Vesirokkorokote..kukaan ottanut lapselle/ottaisitko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oltermanni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Oltermanni

Jäsen
19.11.2007
773
0
16
Olen tässä miettinyt ihan vakavasti, että jos tytölle ottaisi tuon vesirokkorokotteen. Neiti on 4v ja ei vielä ole sairastanut sitä. tuttavilla on ollut vesirokkoa ja silti ei ole tarttunut meille. Se tulee vissiin aika rajuna joskus jos myöähempään sairastaa sitä. Se vissiin maksaa jotain 50-65e.

Onko joku ottanut lapselleen sen?
Tai aiotko ottaa ja jos et, niin miksi?

mies meillä tuumasi, että turhaan ottaa kun se on vain vesirokko....

Meillä on otettu, kun olemme tuossa vesirokkotutkimuksessa. Olemme kaikin puolin tyytyväisiä. Otimme, koska emme halua lapsen sairastavan vesirokkoa , etenkään jos hän ei saisi sitä lapsena.

Minen ottais ennenkuin sit teini-iän korvalla jos ei siihen mennessä sairastu. Rokote on vielä melko uusi ja siihen pitää sitten koko iän ottaa niitä vahvistusrokotuksia, eli helpommalla pääsis jos sais luonnollisesti sen immuniteetin. Meille tuli vauvalle kutsu rokotekokeiluun, mutta ei mennä mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja jeeee:
ei noin nuorena vielä välttämättä kannata.
ite ku oon 20v enkä vieläkään ole sitä sairastanut, harkitsin jo ottavani :D

Siinä tapauksessa ota jo, jos siis et ole raskaana. Raskausaikana sen saaminen voi olla vaarallista sitten jo vauvallekin, eikä imetysaikana sitä voi ottaa.

No en ottais...poika sairasti vesirokon vasta.Ja vaikka ei ois sairastanutkaan niin en ottais.Miksi tää on nykyään menny tähän että joka rokkoon ja tautiin pitäs iskee jonkinlainen rokotus...?

Meillä tyttö sai synnynnäisen sairauden takia rokotuksen. voisi tulla tosi pahana jos tulisi. voihan vesirokko tulla vaikka rokotuksen onkin saanut mutta lievempänä tai sit tosiaan ei sairasta olleskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Minen ottais ennenkuin sit teini-iän korvalla jos ei siihen mennessä sairastu. Rokote on vielä melko uusi ja siihen pitää sitten koko iän ottaa niitä vahvistusrokotuksia, eli helpommalla pääsis jos sais luonnollisesti sen immuniteetin. Meille tuli vauvalle kutsu rokotekokeiluun, mutta ei mennä mukaan.

Vesirokkorokote annetaan kerran ja sen jälkeen muutaman kuukauden päästä vahviste, kuten muissakin rokotteissa. Rokote on rokoteohjelmassa mm. Saksassa eikä ole kovin uusi rokote.

jatkan viel. meille ei ainaskaan sanottu et jotain vahvistus rokotuksia pitäis ottaa. tyttö sai vaan kauhiat oireet mitkä voi olla tyypillisiä rokotukselle. tuli 5 näppyä, vähän niinkuin vesirokossa, jotka tulehtui ja alkoivat märkimään. niitä sit hoidettiin osastolla :(

Alkuperäinen kirjoittaja no:
jatkan viel. meille ei ainaskaan sanottu et jotain vahvistus rokotuksia pitäis ottaa. tyttö sai vaan kauhiat oireet mitkä voi olla tyypillisiä rokotukselle. tuli 5 näppyä, vähän niinkuin vesirokossa, jotka tulehtui ja alkoivat märkimään. niitä sit hoidettiin osastolla :(

Just tätä tarkoitin...että siis otetaan rokote...oli se nyt mikä tahansa niin jälkimainigit voi olla jopa vakavammat kuin oikeessa rokossa.... :headwall: niih!!en tajuu...

Otettu on, molemmille, vuoden iässä suunnilleen. Ei sivuvaikutuksia, eikä ole vesirokkokaan tarttunut vaikka molempien päiväkodeissa aika ajoin vesirokko jyllääkin. En siis kadu =). Päätettiin rokottaa lapset vesirokkoa vastaan kahdesta syystä: itse olen sairastanut sen kaksi kertaa (toinen kerta oli todella raju) ja muistan miten kamala se oli. Toinen syy on se, että vesirokko voi olla tappavakin tauti, ja koska se on aika hyvin vältettävissä yhdellä rokotteella, niin miksipä ei sitä lapsille otettaisi.
Vahvistuksia ei olla otettu, ei kuulemma ole tarpeen, sanoi rokotetutkimusklinikan ukkeli.

En ottaisi, vaan menisin tuttavilleni kylään, kun tiedän että siellä on vesirokko juuri puhjennut.

Meillä sairastettiin vesirokko alku talvesta, kaikki neljä lasta, kohta 6 v, 4,5v, 3v ja 1,5v. Kaikista vaikein oli nuorimmaisella, kun ei osannut sanoa mistä kutittaa, vaan itki vain, joten koko keho piti aina rasvata apteekista saatavalla vesirokkovoitteella. Isommat osasivat sanoa, laita tuohon voidetta. Ja minä laitoin siihen. Ja heille ei tullut mitään arpeja, kun ei tarvinnut raapia.

Kun ostaa tuon vesirokkovoiteen, tauti ei ole minusta yhtään paha. Paitsi jos pitää hoitajat hommata, kun pitkä karanteeni hoitoon viemiseen... Kaikille tuli jälkitautina normaali flunssa ja sitten korvatulehdukset. Jotka meillä muutenkin todella yleisiä..

