Vessan pesu?

Kerta viikkoon käyn läpi tiskiharjalla ja pesen lattiat jne. Muuten pyyhkäsen vauvan kosteuspyyhkeillä pönttöä läpi silloin tällöin :D. Olen opettanut meidän perheen miehet pissamaan vain istualtaan! Eipä tuu roiskeita!


Niin enkä tiskaa sillä samalla harjalla!
 
Reilun viikon välein siivoan vessan, siis peilit, lampun päällystän, altaan, lattiat ja pöntön. Vaihdan myös maton tuolloin.

Vessaharjaa tulee huljuteltua pöntössä useamminkin, samoin allasta sipaistua suunnilleen päivittäin. Lattialta imuroidaan enimpiä hiuksia/roskia aina kun imuroidaan muutenkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sepetys:
Kerran viikossa pesen lattiat tolulla ja karhealla sienellä. Lattiakaivon ja kaivon kannen kloriittivedellä ja vanhalla lasten hammasharjalla. Pesen toisella karhealla sienellä kloriittivedellä lavuaarin ja hanat. Vessanpytyn suhteen pesen kerran viikossa wc-ankalla ja pari kertaa viikossa muuten desinfioin istuinosat ja kannen kloriittivedellä. Tasoja eli pesukoneen päällysen ja kaappien ovia pyyhin pitkin viikkoa vauvan kosteuspyyhkeillä ja harvemmin desinfiointipyyhkeellä.

Mellä aika simppeli siis tuo vessan pesusysteemi.

Yleisesti meillä imuroidaan päivittäin, lattioita pesen pari kertaa viikossa, tiskikone pyörii joka päivä ja lisäksi tiskaan päivittäin ne mitä ei koneeseen voi laittaa. meillä pestään käsiä tiuhaan ja käytetään desinfiointiainetta aina.

Muokk: Ps: Ja pesuhomman jälkeen wec-harja ja siente ja hammasharja menee kloriittiämpäriin likoamaan muutamaksi tunniksi.
Sairasteletteko paljon? Vaikuttaa jo aika kuuraamiselta :)
 
Minäkin kiinnitin huomioni tuohon Sepetyksen desinfiointiaine ja kloriitti intoon. Menee mielestäni jo liiallisuuden puolelle. Liiallisella bakteerien tappamisella voi olla ihan vastakkaiset vaikutukset. Kotonakin alkaa jyllätä desinfiointiaineita kestävät superbakteerit... Jokaisen käsienpesun yhteydessä käytettävä desinfiointiainekaan ei taida olla ihan ok...
 
m' en ota siivoamisesta paineita...tai ei mulla ole mitaan tarrkoja siivouspäiviä. siivoan ku alkaa nayttää siltä et kaipaa siivousta. vessan pönttö tulee wc harjalla ja desifiointi aineella kuurattua muutaman kerran viikos suunnilleen ja kasienpesu allas 1-2 kertaa riippuu kuinka sotkusta ehtii tulla. ja käsienpesu altaan ja ja wc pöntön istuimet pyyhin liinalla ja ja desifioivalla pesuaineella. Lattian pesen aina ku muunjkin kämpän lattian. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tipityy:
Minäkin kiinnitin huomioni tuohon Sepetyksen desinfiointiaine ja kloriitti intoon. Menee mielestäni jo liiallisuuden puolelle. Liiallisella bakteerien tappamisella voi olla ihan vastakkaiset vaikutukset. Kotonakin alkaa jyllätä desinfiointiaineita kestävät superbakteerit... Jokaisen käsienpesun yhteydessä käytettävä desinfiointiainekaan ei taida olla ihan ok...
Ei normaalissa kotisiivouksessa mitään desinfiointiaineita tarvita.
 
minä pesen vessoja suht tiuhaan, pöntön aina kun näyttää tarvitsevan pesua (ja vähintäänkin 1 vkossa). siis ensin käsienpesuallas ihan sitruuna-cif:llä ja sifonetilla, kunnon huuhtelut, sitten pyyhin samalla cifonetilla pöntön siististä posliiniosasta pölyt pois. renkaan alapuolelta ym. otan ylimääräiset roiskeet vessapaperinpalalla pois ja viimeiseksi itse pöntön ja reunat sisäpuolelta wc-ankalla. lattia imuroidaan lähes päivittäin kun muukin talo imuroidaan ja peili vähintään silloin kerran viikossa siistiksi. pölyt pyyhin myös samalla.käsipyyhkeen ja pyllypyyhkeet vaihdat aina kun tarvis (tuntuu että päivittäin:) )

toinen vessa kylppärin yhteydessä eli siellä minä pesen vessanpöntön ja altaan kuten edellä kuuluu ja mies pesee sitten kylppärin muuten.
 
mitään muuta tekemään, kuin siivoamaan? Tuntuu niin ahkeralta, että oikein huimaa. Minulla on vain yksi lapsi, ei mikään vaativa vauva (7kk) ja tuntuu että aika menee vaan hänen kanssa touhuillessa sekä pakollisissa kotihommissa. Eli pakollisia on ruuanlaitot ja tiskaamiset sen verran, että astiat ei lopu yms. Ei riitä ainakaan minulla tehokkuus siihen, että päivittäin imuroisin tai vessaa jynssäisin 1-2 kertaa viikossa lattiasta kattoon.
 
Mä pesen vessat silloin kuin ne vaatii pesua tai jos on vieraita tulossa, useammin en ehdi.

Pönttöön pistän pöntönpesuainetta ja sillä aikaa kun se vaikuttaa, pyyhin pöntön reunat yms. rätillä, jossa on kylpäärinpesuainetta suihkepullosta. Sitten pesen pöntön vessaharjalla ja välillä 4v. auttaa tässä puuhassa. Sitten lauvaariin ja reunoille samaa ainetta kuin pöntön ulkopuolelle ja tiskiharjalla harjaan puhtaaksi (en käytä samaa harjaa tiskaamisessa). Viimeiseksi kiillotan hanan ja pesen peilin peilinpesuaineella. Lattia imuroidaan kun imuroidaan muutenkin ja matto pudistellaan. Lattian pesen ehkä jouluna jos ehdin tai jos siihen on menny vaikka pissaa, verta yms. joka on kiva heti pestä pois. Saa kelvata.
 
Pesen kun on tarvis, kun roiskeita rupeaa olemaan tai hajua. Harpic wc:n puhdistusainetta nyt on käytössä ja mielestäni surkeaa. Kloritella tai yleispesuaineella yleensä. Wc-harjalla ja rätillä ulkopuolet, eri rätillä lavuaari. Ikkunanpesuaineella peilit. Lattian imuroin kun muistan, pesen tosi harvoin, paitti hammastahnat ja veret yms muut sellaiset heti märällä paperilla.
 

Yhteistyössä