa, maitoa mutten punaista+ muuta lihaa. Ja aina kun valio repsahtaa sinne vaalean jauhon ja namukan puolelle alkavat ongelmat; paino nousee ja vatsa on ilmaa täynnä, sekä kipeä.

Yhteistyössä