Tuossa vielä...
"Vesirokko voi vaatia sairaalahoitoa, jos kuume kohoaa liikaa tai iho tulehtuu pahasti. Yleensä ihon tulehtuminen ei johdu itse vesirokkoviruksesta, vaan rakkuloiden raapiminen altistaa ihoa bakteeritulehduksille. Pahimmillaan tulehdus voi levitä ihosta muihin kudoksiin ja aiheuttaa verenmyrkytyksen (sepsiksen), joka voi johtaa kuolemaan. Vesirokkoon voi liittyä lisätautina myös keuhkokuume tai aivotulehdus.

Vuosittain noin 200-300 vesirokkopotilasta tarvitsee Suomessa sairaalahoitoa. Keskimäärin yksi alle 10-vuotias suomalaislapsi kuolee vuosittain vesirokon seurauksena. Tauti uhkaa eniten kroonisesti sairaita lapsia, kuten syöpä- ja elinsiirtopotilaita, joiden immuunipuolustus on heikentynyt. Aikuisilla ja nuorilla vesirokon taudinkuva on selvästi rajumpi kuin lapsilla, ja siksi he tarvitsevat herkemmin sairaalahoitoa.

Raskaana olevat naiset sairastuvat herkästi keuhkokuumeeseen vesirokon aikana. Noin 1-3 %:ssa tapauksista raskaudenaikainen vesirokko vaurioittaa sikiötä. Jos odottava äiti sairastuu juuri ennen synnytystä, vastasyntynyt lapsi voi saada hengenvaarallisen taudin. "

kiitos linkistä, pitää lukea.

itse olen myös sairastanut 5v sen ja muistan kuinka kamala se oli. mutta mietitään vielä.. nuo sivuvaikutukset vähän mietityttää..mutta sitten taas jos mitään ei tulekaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Otettu on, molemmille, vuoden iässä suunnilleen. Ei sivuvaikutuksia, eikä ole vesirokkokaan tarttunut vaikka molempien päiväkodeissa aika ajoin vesirokko jyllääkin. En siis kadu =). Päätettiin rokottaa lapset vesirokkoa vastaan kahdesta syystä: itse olen sairastanut sen kaksi kertaa (toinen kerta oli todella raju) ja muistan miten kamala se oli. Toinen syy on se, että vesirokko voi olla tappavakin tauti, ja koska se on aika hyvin vältettävissä yhdellä rokotteella, niin miksipä ei sitä lapsille otettaisi.
Vahvistuksia ei olla otettu, ei kuulemma ole tarpeen, sanoi rokotetutkimusklinikan ukkeli.

Siis voi olla tappava...kuule näkkileipäkin voi olla tappava lapsella joka ei osaa pureskella sitä kunnolla... :o Mutta joo,ja vesirokko voi tulla rokotteesta huolimatta....

Alkuperäinen kirjoittaja shedevil:
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:

Siis voi olla tappava...kuule näkkileipäkin voi olla tappava lapsella joka ei osaa pureskella sitä kunnolla... :o Mutta joo,ja vesirokko voi tulla rokotteesta huolimatta....

Vesirokko VOI toki tulla rokotteesta huolimatta (mikäänhän ei tässä elämässä ole mahdotonta), mutta suurin osa rokotetuista ei sitä sairasta. Suomalaisen rokotetutkimuksen mukaan rokotettujen lasten kohdalla teho on 100% tyypillistä vesirokkoa vastaan. Noin 5% rokotetuista saa yksittäisiä näppylöitä muutamia kappaleita. Pikkulapsille riittää yksi rokote antamaan noin hyvän suojan. Eli tutkimustulosten varjossa rokote kannattaa ottaa, jos ei halua turhaan altistaa lastaan taudille, joka on kiistämättä paljon riskialttiimpi kuin itse rokote.
Kukin toki tekee päätöksensä ihan itse.

Tietääkös kukaan, kuka nuo tutkimukset on maksanut? Niille ei nimittäin kovin usein ole ulkopuolista tekijää/maksajaa, vaan lääke/rokotefirmat tekevät niitä itse. Tällöin en katsoisi kovin luotettavaksi. Lääkefirmat myös rahoittavat KTL:n toimintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tietääkös kukaan, kuka nuo tutkimukset on maksanut? Niille ei nimittäin kovin usein ole ulkopuolista tekijää/maksajaa, vaan lääke/rokotefirmat tekevät niitä itse. Tällöin en katsoisi kovin luotettavaksi. Lääkefirmat myös rahoittavat KTL:n toimintaa.

Suomessa vesirokkorokotetutkimuksen toteutti/toteuttaa Tampereen yliopisto.
Ihan sama, onko takana suuri salaliitto ;) (se sama joka on kuulemma kuumelääkkeissä ja antibiooteissakin takapiruna), pääasia on se että mun lapset eivät ole vesirokkoon sairastuneet, vaikka hoitokavereita tipahti ympäriltä parin muksun päivävauhtia. Eli meillä on tehonnut, ja se on hyvä juttu se =)

Vesirokkotutkimuksessa (MPRV) tutkitaan lopuksi lapsen verestä vasta-aineet tuhkarokkoa, sikotautia, vihurirokkoa ja vesirokkoa varten. Jos suojaustaso ei ole riittävä, lapselle annetaan annos rokotetta lisää. Tätä ei normaalisti MPR -rokotteen saaneilta tutkita ja pieni prosentti kuuluu niihin joilla ei suojaa muodostu.
Yksi syy meille kunnon suojan hankkimiseen on se, että matkustamme paljon.