vesirokon tarttumisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut äippä

Vieras
Tää on ehkä maailman tyhmin kysymys mut kysympä silti :D Eli yhdellä meijän tuttavan lapsella on nyt vesirokkorakkuloita viidettä päivää. Ei olla nähty tätä perhettä kuukauteen eli sen puolesta ei oo tarttumispelkoo. Nyt kuitenkin tänään nähtiin kyseisen pojan äiti, joka siinä pikasesti kävi silittämässä meijän poikaa ja nyt rupesin miettimään, että onko tässä mahdollisuus että saatiin tartunta????vesirokkohan tarttuu erittäin helposti, niin mietin että kuinka iso riski tossa oli saada tartunta. Muuten mua ei huolettais vesirokkotartunta mut yhdellä meijän lapsista taipumus kuumekouristuksiin eli halutaan vältellä tätä tautia niin pitkään kun mahdollista.

Tää kenellä kuumekouristuksia on nyt 2v, kuumekouristukset loppuu 5 - 6 ikävuoteen mennessä ja jotenkin oon toivonu jos vaan välttyis siihen asti vesirokkotartunnalta. Oon tota rokotustakin harkinnu, mut jotenkin oon kamalan arka ottaan mitään rokotusohjelman ulkopuolisia rokotteita (rokotusohjelman rokotteet tietenkin otettu) lähinnä siis sen sikainfluenssa-jutun takia.

Kuumekouristelut yleensä kovassa kuumeessa ja meillä ei vesirokon yhteydessä ollut edes kuumetta. Ei tartu välttis helposti; me ei aikoinaan saatu sillä kertaa, kun serkullansa puhkesi seuraavana päivänä. Ja sisaruksilla menee niin, että jos ensimmäisellä on esim. paha, seuraavalla sen pitäisi olla lievempi jne....

Vesirokko ei tartu terveen ihmisen välityksellä lainkaan ( jos nyt edes normaalijäkistä hygieniaa harjoittaa). Itse tarkistin kun tytöllä oli vesirokko, en olisi saanut mennä työpaikkani päinkään jos olisi edes minimaalinen mahdollisuus tartuttaa .

Jos pelkäät niin mikset ole ottanut vesirokkorokotetta? Se ainakin alentaa huomattavasti vesirokon oireita, jollei kokonaan poista sitä. Itse otan jokaiselle lapselleni kyseisen, oma vesirokkoni on ollut helvetillinen ja arpia on jäänyt muutama.

[QUOTE="vieras";27183042]Kuumekouristelut yleensä kovassa kuumeessa ja meillä ei vesirokon yhteydessä ollut edes kuumetta. Ei tartu välttis helposti; me ei aikoinaan saatu sillä kertaa, kun serkullansa puhkesi seuraavana päivänä. Ja sisaruksilla menee niin, että jos ensimmäisellä on esim. paha, seuraavalla sen pitäisi olla lievempi jne....[/QUOTE]
tuo tummennettu ei pidä paikkaansa.

[QUOTE="vieras";27183042]Ja sisaruksilla menee niin, että jos ensimmäisellä on esim. paha, seuraavalla sen pitäisi olla lievempi jne....[/QUOTE]

No ei päde meilläkään tämä, eka sairasti melko lievänä, toinen pahempana ja kolmas sairasti sitten kaikkista pahimman vesirokon.

[QUOTE="vieras";27183082]Jaa, ei sitten....lääkärin suusta kuultu.[/QUOTE]

No kyllä siihen vaikuttaa ihan sen yksilön vastustuskyky ennenkaikkea, ihan saman vesirokkoviruksen sitä saa sisarukselta kuin koulukaveriltakin.

Vesirokko rokotetta harkitaan vakavasti rokotuohjelmaan lisättäväksi. Kannattaa perehtyä asiaan, ja kyllä mä sen ottaisin jos olisi kuumekouristeleva lapsi. Hintaa rokoitteelle tulee noin 70 euroa, mielestäni vähän verraten viikon kestävään mahdollisesti kovaankin kuumetautiin.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27183063:
tuo tummennettu ei pidä paikkaansa.

No, jos vanhin sairastuu eka niin silloin yleensä pahin. Ihan nuorella voi mennä tauti parilla näppylällä, mutta aikuisella se on jo vaarallinen tauti. Mutta mulla oli kyllä paljon pahempi kuin pari vuotta vanhemmalla siskolla

Joo kyllä mää tiedän koska kuumekouristukset tulee, meillä siis niitä ollut useempia ja asiaan ollaan perehdytty yliopistollisessa sairaalassa sekä ihan ite netin kautta, että se ei oo yhtään epäselvää mistä johtuu. Kaikille ei tietty tuu kuumetta vesirokossa, mutta esim tällä tuttavaperheen lapsella on yli 39 kuumetta ja meijän lapsi on kouristanu heti kun menee yli 39 (ja joo meillä on ihan kunnon kuumelääkkeet ja kouristuslääkkeet sairaalasta saatuina) mut se kuumelääke ei sitä kuumetta välttämättä tarpeeks nopeesti laske tai kuume nousee yllättäen yöllä niinkun kerran sattunut. Ei voi kuitenkaan joka yö varautua ja antaa aina varmuuden vuoks lääkettä, ei se elimistölle hyvää tee.