Vesirokosta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti2

Vieras
Meidän lapset ei oo viel sairastanu (8v ja 5 v) tuota kyseistä tautia, niin mietin vaan et kannattaisko se käydä "hakemassa" meille kun tuttavaperheessä sellainen tauti jyllää. Voiko se miten rajunakin tulla lapseen?
Onko teidän lapset miten sen sairastaneet, onko ollu paljon rakkuloita ja miten kivuliaita? Minä en kyllä kannata tuota tahallaan sairastuttamista, mutta kun tuo isompi ei viel oo sairastanu ni ajattelin et kun se saattaa rajumpi olla mitä isompana sairastaa.... en tiiä mitä tekis... Ja nyt ois tietty hyvä sairastaa kun mies kotona...

Mä hakisin sen. Meillä oli joulun aikaan, tai kuopuksella(1,5v) oli pari viikkoa ennen. Kyllähän kutisi mutta apteekin vesirokkovoiteella selvittiin, pari yötä tuli valvottua. Tytöllä oli jouluna, lievempänä kuin kuopuksella, vaikka tyttö 3,5v. Tyttö osasi jo sanoa että päätä särkee ja kutittaa, hän sai myös tuota voidetta, ja kipulääkettä päänsärkyyn. Oli kyllä kiukkuinen kuin ampiainen, mutta johtui osaksi siitä että rakkuloita oli suussa, joten syönti ei käynyt ja verensokerit laski jne.

Meillä kolmesta yksi on sairastanut. Esikoinen oli silloin 2-v (ja vielä ainokainen) ja todella helpolla päästiin, ainkaan ei ole jäänyt mitään hirveitä muistikuvia viiden vuoden takaa :) Sukulaisperheeltä sen sijaan kuulin, että koululaiset olivat olleet tosi kipeitä ja rakkuloita oli ollut silmäluomia myöten....

Itse tuskin lähtisin vartavasten hakemaan, vaan odotan että 2- ja 5-vuotiaat sen saisivat jostain.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos se sit tulee kauheen kivuliaana niin sit itsellä kauheet syytökset kun tuli haettua...

Niinpä. Juuri sen takia en hakemalla hakisi mitään tautia. Jos eivät ole 13 ikävuoteen mennessä sairastaneet rokkoa, silloin kannattaa ottaa rokotus.

Meidän tyttö sairasti sen rokon 10-vuotiaana. Oli monta viikkoa pois koulusta silloin. Ensin oli viikko kuumetta sitten vähitellen tuli ne rokko näppylät. Viimeiset rokkonäpyt tuli sitten kasvoihin. Pikku veli sairasti sen ensin ja kesti vain viikon.

Yhteistyössä