vesirokkorokote

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2004 klo 13:49 nuppu04 harmaana kirjoitti:
en oo rokotuksesta kuullutkaan! onko joku uus? ennen oli tapana "tartuttaa" tauti, se on ilmeisesti korvattu/korvataan rokotuksella??
Suomessa on markkinoilla Varilrix-rokote. Vesirokkorokotetta ei tarjota maksutta julkisen terveydenhuollon puitteissa, mutta halukkaat voivat hankkia sitä itse apteekista reseptillä.

Anja
Juuri luin aiheesta ja tuo rokotehan on ihan hyväksi todettu. Päälimmäisin ongelma on se, että vielä ei ole tietoa, mitä se aihettaa myöhemmin eli yleistyykö vyöruusu rokotuksen myötä. Vyöruusuhan on hautumaan jääneen vesirokkoviruksen aiheuttama kivulias "ihottuma", joka saattaa puhjeta vuosienkin päästä. Jostain syystä on todennäköistä, että sairastamaton saa rokotteesta vyöruusun helpommin kuin sairastanut taudista.

Eikös se vesirokko olis ihan hyvä sairastaa lapsena. Yleensä aikuisilla paljon pahempi ja tietysi kosmeettinenkin ongelma suurempi. Tais terkkarikin sanoa et voi olla raskaana olevalle tosi vaarallinen... En muista tarkkaan.

Ei tarvi olla koko ajan varomassa jos on jo sairastettu.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2004 klo 14:32 vieras kirjoitti:
Eikös se vesirokko olis ihan hyvä sairastaa lapsena. Yleensä aikuisilla paljon pahempi ja tietysi kosmeettinenkin ongelma suurempi. Tais terkkarikin sanoa et voi olla raskaana olevalle tosi vaarallinen... En muista tarkkaan.

Ei tarvi olla koko ajan varomassa jos on jo sairastettu.
No se rokotushan on sama asia kuin että olisi sairastanut taudin.

aijon rokottaa neuvolassa lapseni vesirokkoa vastaan. Monet lääkärit ja terveydenhoitajat suosittelevat rokotusta. Itse tautihan ei ole vaarallinen ja menee yleensä helposti ohi, mutta jälkitaudit ovat ikäviä. Vyöruusun voi saada myös myöhemmällä iällä oli rokotteen saanut tai ei.

Anja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2004 klo 16:03 Ampiainen kirjoitti:
aijon rokottaa neuvolassa lapseni vesirokkoa vastaan. Monet lääkärit ja terveydenhoitajat suosittelevat rokotusta. Itse tautihan ei ole vaarallinen ja menee yleensä helposti ohi, mutta jälkitaudit ovat ikäviä. Vyöruusun voi saada myös myöhemmällä iällä oli rokotteen saanut tai ei.
Juu, vyöruusun voi saada on vesirokon saanut tautina tai rokotteena, mutta nyt epäilläänkin, että rokotettu saa sen todennäköisemmin. Jenkeissä ko. rokotetta on käytetty pidempään ja sieltä odotetaan innolla tuloksia vyöruusun yleistymisen suhteen.

Meiän neuvola-lääkäri oli sitä mieltä kun asiasta kyseltiin, että ei ehkä kovin pienelle vielä tarpeellinen. Mutta jos ei pienenä tautia sairasta niin sitten kannattaa jo miettiä uudelleen, koska mitä vanhempana taudin sairastaa niin yleensä sitä rajumpi. Itse ainakin näin aikuisena rokotuksen ottaisin jollen olisi tautia pienenä sairastanut, koska etenkin aikuisella voi tulla vakavia, jopa hengenvaarallisia jälkitauteja vesirokosta..

kaverin tytölle on annettu. Mutta siksi, että hänellä on reuma, johon saa sytostaattihoitoa. Silloin ei saa missään tapauksessa saada vesirokkoa.

omille lapsille ei ole annettu ja sairastivat vesirokon ensin tytöt ja sitten 2 vkon kuluttua poika. Poika oli tosi kipeä :(

En menis ainakaan pienelle lapselle tuota rokotetta antamaan. Niistä sivuvaikutuksista ei kuitenkaan voi olla niin varma. Ja vesirokko sairautena on kuitenkin niin "helppo" sairaus että parempi odottaa josko lapsi sen sairastais. Eri asia on tietenkin jos ei aikuisikään mennessä ole vielä sairastanut tai jokin muuu erityistapaus niinku tuo reuma juttu tuossa edellisessä viestissä.

Ja nuo rokotteet ei muuten koskaan anna täyttä suojaa taudilta. Ja toisinaan ne taas aiheuttaa sen itse sairauden.

Janita2!

Jos vaan kuulet, että jollain tuttavien tai ystävien lapsilla on vesirokko, niin kyläilemään vain.
Itse en ainakaan halua ylimääräisiä rokotuksia tautiin, joka on yleensä "helppo" sairastaa.

Yhteistyössä